Friday, August 7, 2009

Ninas beste interiørtips!

Med fortsatt syk PC, noe som reduserer tilgjengeligheten på brukbar laptop i stor grad, blir det alfor liten tid til å blogge, og enda mindre tid til å legge igjen hilsener med andre. Men jeg er innom svært mange, selv om jeg ikke legger igjen spor etter meg!

For en tid tilbake ble jeg tagget om å skrive om mine beste interiørtips/oppussingstips, og her kommer noen, bedre sent enn aldri!

Ved å legge gulvlist utenpå høye den høye sokkelen på billige kjøkkeninnredninger, får en ett helt annet inntrykk. Klart det blir litt mer å tørke støv av da men....
Vurder selv på bildet over og under her! :)
Jeg har brukt perlestaffpanel og MDF på sideveggene på mine IKEA-innredninger, for at innredningene skal se mer integrert ut i kjøkkenet (eller "plassbygget", om en har litt god fantasi) dette kan man bruke rester til, og det blir dermed billigere enn å kjøpe hvite, glatte
sidevegger fra leverrandøren. (Linkene er til mitt forrige Ståt-kjøkken fra IKEA)
Og i steden for å bruke IKEA topplister på skapene, har jeg valgt en dyrere variant, som går rundt hele kjøkkenet.
Når det gjelder kjøkken, har jeg bevisst valgt å legge lite penger i en billig innredning som jeg lett kan skifte fronter på.
Med 4 barn, to katter, en stor mann og en kløne (meg) i huset, kan det være greit å skifte ut skapdører etter noen år, for disse kommer nok til å bli slitte.
Gulv og tak er det lagt ned mye mer penger i, samt i alt listverket.


Inne i vitrineskapet er det montert spotter som heller ikke er fra IKEA. Mine spotter er innfelt i skapet, og transformatorene ligger i mellomrommet mellom skap og tak.

På stua, i gangen og på to av soverommene har vi enten lagt nytt, eller slipet ned de gamle gulvene. Disse er så lasert 3 strøk meg hvit Faxelut, og lakkert 3 strøk med vannbasert lakk. Med den beboerlisten som står nevnt over her, gjør denne fargekombinasjonen at jeg slipper å moppe gulvene hver dag, slik som helt hvite gulv. (Noe jeg også har prøvd...)

I steden for å bruke flere tusen på lysekroner, har jeg brukt kr 500,- på denne på soverommet, og heller lagt til en 5-600 kr på en takrosett. Kan alltids bytte ut lysekronen når lottomillionene ankommer...! ;)
PS gulvet ser mye hvitere ut i virkeligheten enn på dette bildet! (Her ser du det bedre!)
Det samme har jeg gjort på vårt lille gjesterom. Lysekronen her er fra IKEA, men har fått antikk koblingsboks i porselen i rosetten.
Fikk en impulsiv idé, og malte taket her lyseblått, men det fungerer utmerket!

Taket passer nemlig godt til tapeten på fondveggen!
Ett tips som jeg har svært god erfaring med, er å få scannet eksisterende møbler eller tapet, når en skal ha en malig som matcher. Det orginale smalpanelet på gjesterommet er malt etter en farge scannet ut fra tapeten. Fargen ble jeg så fornøyd med at den skal også brukes i det tilhørende badet når det er ferdig.
På rommet til tvillingene er sengestolpen scannet og brukt på resten av møblene. Her er en link!
Å lage hyller og hylleknekter selv, er ikke vanskelig, det krever bare at en har en stikksag, og en bordsag tilgjengelig. (Jeg har fått meg løvsag jeg da, men klarte meg lenge med stikksag)
Ved å lage hyllene selv, får du bestemme lengden etter hvor den skal henge, noe som virkleig er en fordel mange steder!
(ignorer buen på sengegavlen da, sengen er kjøpt brukt...!)

Hyllen over går fra pyntekule til pyntekule på sengegavlen, mens den under er tilpasset lengden på veggen.

Det var alt jeg rakk i natt.
Nå må jeg prøve å få min lille sønn til å sove, for vi venter besøk fra Orkdalen i morgen!

Tuddeligdu!!
Nina

13 comments:

  1. Hei Nina! Hva skulle vi gjort uten deg da?? Nei det hadde ikke gått det!! he..he..

    Takk for kjempebra tips! Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  2. Tusen takk for tips!!!
    Kan jeg spørre hvor du har fått fatt i taklistene, de var så nydelige:)Kos deg med babisen!

    ReplyDelete
  3. Her var det mange gode ideer , du har blitt sikkelig flink til å lage hyller da... det handler om tørre å være kreativ og det har du ikke noe problemer med .Det er mange som ikke tør prøve engan fordi de er redd for at det ikke blir fint , eller hva andre kommer til å synest.
    stå på!!!!

    ReplyDelete
  4. Tusen takk for kjempemange fine tips! Det kommer godt med når vi nå holder på å planlegge huset vi skal bygge. :)

    ReplyDelete
  5. Kjempegode tips! Jeg skal vurdere det med lister utenpå sokkelen. Ellers så gleder jeg meg til å få tregulv.

    Men aller mest gleder jeg meg til om få timer å reise til Paris!

    Kos deg med Leon Aleksander og resten av familien din du!

    ReplyDelete
  6. Utrolig mange fine tips du deler med oss.Kjempe kjekt!Du har det jo så lekker!

    ReplyDelete
  7. Hei,

    Først og fremst: Gratulerer med lillebror i hus!!

    Fine interiørtips, likte spes de lysekronene. Smart med de rosettene.

    Jeg har linket til et innlegg om dukkestua deres på bloggen min. Håper det er greit. Hvis ikke, si meg beskjed, så fjerner jeg linken.

    Hilsen E:-)

    ReplyDelete
  8. Her var det mange gode tips! Takk for at du deler så villig. Håper minsten sov litt i natt da. Ha en hyggelig dag med besøket.

    ReplyDelete
  9. Så fin blogg og så flotte tips ;o)

    Her blir jeg sittende litt og se meg rundt.
    Ha en flott helg.

    Klem fra Jeanette

    ReplyDelete
  10. Hei hei Nina. Takk for flotte tips.
    Klæm Susanne

    ReplyDelete
  11. Så flotte råd du gir. Når du skriver - er jeg enig hele veien. He he.

    Ha en fin helg med den lille og de 4 andre.

    Ingunn

    ReplyDelete
  12. man sulle ikke tro at det var samme kjøkken som jeg har når jeg ser de nydelige listene !!!
    Tusen takk for tips :)Dette er noe jeg snakke med mannen min om ;)Og VISE bilder av hehe..
    Såå lekkert og de listene elsker jeg bare.
    Du skal slettes ikke ha noe bismak i munnen med de brillene !!!! Hørt sånt tøys ;)Dine briller må du ALDRI gi bort, de er jo en arv... Skulle bare ønske noen av mine forfedre hadde de samme brillene, for det er jo noe helt spesilet når de har vært i familien :)
    Jeg finner nok noen, gir meg ikke hehe...

    Ha en fin lørdag Nina. Her striregner det nå....

    Klem,Kari

    ReplyDelete
  13. Mange flotte tips å ta med seg der!

    Du får ha en fin kveld og takk for i går, det var kjempekoselig, selv om tiden desverre bare løp avsted!

    Klæm klæm

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)