Wednesday, February 27, 2019

En magisk hage.

 I min søken etter spennende hagedesign, titter jeg selvsagt mye på Pinterest.
Der har jeg også laget en stor mappe med hageinspirasjons-bilder, og et av de bildene jeg liker aller best er dette:
Fantastisk frodig, grønt og harmonisk, og en perfekt kombinasjon av kontraster i form av variasjoner i størrelse og form av bladverk.  Jeg simpelthen elsker søylebuksbommene sammen med hakonegress og parasollbladene.
 Ved å google vannmerket på bildet, fant jeg siden til hagedesigneren på Facebook, og der lå det til min store glede, flere bilder fra samme hage.
Dette er altså hagen til hagedesigneren Cynthia Woodyard, og Facebook-siden hennes finner du HER!

Jeg må bare innrømmet at jeg fikk skikkelig hjertebank av å finne flere bilder fra denne hagen, SÅ flott syns jeg at den er!
De hvite liljene lyser opp under skyggene av trærne
Cynthia elsker å bruke gress i sine design, og pga et noe bedre klima enn vi har her i Norge, er også utvalget litt større. Hakonegresset, Haklonechloa macra 'Aureola' er vel H5 mener jeg, så det går fint de fleste steder.

En annen plante vi også har problemer med å overvintre er Phormium tenax, som kan ligne på gress, men som egentlig er i slekt med daglilje. 
Phormium tenax 
Phormium stammer fra New Zealand, og kommer i mange farger og varianter. Den er også flott i potte, -bare du husker å sette den inn om vinteren. Jeg glemte min et år, og angrer bittert. 

Parasolblad er også et must i hagen. Når de kommer opp av jorden om våren, minner de om noe forhistorisk, og ser for meg hagens "dinosaur". Nydelig sammen med storkonvall, Polygonatum. 
Parasollblad, Astilboides tabularis 

Nydelig med runde, lilla allium-baller, svevende over stripet gress.


 Hokonegresset har en vakker voksemåte. Jeg har forresten bestilt dette inn for salg.
Jeg har blitt utrolig glad i rolige, formklipte busker i kombinasjon med gress og store bladplanter.
Et slagt fyrverkeri i grønt.
Vakkert bladverk 


Kuletistel, Echinops ritro er en ekte magnet for bier. Nydelig!

Det som ser ut som søylebarlind er Buxus Graham Blandy, altså en buksbom. 

Vakkert og eksotisk 
 Høststemning
 Jeg vil takke Cynthia for at vi fikk "besøke" hennes flotte hage, -og gleder meg til å følge Facebook-siden hennes i neste sesong.
Alle bildene er tatt av Cynthia Woodyard Garden design & Photography, og publisert etter avtale med Cynthia.


3 comments:

  1. Dette ser fantastisk ut.
    Fotografen er dyktig.

    ReplyDelete
  2. Fine bilder av fin hage. Koselig at du blogger igjen.

    ReplyDelete
  3. Thank you for contacting me, and liking and using some photos of my garden. This old garden continues toward spring today, although it is covered in snow, so we are on hold which is unusual in Portland, Oregon. Are you on facebook? I would love to be your friend!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)