Thursday, February 28, 2019

Hagen i februar


Februar-hagen er ikke alltid like spennende, men i år fikk vi et fantastisk mildvær som skremte bort resten av snøen på rekordtid. Siden vinteren hittil i år ikke har vært så veldig kald, livner hagen fort til liv. 
 Jeg skriver "hittil" for mars kan også være lunefull. Har tidligere opplevd at det har kommet 50cm snø på en natt, og lagt all krokus i bakken. Krokus tåler godt kulde, men ikke 50cm med snø, det blir for tungt. Da snøen smeltet var de helt ødelagt.
Så mye snø gjør også at mine kjære juleroser flater ut, så jeg ber stille bønner.
 Disse to ulike røde er nydelige. Den på bildet over er Ellen "Double picotee" og den under heter Ellen "Double Pink" -er vel mer rød enn rosa da.
 Denne på bildet under, husker jeg ikke navnet på i farten (har lappen) Den har så fine blader at jeg ikke har hjerte til å klippe de bort enda. Den har bare bodd i hagen i et år
 Den hvite, vanlige Helleborus niger har jeg hatt i mange år.
 Den er nå omringet av stinkjulerose som frøsår seg selv. Veldig dekorativ og hardfør, men noen av plantene skal nå omplasseres til ny hage på Frosta. Den er "noe" underbeplatet mener min venninne. (Se selv!)

Til høsten skal jeg kjøpe 100 nye løker av klosterklokke. Syns de er fantastisk dekorative.
Vanlige snøklokker er også fine, men klosterklokkene vises bedre, siden de både er større og har grønnere bladverk. 
Ellers må jeg si at jeg har stor glede av liljene mine i hele vinter.
 De er nok litt større enn mange tror....
Kjøpt hos Syverud Gård.
Har planer om å lage halvannen meter med stein-sti i sommer. Ikke det morsomste jeg gjør, men veldig dekorativt. Også kjedelig å klippe disse gress-stiene, så det er bedre å bruke en dag på å legge stein.
Joda, det er vår, men for hvor lenge. 
 Det har jo kommet så langt ute, og hvordan går det da om vi plutselig får luft fra Sibir, eller mengder med snø??
Huff, vil egentlig ikke tenke på det, bare nyte alt det grønne som popper opp.
Akeleie i februar



1 comment:

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)