Sunday, October 9, 2011

Livredding med høye hæler....

Måtte le da jeg tittet innom bloggen min i morges, og fikk se at gårsdagens lyn-blogging. 
Det så ut som om jeg hadde forfattet det i fylla, på grunn av en svært synlig skrivefeil, men saken er at grunnen var tiden. ;) 
Samboeren ropte nemlig til meg at om jeg skulle være med, måtte jeg komme NÅ, og derfor slengte jeg bare igjen PC og ilte ut i bilen. Ellers pleier jeg jo å se over skrivefeil som ofte dukker opp når man skriver i stor fart. Pleier å lønne seg! ;)

Nei, det var ikke nødvendig å være påseilet for å le av det lokale ungdomslagest årlige revy. Vi klarte det fint uten, for dette var morsomt. Det var den første gangen vi har vært på revy her på Skåla, men det blir garantert ikke den siste. ;) 
Det kjedelige var etterpå.... 
Da vi kom utenfor døren i halv ti-tiden slo kulden imot oss, -jeg hadde som vanlig ikke rukket å sjekke værmeldingen, og kjente panikken fare nedover ryggen: PELARGONIENE MINE!

Så bars det hjem for å få de i hus.
Det var sikkert ett komisk syn der jeg med smykker, sminke, og lange støvletter med svært høy hæl løp rundt i hagen med blomsterpotter.....
Så i dag sitter jeg her med blomster over alt, riktignok temmelig trøtt da det var min tur å stå opp med Jr i morges, og festlighetene etter Pelargonium-redding, endte som alltid på kjøkkenet i Paradiset nr 3, etter dans på skolen.
Stekte sikkert en hel pakke egg, og serverte med kokt skinke, til min brors store skeptisme. Men det falt tydeligvis i smak... ;)

Siden alle som ikke var oppslukt av barne-tv sov, tuslet jeg en tur ut i hagen allerede før halv ti, for å se om det var igjen noe pent å se på etter gårsdagens pøsregn og nattens kulde.
Det generelle inntrykk var tragisk....
De aller fleste rosene er sånn, etter alt regnet.
Ellers syns jeg alt var bare vått og kaldt, og lite innbydende.
Høstastersen som sto så flott for noen dager siden, har lagt seg flat....
 Og det er mye brunt og trist.
 Jeg syns det er bedre å klippe bort vissen Hosta, men har ikke hælt meg ut de siste dagene. Ikek det at tiden har vært på min side heller, men værgudene har vært enda verre.
 Det er ikke bare vi voksne som har hatt en fest, tydeligvis. Leon elsker å kaste alt mulig i dammen, og han har likegodt kastet stolen sin oppi....
Der ligger den bra, tenker jeg i dag ;)
I år og i fjor plantet jeg mange laurbærhegg, fordi jeg syns det er så fint å ha noe grønt resten av året også. Denne heter 'Otto Luyken', og kan bli ganske stor om man ikke holder den nede med saks...




 Bladverket til forskjellige typer storkenebb holder seg bra om høsten. Flere typer får vakre høstfarger, og sammen med kontrastplanter skaper de fine partier i staudebeddene.
I alle beddene mine har jeg eviggrønne busker og planter. Noen Hebe'er bukket under sist vinter, men den over berget.
 En stakkars kjempekrage, ny for i år, og derfor litt vel treg med blomstringen.
Buksbom-hekken min er klar til å overta dekoren når staudene bukker under.
En Scabiosa, -tror den heter caucasica, som er veldig fin nå. Blomstrer helt til snøen dekker den, og er det ikke for kaldt, beholder den blomstene også når snøen forsvinner. Det gjorde den ikke sist vinter. Noen sier at vi vil få en ny møkkavinter også i år, noe jeg overhode ikke liker.

 Syrinhortensiaen min er kjempestygg i toppen pga alt regnet.
Har aldri opplevd å ha en så våt sommer og en så bløt høst, og ser at dette er ett problem om frosten kommer nå. De eneste som vil tjene på det er hagesentrene til våren....
 Klokkebusken 'Monet' er flott nå. Den er supertreg om våren da....
Nei, nå har resten av familien våknet til live, så jeg må vel bare avslutte. 
Ikke sikkert det blir så mange flere hage-bilder i år....

3 comments:

  1. Syns det ser flott ut i hagen din, vi er tross alt i oktober :)

    ReplyDelete
  2. Nydelig hage uansett! Synd ikke din bedre halvdel filmet deg da du foretok livredning i natt....hadde vært noe å legge ut på bloggen, det;) Ha en fin søndag! Klem fra Eli:)

    ReplyDelete
  3. ups....nå kom jeg akkurat på at mine pelliser står fortsatt ute i hagen :(

    Gleder meg til å få ordnet en ny hage :)

    å så må jeg inn og se skriveleifen din :)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)