Sunday, January 12, 2020

Nytt år, -nye muligheter!

Godt nytt år, -og helst et meget godt hage-år!

Jeg har hatt en svært travel høst og jul, og derfor ikke hatt overskudd til å skrive om det på nett. 

Å være blogger er jo også blitt et skjellsord, etter at det viser seg at så mange publiserer anbefalinger bare fordi de får betalt for det, og later som er de er mer velstående, og tjener mer enn de gjør. 
 I den kategorien kommer IKKE jeg, da jeg ikke blogger for å tjene penger, men fordi jeg har noe på hjertet, eller for å lette på trykket på grunn av en hjerne som bobler over av idéer. Pengene mine tjener jeg ved å spre nakenbilder på nett. 
-Det siste var selvsagt en ren løgn! 🙈🙈🙈

Høsten kom litt tidlig i hagen min i år, derfor begynte jeg å pusse opp litt hus i stedet. 
På stua har veggene fått ny farge, men det som tok litt mer tid var å pusse og male vinduskarmene, -og jeg kom heller ikke helt i mål her. 
Det ble også et nytt bord på meg, ny sjenk -som ikke passet, og noen nye lamper. 
I tillegg har jeg pusset og malt både kjøkkenbordet, og skjenken i spisestua, taket i lofts-gangen, -der endel av fugemassen mellom de gamle panel-bordene hadde sprukket opp, så alt måtte også skrapes og fuges på nytt.  
Vi har også revet badet nede, lagt nytt tak og ny belysning, og venter nå på at rørlegger skal bytte ut alle vannrør.  
Dette er det siste rommet i huset som har kobber-vannrør, og etter at jeg fikk høre at de dårligste rørene som noen gang har blitt produsert, nettopp ble laget på 90-tallet, var jeg ikke i tvil. 
Kommer ikke på tale å kle inn disse rørene inne i veggen igjen, selv om de "ser" ok ut. 

Kjenner jeg angrer litt på at jeg fikk elektriker til å koble lys, utelys og nye stikkontakter over halve huset, samt skifte og flytte sikringsskap rett før jul, når vi nå må bytte en haug med rør, men jeg får bare stå på, og jobbe. -Ikke med å blogge, nei, om jeg ikke får solgt sjela mi på Finn, eller noe i den dur.  Nakenbilder av meg vil nok ikke dekke stussen på kloakkrøret vi må forlenge en gang! 😜 (den er 3 cm for kort!)

Heldigvis er det mange som kjøper litt nytt til huset i januar, etter at de har kastet ut jula, så det er ingen elendig måned. Det er verre utover våren, derfor ønsker Andreas at jeg skal ta på meg hagearbeid da. Han tror det finnes de som ønsker å leie inn hjelp til å få ryddet og ordnet i hagene sine. 

Jeg vet ikke jeg, men vet at våren i fjor var innmari tøff, og jeg tok ikke ut lønn på flere måneder, og tømte nesten hele sparekontoen min. Heldigvis er jeg ikke tapt bak mål, så jeg gravde opp hundrevis av planter fra hagen og solgte, så jeg berget bra. 
Siden jeg faktisk kunne ha delt flere planter, men rakk ikke mer da de ble for store til å deles, har jeg allerede delt og pottet over hundre Hosta denne høsten. Alle er navnesorter med tanke på samlere, og de som er litt over gjennomsnittet interessert. Noen er selvsagt tenkt til hagemarkedet jeg skal ha 14 juni, andre kommer nok til å havne i Norgespakker, og sendes rundt omkring i landet. 

For uten Hosta, vil jeg også dele mine flotte brokbladede Brunnera, samt endel andre stauder. Her er det lov å komme med ønsker ut fra mine gamle hagebilder. 

Nå ser hagen sånn ut, -og selv om det er januar, kan jeg nesten ikke vente med å begynne på vårens første prosjekt. Dessverre må jeg bare vente litt, da jeg har fult opp med å pakke kopper på jobb, og ikke er ferdig med varetellingen enda. Det er også tid for å bestille vår-nytt, og snart messe. 
 Jeg har lovt å prøve å skaffe betongkulene jeg har i hagen, også denne våren. Og flere har spurt angående de store urnene jeg har to steder i hagen. Jeg kan skaffe en som er bittelitt mindre, slik at man slipper å tisse seg ut når en skal løfte den.
 Hageartikler legges ut fortløpende på denne siden. Har noen flere krukker jeg ikke har rukket å pakke ut enda, -og noen av lyktene mine er også egnet til hagen. 😊


For uten utvide både beddet ved ny-dammen min, vil jeg også utvide singel-stien, og innføre enda mer naturstein i hagen. -Helst så fort som mulig. Men jeg holder også på å male skrape/fuge og male vaskerommet, samt å skifte fronter på kjøkkenet. I tillegg må jeg kappe opp taket Andreas har revet på rommet under badet i dag, til ved. Da slipper vi å kjøre det bort, og det er jo umalt furu, og helt tørt.
Kom også på at jeg skal pusse og male alle dørene i andre etasje, og skifte dørhåndtak på de. Dørene er ikke malt på 11år, og er blitt litt for gule etter min mening.

Grunnen til at vi pusser opp og ordner så mye på huset, er at vi tenkte å ta en ny takst i år, siden vi ikke har hatt noen verdivurdering siden vi kjøpte huset for snart 12 år siden. De som har tittet litt i bloggen min, vet jo at vi har gjort noen forandringer siden den gangen. 😜

No comments:

Post a Comment

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)