Tuesday, July 24, 2018

Klematisene blomstrer!

Vi kom hjem fra ferie i ellevetida på kvelden, og jeg måtte skikkelig på do, -skulle bare se over hagen fort før jeg gikk inn. 
Nesten to timer senere kom jeg på at jeg haget i Ralph Lauren-dressjakke, og enda ikke hadde tisset. 
-Jeg er uhelbredelig hagegal! 
 Bare en liten bilde-oppdatering her, nå når klematisene har begynt å vise seg fra sin beste side. Det har vært tørt, så og si kun en kveld med regn inntil i går kveld, men det siste døgnet har hagen fått litt fuktighet.
Klematisene er avhengig av mye vann, så jeg forventer ikke den beste blomstringen i år. Flere har fått visnesyke eller tørket inn i den tørreste mai måned noensinne.


 Clematis 'Piilu' begynner å bli ganske stor, men kjemper om vannet med en selvsådd storkenebb som havner i komposten denne uka. Piilu har mengder av døde grener på ene siden, trolig pga tørke.
Clematis 'Piilu' og en ridderspore

Clematis 'Henryetta' 
Viticella-klematiser er utrolig blomsterrike og ganske lette å få til. 'Dark Eyes' er utrolig fin, men den er så mørk at blomstene forsvinner litt inne i busken den vokser i.
Clematis 'Dark Eyes'
Konklusjon: Plant mørke klematiser i stativ, -ikke i bushen!
Lady Q vokste tidligere i en gammel kasse ved husveggen. Roten var altfor stor til at vi kunne få den opp i en ny kasse etter at Andreas la belegningsstein der, så derfor måtte den flyttes. Den brer seg nå over den avblomstrede klatrehortensiaen som vokser på den digre steinen ved dukkestua, og begynner å bli ett syn!
Clematis 'I am lady Q' 
Må bare vise frem de flotte jernblomster som pappaen til venninna mi har laget!
Såååå glad i disse!




No comments:

Post a Comment

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)