Saturday, May 28, 2011

En våt hage....

Skyene sitter fast i fjorden, og det har regnet i så mange dager at jeg har kommet ut av tellingen.
Prøver å trøste meg med at jeg slipper i allefall å bruke tid på å vanne, men kjenner at jeg er litt lei av å vrenge av meg våte hagehansker.....
Til og med knærne blir våte, tross tykke kneputer!
-Ikke for det, for jeg styrer på inne også, må bare lufte meg innimellom. Hagen er jo rekreasjon!

Jeg hadde vel koset meg her enda mer om flere ting hadde vært ferdig, men med mangel på materialer og noe tid blir det bare slik. Jeg mangler flere vakre, rundslipede steiner som ikke finnes her.
De fleste av steinene i hagen min var med på flyttelasset fra Trøndelag, -men fikk ikke med meg alle jeg ønsket pga plassmangel i bilene. :(
Nei, jeg tar på meg skylapper når jeg går ut, og nyter heller synet av flott bladverk med glitrende regndråper.
Det skal mere til enn som så til å ødelegge hagegleden til en hagegal som endelig har fått vår! ;)
Fryktelig greit å flytte planter når jorden er så våt da. :) :)
Trenger jo nesten ikke å vanne i hullene!
Jeg hadde egentlig tenkt å skrive om de 5 første plantene som hadde havnet på flyttelasset om jeg skulle flyttet, men jeg har ikke klart å bestemme meg enda. ;)
Mulig 5 blir for lite....
Rododendronen over er ganske fin. Den heter 'Dreamland' om du lurer.

Nei, det er ikke alt som er like vakker og like ferdig her.
Hagen rundt dukkestua ser ikke bra ut, men det gjør heller ikke taket på denne....
Gjerde mot naboen og veien står også langt opp på ønskelisten.

Tulipanene har begynt å synge på sitt siste vers for i år. Denne rosa er min desiderte favoritt, Angelique.
Knipset bildene i ti-tida i kveld, så de har litt mangel på dagslys og er litt blålige da, men sånn er det når man må benytte sjansen etter at ungene har lagt seg (De lurte seg til en dupp tidligere på dagen, og var overholde IKKE trøtte i kveld!)
Her er ett av mine nyere bedd, som ble utvidet litt i år. Små bedd er ikke pent, derfor vokser mine i takt med plantene....
Her har jeg ikke kantet enda, for jeg har ikke bestemt meg for å ha storgatestein der.
Naturstein rett mot plen er det aller mest arbeidskrevende du kan ha.
Gresset mot steinene vokser dobbelt så fort som på plena (pga varmen fra steinen) og må klippes for hånd dobbelt så ofte om du skal ha det fint.  Om du drømte om å bli frisør da du var liten, syns du kanskje det er gøy. Jeg gjorde aldri det, men foretrekker å klippe gresset for hånd enn å løpe bak plenklipperen da!

Det er like før Phaeumen min spretter ut, og da blir det hvite blomster over alt i hagen.
De er så fine til de hvitbrokede Hostaene....
De bittesmå hvite blomstene som vokser under parasollbladene er vårkjøreminne, Omphalodes verna 'Alba' Alba betyr jo hvit, men det skjønner vel de aller fleste.
På latin er alba hvit, nero svart, auro gull og argentum, sølv og disse ordene går igjen i de botaniske navnene på plantene.
Verna betyr vår da. :)
Ellers kommer jeg med bilder fra utvidelsen av butikken min snart.
Har holdt på å flytte inn de to siste dagene, men rommet er ikke helt ferdig enda da. Ene halvdelen er jo klar, og jeg klarte ikke å vente lenger.... ;)
Nei, må kanskje finne senga.
Ha en flott lørdag da!

14 comments:

  1. Ophalodesen din havna på ønskelista mi. ;-) Utrolig kjekke planter det der, undrer på hvor jeg har gjort av den blå. nei jeg har slett ikke kontroll på hvor alt er enda, selv etter to sesonger. Jaja.
    Roddisen var fin ja.
    Og du stenkantene mine er fjernet. ;-)

    ReplyDelete
  2. Nydelige bilder fra hagen din
    Håper på litt sol i dag
    Go lørdag ønskes du

    ReplyDelete
  3. Naturstein mot plen vet jeg alt om og jeg sitter også på huk og river og klipper bort gresset, men har man valgt den løsningen så får man bare ta jobben med å ha det.
    Jeg synes hagen din er svært så fargerik jeg da, min er heller fortsatt grønn, men til neste helg skal det visst bli varmere igjen (håpe-håpe).
    Håper du har fått plassert noe av det jeg sendte til deg da og at peonene vil trives hos deg.

    ReplyDelete
  4. La oss rope på sommeren! Kjempefin hage du tryller frem da. Imponert!
    Anki

    ReplyDelete
  5. hmmm....været er ikke topp her i øst heller men ikke så ikke;)
    Til gjengjeld får du jo verdens fineste og mest bugnende hage å brife med når sola først kommer så aldri så galt...:)
    Får håpe det blir snart!

    Ønsker deg og dine en fin lørdag uansett regn eller sol:)

    Klem,Hanne

    ReplyDelete
  6. skulle stå "ikke så ille"...MÅ begynne å lese korrektur før jeg skipper disse meldingene av gårde! *ler*

    ReplyDelete
  7. Det er så kjekt å følge med på bloggen din for meg som nettopp har fått egen hage. Lærer mye gjør jeg :)
    Kjempe fine bilder fra hagen din!

    ReplyDelete
  8. Du har det så nydelig i hagen Nina, bare helt vakkert :))
    Holder på ute i regnet jeg også, men de sier det er godt plantevær :)
    Har fått peonene i jorda å rosentrær som skal klatre, jeg er støtt å stadig innom deg og henter tips :))
    Er vel bare å få på regnklær å fortsette :))

    Håper du får en fin dag
    Klem Mette :))

    ReplyDelete
  9. For en imponerende hage! Det hadde gjort seg med litt sol nå ja! Ha en fin helg videre :)

    Klem

    ReplyDelete
  10. Nydelige bileter. Utruleg mange planter på same stad. Deler du staudene før dei vert for store? Tenker du mange små istaden for få store? Synest det er vanskeleg med planlegging, det vert aldri slik som ein først har tenkt.

    ReplyDelete
  11. For ein frodig hage!! Her er det ikkje akkurat det ein kan kalle hage- går for grønn plen ;)
    Eg skal til Molde frå onsdag til lørdag- so håper å få tid å stikke innom butikken din ;)

    Klem Anita

    ReplyDelete
  12. Flott hage du har!! Og så har alt kommet så veldig mye lengre enn her..

    Her har det høljet i flere dager også, men er i alle fall spådd fint til helga igjen :)

    ReplyDelete
  13. Fantastisk hage du har! Håper at jeg en dag kan få en slik en:) Men da må først fingrene bli litt grønnere:P

    ReplyDelete
  14. Hei bert! ;o)

    Så fin hagen din blir, flinka!!! Å du skal vite at flere av de blomstene du sendte til meg i fjor vokser som fy nå. ;o))) Så send gjerne fler. hehe Jeg sender 2 pakkelapper i morgen jeg. Må jo ha påfyll av varer snart jeg også vøtt.
    Klem klem fra mæ. ;o)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)