Saturday, June 30, 2018

Ett lite tips...

Jeg har fått spørsmål fra flere om hva jeg gjør for å få hagen min så frodig, og beddene så voluminøse  på kort tid. 
 Selvsagt er en av grunnene mye vann, -har jeg også krydret godt på alle sett og vis med både helgjødsel og kunstgjødsel. I tillegg bruker jeg litt plenklipp og kompost.
 Hovedgrunnen til denne frodigheten er nok det at jeg har over 50cm med fantastisk dyp, god steinfri hagejord. Det er fordelen med gammelt hus som ikke er bygget på sprengt stein. (Noen gleder må jeg også ha, med mine kalde gulv og fuktige kjeller!)
 I tillegg til det over her, innrømmer jeg at jeg "jukser" litt på en måte.

Det begynte med denne fryktelig kjedelige flate gressplenen. Personlig kan jeg virkelig ikke fordra Norsk Standard Hage, bestående av diger plen, tujahekk, en enslig busk på plena og blomsterbedd langs husveggen. #forferdeligkjedelig.  Min hage hadde heldigvis to trær som sto på ønskelisten min, og fantastisk jord under mosen, ellers var den for meg som ett stort, blankt ark.
Hagen min sommeren 2008
For å få bort følelsen av flat hage, begynte jeg å lage opphøyde bedd samtidig som jeg gravde ut stier og dam. Opphøyde bedd er en stor fordel tidlig på våren fordi snøen tiner fortere der, og tælen går tidlig. I tillegg får de en 40cm høy hosta til å bli 60cm høy...... 
En ser det kanskje ikke så godt fra siden, men forfra i knehøyde ser det sånn ut (her har jeg akkurat satt stiklinger av hasselurt, derfor den bare jorden)
Opphøyde bedd kan lett lages av kompost og jord, men når man flytter inn i en hage uten komposthaug, må en se etter andre løsninger. 
Jeg fjernet mange kvadratmeter med plen der jeg skulle lage dam og stier, og denne torva fra plena, er i grunnen altfor god til å bare kastes. Mitt tips er derfor: 
Legg torvbitene oppned på plena, fyll så på med et lag gressklipp (5cm) og mye jord, minst 20cm (evt. kompost om du har) Så planter du staudene oppi dette. 
Du trenger ikke bruke duk eller aviser om du bruker ett tykt lag med jord. Husk å vanne godt! 
Plentorv snudd opp-ned for å lage opphøyd bedd
Ønsker du enda høyere bedd legger du enda et lag oppå. Jeg hadde også litt jord mellom plen og gresstorv flere steder for å få nedbrytningsprosessen til å gå fortere.
PS dette egner seg best der du bruker småplanter rett fra potter, fordi de har ikke så store røtter enda. Når røttene vokster seg ned til toven, har denne begynt å gå i oppløsning.
 Kan også legge til at det siste en burde spare penger på om man vil ha en flott hage, er jorden.
I tillegg til å ha en forundelig god jord under plena, har jeg kjøpt et helt lastebillass med soldet matjord, pluss at jeg hvert år bruker mellom 10 og 30 sekker med hagejord som jeg blander i beddene der det trengs.
Jeg har hittil i år brukt MYE mer penger på hagen enn det jeg betalte for bilen min. Hagen er viktigere for meg enn å kjøre i et dollarglis. Jeg fyller jo den med jord og stein uansett!







No comments:

Post a Comment

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)