Sunday, January 17, 2010

Franskt meg her, og meg der.....

Av og til blir Nina provosert.
Og siden jeg ikke er den som tier om irritasjoner, kommer det ut på en eller annen måte, som her i bloggen og slikt....

Ganske ofte blir jeg fra forskjellige kilder påminnet om hvor flott den franske stilen er. Mange selger også gamle, franske varer, ofte flotte.
Innimellom ser jeg også ting som godt kunne ha vært norske, eller svenske til ublu priser, for de er jo franske.
Hyller, skap, tøy og porselen. Franske varer er liksom mer eksklusivt og sofistikert, og er visst mer verdt de, enn de norske.
Er fullstendlig klar over at spekteret av vareutvalg er bredere sørover i Europa, enn i norden, og en kan finne godbiter som aldri før har vært i handelen her i Norge, men enkelte ting ser jeg bare ikke forskjell på.....
Som disse:

Plukk ut den franske da!!
Flere er også norske, og noen er selvsagt nye. Men kan du med hånden på hjertet fortelle meg hvem som er mest verdt??
Heldigvis for meg så bryr ikke den lokale auksjonariusen seg om utenlandske stempel, og jeg tror han hadde fått hakeslepp om han hadde sett hva enkelte nettbutikker forlanger for det samme som han gav meg for 70 kr, og lo høyt til alle i salen over prisen jeg bød.

En annen ting jeg er svært glad i er Hardangersøm.
Finnes det forresten fransk Hardangersøm?? (og hva heter det da??)
Jeg har noen gamle, flotte saker, der den ene ikke er montert på noe enda. Har hatt de siden jeg var 15 år, så det er kanskje på tide å gjøre noe med det.... (spare, spare...)

Og i høst fikk jeg også en haug med gamle, norske mellomverk av tanten til Andreas. Disse skal forøvrig ikke ligge å gulne like lenge....

Min skattekiste inneholder også nye ting, og dette mellomverket har Andreas' bestemor heklet til meg, og den skal felles inn i en gardin til gangen. Borden er hentet ut fra mønsteret til kjøkkengardinene hun heklet til oss, og er innmari fin. Det er også stor stas å ha noe som er laget til oss av bestemor. Betyr ekstra mye det.
Fremtidens arvegods?
.
Det jeg ønsket å få frem i dag, er altså at vi også må ta vare på vår egen kulturarv i denne frankofile bølgen. Jeg vet ikke av flottere håndarbeid enn det skandinaviske, og bare tenk på alt det flotte som er skapt av bjørk og norsk furu!
Selv eier jeg ikke så mange sånne skatter, og det lille jeg har har jeg kjøpt. I steden lager jeg endel hyller og småplukk selv, litt etter inspirasjon fra bilder av gamle møbler, og endel fra hodet. Planen er selfølgelig å bruke mer tid på dette, slik at jeg kan produsere for salg. Handmade in Paradise, pleier venninnen min å si...

Med min Madicken-fetish, vil jeg heller ikke glemme det typisk svenske. Og for meg er bolster-striper, småruter, fajanse gjerne med tekst, og disse skjærefjølene typisk svensk.
Også vegger av perlestaff-panel, malte tregulv, kakkelovner, støpejernskomfyrer og stakittgjerde, er for meg nordisk stil på sitt beste.

Men jeg kan ikke komme helt bort fra Ole Brum-filosofien heller da: Ja, takk! Begge deler! ;)
For selv om det fantes mye fantearbeid (loffarsløyd) her i norden, var det nok sørfra kunsten kom. Så når danske leverandører gjenskaper stilen på nytt, er ikke innehaveren av Moldes minste butikk den som bare vil ha rustfritt stål & krom i vareutvalget, heller tvert imot!
Litt nytt & litt gammelt, det er Nina det! ( Gryteunderlaget kommer snart til butikken i Paradiset)
Så nå håper jeg at det skandinaviske og det nordiske, også blir prissatt for det det er verdt, -ikke bare det franske. Og prisene!
De er forskjellige!!
.
Ønsker alle som er innom en flott uke!
.
Klem fra Nina i Paradiset.

19 comments:

  1. God kveld berta.

    Ikke vær så gærn på det Franske nå da.hehe.. Men jo det finnes faktisk mye fine heklede ting og sømmer osv der også. Men det virker ikke som om dette er så kjennt i Norge. Jeg er halvt Fransk å min familie bor litt rundt om der nede fra nord til sør. Men det som er rart er at den Franske landstilen som vi alle prater om, den har jeg aldrig sett der nede faktisk! Å mye av min slekt bor på landet altså. Tror jeg har en slekt på ca 100 stk der nede nå. hehe..Men neste gang jeg skal ned så skal jeg jammen meg sjekke opp litt. Men tror det mer har fått navnet den Franske landstil i Norge og Danmark og Sverige. For i Frankrike har jeg aldrig hørt de har prata om det. hehe
    Se jeg har utfordret deg da bert.

    Bonne soirée, mon cher ami, bientot.

    Bis Simone

    ReplyDelete
  2. Flott! Bra du slår eit slag for det norske du som har ein så godt besøkt blogg. Eg for min del bryr meg katten i det franske, men er svært begeistra for det norske tradisjonelle og alt det flotte handarbeid og handverk vi kan vise fram og ta vare på. Kom faktisk på at eg hadde eit hekla mellomverk eg og, som bestemor hekla til meg for nokre år sidan, og som eg ikkje har brukt til det som var planen endå. Trur eg må plukke det fram og gjere det ferdig. Fint med ei påminning. Litt nytt og litt gammalt, -akkurat som eg skulle sagt det sjølv!

    ReplyDelete
  3. Kunne selvfølgelig ha ramset opp mer flott "typisk norsk" men hjernen er litt død i kveld.

    PS liker Frankrike kjempegodt, men ikke måten den franske landstilen blir blåst opp enkelte steder....
    Litt kjennskap i geografi & sånn har jeg også, selv om jeg ikke er så bereist i området!
    ;)

    ReplyDelete
  4. Hei!

    Jeg er så enig! Enkelte skal betale minst mulig for norsk håndarbeid, mens hvis varen har en fancy etikett eller opprinnelse, så betales det i dyre dommer.

    Jeg kjøper ikke ting fordi de er franske eller et must, jeg kjøper ting fordi jeg liker det :-)

    Ha en fin dag :o)

    ReplyDelete
  5. Enig med deg Nina. Jeg har også lagt merke til enkelte nettbutikker som kaller alt for fransk, men jeg tenker da noen ganger at dette er da like godt norsk. Har mange ganger sett produkter jeg har selv eller sett hos eldre mennesker som helt sikkert ikke er fransk. For meg så teller det ikke om det er fransk eller ikke,(kanskje aller helst ikke) bare jeg liker det.
    Og norske håndarbeider er da flott.
    Stå på Nina, og ha en fin dag.

    ReplyDelete
  6. Jeg sier også ja takk begge deler!

    ReplyDelete
  7. jeg er så enig med deg, nina. det er så mye snobberi, og av en eller annen grunn blir ofte ting "finere" hvis de f eks er franske. kan jo bare lure på hvorfor.
    Jeg er også veldig glad i hardangersøm, og er så heldig at jeg har arvet litt. Noe er dessverre brodert på den tiden da salongbordene var veldig smale, så de får jeg nok aldri brukt. Men jeg har jo ikke hjerte til å kaste de for det! Kanskje noen har forslag til hva jeg ev kan gjøre med de?

    ReplyDelete
  8. Hei Nina! Du får sagt det enda en gang. En frisk pust på en mandag. Det er faktistk noe jeg har tenkt men aldri sagt høyt. Takk for at du setter ord på det. Ha en strålende mandag. Telma

    ReplyDelete
  9. Jeg er så ENIG med deg, Nina!'
    Mange forandlere bruker dette som et lokkemiddel også ser jeg.

    Jeg har noen skatter, og de er de jeg har arvet av mine besteforeldre og oldeforeldre. Og noe som er funnet på brukthandelen for en billig penge!

    Ja, takk til begge deler! den er jeg med på.. Masse fint både i Norge, Sverige, Danmark og Frankrike! (Og andre land).

    Klem Solveig

    ReplyDelete
  10. Hehehe...morsomt;-))
    Hver sin smak.Frask er flott det,dansk og norsk også.Jeg liker norsk og Astrid Lindgren-nostalgi;)

    Ellers har jeg lett blanding, men ikke noe fransk!

    Ha en fin dag.
    Ønsker meg mye fra butikken!

    ReplyDelete
  11. Så nydelige blonder du viser. Jeg har også noe liggende fra min bestemor og oldemor. Kjære minner. Har faktisk lurt på hva jeg kunne lagt av de.

    Ønsker deg en deilig start på uken, Nina!

    Klem fra
    Anette Willemine

    ReplyDelete
  12. Heia Nina!!! Kunne ikke sagt det bedre selv - for meg er det ikke så viktig med stempelet på tingene - mer om jeg liker de eller ei...
    HIlde

    ReplyDelete
  13. Bra innlegg av en bra jente!!!

    Ha en fin uke Nina.

    ReplyDelete
  14. Takk for dette innlegget sier bare jeg .Amen .. Jeg er så enig så ,fancy skal det være og prisene derefter .men man kan finne vell så fine ting her til lands og i våre nabolender til en flott pris .
    Selvsagt kan det være drøye priser på ting der også .
    Det vill vell altid være noen som må dra frem hvor flott det er forde de måtte ut med litt ekstra for det .
    Men jeg slår ett slag sammen med deg for det med sjel som ikke behøver å koste skjorta og gjerne buksa med .
    Stå på .he he .Nydelige bilder foresten ,heldig du som har noen til å hekkle slike mellomverk for deg .Lekkert

    ReplyDelete
  15. Supert innlegg:)

    Ligger noe inne hos meg til deg;)

    Ha en fantastisk mandag!

    Klem Heidi

    ReplyDelete
  16. når jeg var i frankrike så fant jeg hardangersøm, og det HET "hardanger" søm der og :)

    har sett det omtalt i flere forsjellige land..så d så :)

    vakre heklede skatter du har fått!
    slike ting er verd mye mer enn ting man får kjøpt ..franskt eller ikke :)

    ReplyDelete
  17. Heia.

    Ja du får nok bare ta den utfordringen gitt. ;o) Hehe

    Kjøket stoppet litt opp nå pga taket, men skal oppdatere jeg se. ;o)

    Klem fra meg

    ReplyDelete
  18. Enig med eg. Det er viktig å ta vare på den norske kulturen og våe skatter. Man tror ofte at det er grønnere på den andre siden...

    ReplyDelete
  19. Helt enig! Mange nettbutikker som skriver "fransk blablabla", og når man trykker seg inn, ser man at dette er et Jeanne d'arc-produkt eller noe fra House Doctor. Nedtur. Noen ganger står det ikke engang at dette ikke er vintage vare fra Frankrike, men man ser det jo (som oftest!) uansett. Akkurat de bollene er jo prikk like i norden, Franrike og sikkert resten av verden. Fine alle sammen!

    Jeg er veldig glad i franske ting. Var på markeder der for ikke så lenge siden, og det var liksom litt spesielt. Jeg så mange varer som jeg ser de nye produsentene lar seg inspirere av (eller rett og slett kopiere)!

    Ps! Jeg selger enkelte franske ting på bloggen, men når jeg skriver at det er fransk, ja da er tingen jammen fra landet Frankrike!

    Morsomt at du tar det opp, spesielt moro med det bildet. Jeg vil gjerne tippe (og tar garantert feil, det er lov å le!) Tipper den litt store bakerst.

    Si om det var rett da!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)