Lille Lise har nettbutikk.
Hver uke får hun mailer fra forskjellige personer, som lyder omtrent slik:
"Hei!
Jeg skal åpne en butikk i samme stil som din og er på jakt etter nye leverandører.
Du har så mye fint, og jeg vil ha det samme som du i butikken min, så hva heter leverandørene dine?? Siden min butikk er på en annen kant av landet, så blir vi jo ikke konkurrenter ansett!
*Kniiis!*"
Siden Lille Lise har nettbutikk, og sender mange varer akkurat til denne byen, syns hun at dette er ekkelt.
Hun velger å ikke besvare mailen, men når det skjer gang etter gang, syns hun det er smålig av henne å ikke svare, men hun ønsker jo å verne om sine leverandører......
Hva syns du Lille Lise burde gjøre?
Hilsen Nina som er litt i samme situasjon av og til, og ikke vil være uhøflig.
Hver uke får hun mailer fra forskjellige personer, som lyder omtrent slik:
"Hei!
Jeg skal åpne en butikk i samme stil som din og er på jakt etter nye leverandører.
Du har så mye fint, og jeg vil ha det samme som du i butikken min, så hva heter leverandørene dine?? Siden min butikk er på en annen kant av landet, så blir vi jo ikke konkurrenter ansett!
*Kniiis!*"
Siden Lille Lise har nettbutikk, og sender mange varer akkurat til denne byen, syns hun at dette er ekkelt.
Hun velger å ikke besvare mailen, men når det skjer gang etter gang, syns hun det er smålig av henne å ikke svare, men hun ønsker jo å verne om sine leverandører......
Hva syns du Lille Lise burde gjøre?
Hilsen Nina som er litt i samme situasjon av og til, og ikke vil være uhøflig.
H
ReplyDeleteDa synest jeg Lille Lise skal svare på mailen og skrive det akkurat som det er ,at hennes kundegruppe også omfatter denne byen og at hun gjerne vil verne om sine leverandører for ikke å miste gode kunder. ;) Lykke til!
ReplyDeleteJeg syns at Lille Lise rett og slett bare skal svare høflig at "siden jeg driver nettbutikk så er vi konkurrenter selv om vi bor langt fra hverandre, og jeg håper at du derfor har forståelse for at jeg ikke kan hjelpe deg"... eller noe sånt?
ReplyDeleteDa hadde jeg svart sånn høvelig hyggelig å forklart at du faktisk har nettbutikk og dermed har butikk over hele landet, og dermed verken vil eller kan dele leverandørene dine ;)
ReplyDeleteSyns jo kanskje du bør svare. Men det må vere lov å sei at du faktisk ikkje har lyst til å opplyse om kva leverandørar du har, fordi du har brukt mykje tid på å leite opp desse, og at ein nettbutikk alltid er i konkurranse med andre butikkar uansett kor i landet dei ligg.
ReplyDeleteJeg synes både du og Lille Lise skal kunne verne om deres leverandører. Det er bare å svare ærlig å si at ettersom du har nettbutikk og sender over hele landet, handler det om å beholde kunder. Det er tross alt det dere lever av.
ReplyDeleteJeg hadde ikke gjort det:) Dere driver jo i samme bransje selv om det ikke er på samme plass.Men dere sender jo begge. Er det sånn at man skal starte for seg selv må man også kunne ta bryderiet med å skaffe leverandører. Det måtte du også gjøre selv Nina. PS...Butikken din ser bare så fin og spennende ut. Regner med at jeg plupper innom neste gang jeg er i Molde.
ReplyDeleteLykke til videre:)
Hilsen Gunn
Uff, ja det er ikke alltid greit å vite hva en skal gjøre. Tenker at det igrunnen er litt uhøfflig av henne å prøve å "rappe" dine leverandører. Du kan jo si at det er veldig hyggelig at hun liker varene dine, men at du ikke ønsker å oppgi hvor du bestiller varene dine ettersom du sender varer over hele landet også byen X. Anbefal henne å finne fram til leverandører som gjenspeiler hennes stil. Flere interiørbutikker fører jo de samme merkene, og det er kanskje lurt å ha noe som er litt annerledes? Ønsker deg masse lykke til og håper saken ordner seg uten sure miner fra henne...
ReplyDeleteIkke svar. Enn at det går an å være så frekke? Om de "maser" med flere mailer, er det bare å svare i en hyggelig tone at om de virkelig ønsker å starte butikk, må de regne med veldig mye jobb, og at den del av jobben er å klare å finne leverandørene sine selv.
ReplyDeleteDet virker for meg at de som sender slike forespørsler må være passe blåst i hodet som ikke forstår at de benytter feil fremgangsmåte for å starte butikk.
Makan til frekkhet, sier jeg bare igjen, og rister på hodet her jeg sitter.
Jeg tror jeg hadde forsøkt å svare høflig at du får mange slike henvendelser, og må dessverre verne om dine leverandører. Jeg ønsker deg lykke til med din nettbutikk, og håper du klarer å skaffe deg gode leverandører på annet vis...
ReplyDeleteBare en liten tanke fra meg:)
Karoline
Må vel være mulig å sende en høflig mail tilbake og si noe om at siden du også sender varer på bestilling til alle deler av landet, ønsker du ikke å oppgi navn og kontaktinfo på dine leverandører. Jeg går ut i fra at du har brukt tid og energi på å finne fram til de du ønsker å handle av og det bør andre respektere at du ikke uten videre "gir bort". Lykke til med ny butikk :-)
ReplyDeleteDu skal holde på dine leverandører, og be dem om å undersøke selv. Uansett, så vil du få konkurranse, selv om du ikke har nettbutikk. Du sender jo så snart du har tid.<3
ReplyDeleteDet er i hvert fall min mening, Nina.
Klem fra Kirsten R.
Ikke noe problem, lag et hyggelig standardsvar der du sier at du sender varer til hele landet og derfor ikke ønsker å opplyse om leverandører siden det vil frata deg kundegrunnlag :)
ReplyDeleteNøkternt, greit og ikke noe "føleri" med i mailen så sender du det hver gang du får slike spørsmål. Det er lov å spørre og det er lov å si nei til å svare ;) Og blir noen sure når de får et slikt standardsvar så bare lar du være å svare dem...
Som butikk- eller nettbutikk eier bruker man en hel del penger på å finne de riktige leverandørene. Det er jo ikke gratis å reise på messer (fly, hotell, annen transport ++) i tillegg bruker man jo myyye tid på å finne nettopp de leverandørene man mener passer best for sin butikk. Det er jo nesten litt naivt å tro at man bare kan kopiere og slippe unna dette selv? Da kan man jo like godt spørre om man bare kan få kopiere de siste bestillingene, eller hva. Nei, la de som skal starte noe nytt, få den starten alle andre har hatt. Det er ingen dans på roser å drive butikk, selv om det virker forlokkende og spennende. Man vil jo gjerne ha igjen for all den tid man har brukt, alle forsakelser og ikke minst alle pengene man har lagt i butikken sin :) Og man gjør jo det fordi man brenner for det, men det er ikke dermed sagt at det passer for alle... Kanskje man vil innse det hvis man faktisk må gjøre jobben selv...
ReplyDeleteSkjønner problemet. Kanskje du kan si at det er koselig at de liker din butikk, men at du skjønner av mailen deres at de ikke har sett at du driver nettbutikk. Og så bare si at, "og da blir det jo dessverre litt annerledes". Og si også at siden du allerede har mange kunder, også i hennes nærområde, er det sikkert bedre både for henne og deg, om hun velger litt andre varer og leverandører.
ReplyDeleteLykke til :)
Driver man butikk, verner man om sine kontakter.
ReplyDeleteDu har jobbet mange timer for å komme dit du er, du har sikkert heller ikke fått så mye gratis. En høflig mail med takk for din interesse, jeg ønsker deg lykke til med butikken din, du finner nok mye spennende på veien slik som jeg har gjort ;)
Hilsen en som har jobbet i butikk og fikk spørsmålet ofte, men aldri delte ut et telefonnummer. Noe må da folk kunne gjøre selv.. ;)
Lille Lise skal vite at disse mailene er "ulv i fåreklær"
ReplyDeleteI dagen samfunn er alle konkurrenter. Vi alle kjøper over nett og får det hjem i postkassen om så det er en butikk i Amerika
Forstår dilemma ditt :) Synes lille Lise skal svare pent og høflig at hun ikke ønsker å oppgi sine leverandører fordi hun har nettbutikk og dere da vil bli konkurrenter! Skal man starte butikk så få man skaffe egne leverandører, enkelt og greit, litt lettvint å bare spørre noen med "lik butikk" synes jeg!
ReplyDeleteHa en flott ny uke og lykke til med butikken din :)
Klem
Vern om det som er ditt: Det er ikke uhøflig i det hele tatt. Er ubetenksomt av "henne". Min støtte går til deg. Seriøst!Hilsen Gunn fra FB
ReplyDeleteJeg lurer på hvor min kommentar ble av, Nina.<3
ReplyDeleteJeg mener jo absolutt at du må ikke gi ut leverandørene dine. Du har jobbet hardt for å få til denne flotte butikken din, og noe må man jo gjøre selv, hvis man vil starte for seg selv.
Slik som dere som alltid reiser på interiørmesse, etc.
Det går an å avslå på en fin måte, vet du.<3
Klem fra Kirsten Reinertsen
Det er bare å svare pent og pyntelig at "jeg vil verne om mine leverandører, søk gjerne nettet for info"...noe sånt. Skal man starte butikk, bør man jo virkelig ha litt bakgrunnstoff først!
ReplyDeleteLykke til...:))
God, kommende uke til deg:))
Stor klem fra meg:)
Hvet du hva? Det er ganske frekke henvendelser. Jeg ville ha ignorert de.
ReplyDeleteSvare pent og høflig sier de fleste her..
ReplyDeleteKjenner jeg blir litt provosert
De som sender slike Mail er faktisk temmelig frekke!!!
Hvorfor skal man da være smilende tilbake?
Tine
JEG tenker at om man absolutt skal starte egen butikk så får man for svarte klare og bruke tid og energi på og finne levrandørene sine også SELV.. Det er faktisk også en stor del av jobben..
ReplyDeleteHa en fin ny uke,
Klemmer fra Jatte♥
Heia. Eg vil skrevet tilbake og sagt att eg gir ikkje ut mine levandører. Skal enn starte for seg selv, så får an ta bryderiet meg å sjekka opp alt selv!!
ReplyDeleteDe hadde jeg lagt "pent" i søpplekurven !!
ReplyDeleteHuff så kjedelig Nina, men i mine ører hører det ut som om noen bare er ute etter å herme etter deg…
ReplyDeleteOm jeg ikke tar veldig feil så begrenser vel endel leverandører seg selv om de ser at bedrifter er i nærheten av hverandre,
men jeg tror jeg ville værnet om mine kontakter.. Skal man først starte butikk bør man jammen finne sine egne leverandører og ikke la andre gjøre den jobben for en,
selv om noen sikkert synes det er veeeeldig lettvindt ;))
Om de er sååååå glad i din stil, så burde de vel trengt tatt fått med seg hvilke leverandører du handler fra !!!!
Ha ei riktig fin uke !!
-Maren-
Hei Nina!
ReplyDeleteNEI! Helt klart, leverandørene dine holder du tett til brystet.
Jeg driver selv min egen lille nettbutikk, www.etdukkehjem.org og dette er noe jeg har jobbet lenge for å få istand, så fortsett bare med ditt, andre klarer fint å ta ansvar for sitt, bare de vil nok. Dessuten, alle nettbutikker ( innen samme katerogi)er jo konkurrenter, uansett geografisk område??
Gratulerer med nydelig butikk :)
ReplyDeleteHer ville jeg gjerne vært kunde !
Håper at du etterhvert storkoser deg og at salget går strålende både i butikken og via nettet.
Beste lykke til.
Hilsen Britt
Ps.har hørt at det er mange som samkjører nettbutikk og butikk. En smart løsning når det gjelder oversikt og letter arbeidet.
Hei
ReplyDeleteSend linken til dette innlegget som svar!
Syns rett og slett det er frekt å henvende seg til noen med denne typen spm, når butikken uten tvil selger mye pr nett!!
Lykke til med ny-butikken Nina:)))
Mvh Marit:)
Får også slike mail. Om jeg gidder å svare så svarer jeg hyggelig. Jeg har forøvrig oppgitt alle mine levrandører på nettet så det er bare å hente ut. Butikken må alikevel forhandle seg frem. Og det blir på samme måte som i en by med mange andre butikker i samme bransje. Nettet er som en by der leverandørene bestemmer hvor mange nettbutikker de er villige til å selge til. Veldig få leverandører leverer uhemma til alle. Bare vent Nina nå kommer di inn i butikken din som "kunder" og noterer og fotograferer og du kan ikke gjøre noen ting. Sånn er det bare. En må bare tenke at jo flere som selger samme produkter og jo mer det blir eksponert jo flere kunder vil da kjøpe dette og dermed selges det mer. Flest folk er som sauer. De skal ha det som alle andre har. Det verste er når billigkjeder opperer slik. Og kopierer produktene i en mye dårligere kvalitet men tilsynelatende like, og selger det billiger. Og dermed ødelegger markedet for oss spesialbutikker.
ReplyDelete