Sunday, May 24, 2015

Mine må-ha-planter i hagen del 1.

 Været har ikke vært noe å rope hurra for i det siste, så ikke alle bildene her er fra i dag, men tidligere år....
Skal ut og plante i dag, men vurderer mest å henge sommerblomsterne inne i hagestua, så kaldt som det er for tiden. De vil jo få sjokk stakkars, av å bli satt ut i kjøleskap-temperatur.....
 Det er enkelte planter i hagen jeg aldri får nok av, og det er to typer som jeg syns utgjør svært viktige element i den perfekte hage. (Kremt, -det er ikke min hage jeg sikter til da, altså!)
Den ene typen må-ha-plante er rolige bunndekkere.
Den jeg er aller mest glad i er Asarum europaeum, hasselurt.


Den lager tette tepper som ikke sprer seg for mye, er lett å holde i sjakk og nesten ikke noe ugress klarer å spire i dette ugjennomtrengelige bladverket. Den er også vintergrønn om vinteren ikke er ille, og dufter utrolig godt når en jobber med den. Noe blomsterflod får du ikke, men skinnende bladverk som nesten ser ut som plastikk, og er SUPER å kante med.
En annen kantplante som jeg ikke ønsker å være foruten er Geranium x cantabrigense, kantabstorkenebb. Den er lettere å formere enn hasselurt, og vokser mye fortere. I tillegg har den en herlig bonus: Den blomstrer! Jeg har de både i rosa og hvitt, og de dekker stadig nye områder i hagen. Senest i dag, har jeg plantet denne foran hurdalsrosen min.
Den tredje kantplanten jeg er mest glad i er Laminium maculatum 'Beacon Silver', flekktvetann. Ulempen med denne er at den sprer seg temmelig mye, og i tillee frøsår den seg, så det er mere arbeid med å holde den på plass.
Det fine er at en beskjærer den bare med plenklipperen i forkant, -enkelt og greit.
Jeg anbefaler å plante denne mot sola, for det ser ut til at den vokser mest den veien. Hasselurt, tåler mye skygge, og storkenebben tåler fint halvskygge. 
Andre bunndekkere jeg bruker er Stachys byzantina 'Silver Carpet' som er den typen lammeøre som ikke får sånne snodinge blomstertårn, Geranium macrorrhizum, rosestorkenebb og Saxifraga umbrosa og Dicentra formosa, småhjerter. Sistnevnte blir endel høyere, men gjør seg fint under oppstammende planter eller trær. 

Den andre MÅ-HA-planten i hagen min er klematis og klatreroser. 

 For å unngå å ha en hage bestående av plen og stauderabatter der alle plantene er mellom 30 og 50cm høy, må en tenke HAGING I HØYDEN!
Jeg og min kjære hageguru Line Cathrin er veldig opptatt av dette, da det gir ett helt annet inntrykk enn standard-hagen nevnt ovenfor.
 Jeg er av den oppfatningen at i en hage skal man ha blomster både over og under seg. Kunsten er vel å få alle til å trives, -selv når det da blir mer skygge enkelte steder.
 Min store forkjærlighet er klematis, -og jeg tror ikke det i løpet av de siste 3-4 årene alltid har hatt en eller flere klematiser stående i potta si i mangel på idé til nytt sted å plante den. Jeg har jo plantet over 60 klematiser i hagen, og det er en utfordring å finne nye steder de kan klatre på.....
Det er jo ikke det beste å plante klatreplanter inntil husveggen, da røttene ikke liker dagens drenering. Selv har jeg jukset litt enkelte steder, og hatt jord helt inntil vorteplasten med tanke på nettopp dette. Ellers planter jeg i kasser. (har jo ett gammelt hus uten fuktsperre på sålen, så her er kjeller, kjeller)
I tillegg planter jeg klematis i omtrent alle buskene og trærne vi har her. Dette forlenger blomstringen på busken, og jeg syns det er bare festlig. Under er det en flikbladet hyll som har fått seg selskap. (nyplantet klematis)
 Det er viktig med volum! -Bare spør en frisør! ;)
-Og om du lurer på hvordan hagen min så ut for 7 år siden, har jeg bilde av det også HER!  (dette er samme sted!)
 Jeg har tidligere laget "oppskrift på planting av klematis" om du trenger mer info om dette: HER.
Resten av før og etter-bildene av hagen min ser du HER

Nina


9 comments:

  1. Å for en drømmehage du har anlagt! Nå fikk jeg mange gode tips vedr. bunndekkende planter. Tusen takk! Må også ha klematis og roser. Men ser nå at jeg godt kan plante flere klematis:-)
    Ha en fin kveld.
    Klem

    ReplyDelete
  2. En utrolig flott hage!
    Hva heter den nydelige rosa klatrerosen,som du viser bilde av her?
    Vh.Anne-Mari

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) takk!
      Den er min favorittrose, og heter Eden Rose.

      Delete
  3. Herlige bilder med fortellinger

    ReplyDelete
  4. Hei, fint at du snakker pent om hasselurt, ger. cantabrigense og laminium Bacon Silver. De er flotte dekkplanter, jeg bruker dem også. Hvis du er på Hageglade, så legg ut et bilde av hasselurtkantene dine. Det har vært masse uvitende spørsmål om den!

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Guri meg for en praktfull hage du har 💗 Selger du stauder fra hagen din enda? Om du gjør det så kunne eg veldig gjerne tenkt meg å kjøpe litt av alle de bunndekkerne som du nevner i innlegget ditt 😃

    ReplyDelete
  7. Å så fint du hie������sku ha virri netheita så kanskje enn kunna leid dæ in��syns itj æ fåre te son som denne.veit itj helt ka æ gjær men bli nu ailler son....desværre ������

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)