Sunday, August 8, 2010

Herlig helg!

Etter dette innlegget, burde jeg kanskje ta kontakt med Molde Kommune og å høre om de gi meg støtte fordi jeg reklamerer så mye for distriktet her, -eller kanskje jeg kan be om fritak for eiendomskatten??
;)
I allefall har vi vært på båttur siden i går, og hatt det utrolig flott.
Her er bilde fra i morges da vi lå på gjestebryggen på Veøya. Vi var sammen med ett vennepar, og storkost oss.
Det er utrolig fredfullt på Veøya, og det mest forstyrrende elementet, bortsett fra ungeskrik var nok en fiskestim som holdt til inne i bukta her. De holdt på sånn lenge, og kom tilbake morgenen etter.


Fordi jeg er utrolig fasinert over både landskapet her, bygningene, historien og ikke minst stemningen har googlet og funnet ut enda mer. Ikke bare er dette Romsdals eldste kirke, men en av norges eldste stenkirker.
Forskerne mener også at det var hit kristendommen kom først til Norge, for Veøy var ett senter og en kaupang fra 900-tallet, og har huset både konger og fylkesting.

Alt dette rett utenfor bittelille Nesjestranda.....
I tillegge til alt det fasinerende med historien, finner jeg landskapet helt magisk.
Se på størrelsen på disse trærne!
Gravsteinen til Kong Håkon Herdebrei som falt ved slaget på Sekken (naboøya) i 1162, som også er nevnt i Snorre.

Jeg har mang en gang både gått og kjørt bortover Erling Skakkes gate i Trondheim, men ikke ant før i dag, at dette var mannen som var hovedgrunnen til at denne unge kongen døde like utenfor her for nesten 900 år siden.
Noen gravminner finner jeg også utrolig sjarmerende....
Så deilig at disse værslitte plankene får stå i fred her ute.
Dessverre får ikke alle trærne stå, for min samboers kollega var her ute mens Andreas hadde ferie og felte noe av de gamle trærne.

Grunnen er da innlysende....
Og det er ikke fordi datteren min plutselig er hodeløs!
Nathalie står her nede i treet, som var helt hult inni. Utrolig at det ikke falt under siste orkan og knuste deler av kirken like ved.

Lurer på hvor gammelt det kan være??
De ser ut som små lego-figurer ungene våre på dette bildet.
Sist gang Leon var her, lå han og sparket inne i magen min, ett år senere går han selv....
Så gikk turen over fjorden til Molde, for vi valgte å kjøpe oss middag i dag.
Seilet fra en litt annen vinkel enn en vanligvis ser det avbildet....
Leon annenstyrmann, kjempefornøyd med å få sitte i stolen sin ved siden av pappa.
Ikke det at jeg er overhode intressert i fotball, men arkitektur derimot, det liker jeg.
Og at Aker Stadion er flott, er ingen tvil, men jeg syns godt plenen i midten av hele greia kunne inneholdt noe mer spennende enn bare grønn plen.
Litt blomster, vannfall, hekker og epletrær hadde nok gjort susen......
Ingen tvil om at Maria Bustetroll er fornøyd med både turen og båten vår! ;)

6 comments:

  1. Ser ut til at dere har hatt en flott tur!! Molde er jo bare herlig, da! Vi bodde på Seilet for et par år siden- bare synd at ikke butikken din var oppe og gikk da ;-) Herlige bilder!!
    Nattinatt! Klem fra Trine

    ReplyDelete
  2. Fine bilder! Synes du skal foreslå at de planter litt inne på gressmatta. En hekk, en aggressiv bunndekker og noen trær. Kanskje noen gangstier mellom staudebedene.

    ReplyDelete
  3. Kjempeflotte bilder! Synes Molde er en flott by.

    Hilsen Heidi

    PS. Godt å se at du har litt fri innimellom.

    ReplyDelete
  4. Flotte bilder. Ser ut som dere hadde en kjempe tur. Ser kjempe fint ut der.
    Ha en vidre fin mandag!
    Klem Christina

    ReplyDelete
  5. Hei på deg.

    Ser ut som dere har hatt en bra tur ja. ;o) Deilig med båt, neste gang skal jeg bytte mc`n med en båt ja helt klart. ;o)

    Bare send GG tingene til meg du, går helt fint. hehe

    Ha en ny og super uke berta.
    Klemmers ;o))))

    ReplyDelete
  6. Heihei!!!
    Her likte jeg meg så godt at jeg legger meg til... Ha en finfiiin mandag!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)