Thursday, May 5, 2016

Noen tips til hagen...

Jeg syns det er innmari kjedelig med sen vår, men med den varmen vi har nå, skyter staudene i været. 

Etter en runde med spørsmål på en av hagesidene på Facebook i går, tenkte jeg at jeg kunne komme med noen tips og råd her. 
Det er ikke bare å grave ett lite hull ved ett tre, og sette ned en klematis og tro at den vil vokse seg oppetter stammen og blomstre i vilden sky. 
Nei, det krever litt mer enn som så, -og min oppskrift på planting av klematis finner du HER.
Det jeg ikke tok bilde av i tidligere innlegg var vanningsrørene jeg pleier å grave ned der det lett blir tørt. Nå skal jeg si at selv om mannen min jobber på Tools, og ikke akkurat mangler verktøy, er ikke håndsag å oppdrive på bruket, så derfor er røret her litt langt.....
Det er jo sånn at når en gjøtsler hagen, så strør en gjøtselet ut i beddene, slik at plantene får forsyne seg. Det er bare det at hos meg vokser alt tett inntil hverandre, og om jeg legger gjøtselet på overflaten, vil staudene med de grunnere røttene forsyne seg, og da blir det kanskje ikke noe igjen til klematisene som har røttene sine 40-60cm nede i jorda.  Da er vanningsrør helt genialt. Her heller jeg gjøtselvann slik at næringen går rett ned til dit de behøves.

Det er ikke alle mine 50 klematis som har vanningsrør, -av og til finner jeg ikke drensrør, andre ganger syns jeg ikke det er nødvendig. Men for å være sikker på at iallefall noen av sesongens gjøtseldoser når ned til røttene, stikker jeg dype hull med spettet slik av jeg kan vanne i de.
Som jeg nevnte i "oppskriften" liker ikke klematis å tørke ut på føttene, derfor tar jeg noen runder med kanne eller slange i hele sesongen.
I dag har jeg brukt vann fra dammen, fordi det har perfekt tempratur, og har nok litt næring fra planter og frosker fra det siste året. Alle plantene får minst 10-20 liter hver, for skal man vanne, -så skal man vanne! Skvett-vanning fører bare til at plantene utvikler grunne røtter, så da er det bedre å gi sjeldnere og større doser. Dette er faktisk viktig å huske på.  Bruker jeg hageslangen, ligger den gjerne i tyve minutter på samme sted. Dette gjelder også når en vanner roser.

Ellers hva som er fint i hagen nå:



Ha en fin hagehelg! :)

1 comment:

  1. Kjempe innlegg Nina. Sikler på Anemonellaen din også. Nam nam!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)