Friday, April 28, 2017

Prosjekt anneks

En liten oppdatering så langt.
Tatt i morges
 Vårt slitne, gamle uthus fra 1940-tallet er under total renovering, og vi ender nok opp med å få ett anneks med mer isolasjon og bedre vindu enn på huset vårt!
I fjor sommer.
Våren 2010 fjernet vi tregulvet i uthuset, og grov ut jord og stein med gravemaskin. Fant dessverre ikke bilde av det, bare av forskalingen før støping av ny mur.
Det mørke partiet opp mot muren på bakveggen er fjell. Dette var vi klar over, og grunnen til at gulvet måtte støpes i to nivå.

Bildet under er tatt i døråpningen. Til høyre i bildet kommer det bod og trappeoppgang, mens det bakerste rommet vil bli arbeidsrom/gjesterom. Det sagen står, blir det ett oppholdsrom og vask i ene hjørnet.
Støvsugeren er allerede satt i den kommende boden. :) Her er taket lavere enn i resten av rommet pga fjellet. 
 Fant ett gammelt bilde av hvordan det så ut i 2010 før vi rev opp gulvet.
 Her er samme sted i morges, -det meste er byttet ut, men muren er den samme bak plasten, -vi har bare forsterket den, og drenert på utsiden. Taket er også det samme, og to av stokkene.
Jeg skal flislegge gulvet i dette rommet, men vi legger ikke varmekabler i trappeoppgangen. Loftet skal bare brukes som lager til diverse sesongvarer, møbler og vintertøy. Ny trapp skal selvsagt bygges, en slags kopi av den gamle, for den var faktisk god å gå i. Tok vare på den frem til i fjor sommer, men da gikk den i konteineren. Satser på at Andreas klagere å lage en enda finere en.
 Den store utfordringen nå er at vi må skifte taket før i isolerer og plate-kler de nye veggene nede, ellers kan det jo bli vått under byttingen. Bor jo tross alt på Vestlandet!
Siden takstolene skal gå helt ned i berget på baksiden, må vi selvsagt lage takåsene selv. Sukk...
Slikt tar alltid mye tid, og jeg skulle helst ha kjøpt tapet i går, og sydd gardiner i dag.

 I mellomtiden må jeg skaffe flis, varmekabler og diverse el-utstyr, samt vinne i lotto. Diverse bilreparasjoner og to bunader har gjort sitt innhugg på min bankkonto, og siden mannen snekkerer, er det jo jeg som punger ut for det meste av materialet. (Men da får jeg det akkurat slik jeg vil også!)
Deler av loftet før
Lager er det alltid for lite av i nye hus. Vi har en diger kjeller, men den er på vei til å bli innredet fra A til B, så bortsett fra boden min og den gamle matbua, som inneholder julepynt, sesong-dekor og reserve-lysestaker, blir det ikke annen lagerplass.

To be continued....


No comments:

Post a Comment

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)