Tuesday, March 9, 2010

Nina om pengesamfunnet!

Det er forundelig hvordan vi mennesker styres av penger.

I skrivende stund kommer jeg på tre familier jeg kjenner til, som er helt splittet på grunn av strid om arveoppgjør der penger er hovedgrunnen. Brødre som ikke snakket med hverandre på 30 år, selv om de var nærmeste naboer, -og som heller ikke kom i begravelsen da den første døde.
Det er virkelig over min fatteevne at enkelte foretrekker penger fremfor familie og gode venner. Selv er jeg av den oppfattelsen at du blir ikke lykkelig selv om du har penger nok, og for lykke er det du får tilbake fra de menneskene du omgir deg med, i form av gode ord og handlinger.

Kanskje noen som leser dette, og tror at jeg ikke vet hvordan det er å være blakk, men da skal jeg love at jeg har eksamen i dårlig råd.
Jeg rotet meg nemlig borti en av disse mennene som trodde at regningene forsvant når du puttet de i en skuffe, og som hadde tømt kontoen samme dag som lønna kom, -uten å ha åpnet denne skuffen. Jeg har også opplevd å ha så mange nye gjemmeplasser for visa-kortet mitt, at jeg selv hadde problemer med å finne det, når jeg skulle bruke det, og blitt servert så mange løgner at jeg begynte å lure på om det var meg det var noe galt med.

Jeg har lært mye i livets skole, men har enda mye igjen å lære. I disse dager lærer jeg om bissniss, og kampen innad i varehandelen.
I går fikk jeg nemlig en telefon der vedkommende bad meg pent om å slette de 5-6 prisene jeg hadde satt under bilder av møblene jeg forhandler i butikken min, fra siden min på Facebook.

Jeg har nå 2323 tilhengere på butikk-siden min på Facebook, -noe som for meg er overveldende på to måneder, men dessverre er noen av disse ikke medlemmer for å støtte meg, tvert om. Jeg har nemlig en lukket side, nettopp på grunn av dette, fordi jeg ønsker en åpen kommunikasjon med kundene mine på en svært enkel måte. Dette er for å gi best mulig service, og samtidlig få tips og ønsker om nye varer jeg kan ta inn.

Denne telefonen jeg mottok i går, fikk meg til å til å tenke litt over hvor styrt folk er av penger, men samtidlig hvor forskjellig oppfatning vi har på ting. Min innstilling sier: Det er triveligst å få besøk av fornøyde kunder. De gir deg også den beste markedsføringen du kan få. Så i steden for å punge ut dyre dommer på reklame og annonser, gir jeg heller avslag i dyre varer og lignende.

Noen leverandører, inkl de danske sier at du skal bruke en viss kalkyle på innkjøpsprisen før moms og frakt, når du fastsetter utsalgsprisen. Dette uavhengig av størrelsen på varen. Det gir deg derfor muligheten til å tjene mange tusen mer på ett skap, enn en lysestake.

I mitt hode er dette litt rart, for er det ikke fremdeles bare EN vare det er her snakk om?? Og så fremt som at denne store varen ikke tar opp kostbar lagerplass, eller du yter service som bringing, vil det fremdeles være svært stor forskjell på ett skap og en lysestake.

I tillegg ser jeg på emballasje-saken.
En lysestake kommer godt emballert. Denne pakkes ut og settes i butikken, for så å måtte pakkes inn på nytt, da helt i innkjøpt silkepapir, og puttes i en bærepose. Mine bæreposer koster meg over 5 kr + mva pr stk. Vet jeg skulle hatt meg ett alternativ, men nå er det jo slik at de aller fleste kundene jeg har, handler for over 800 kr, og da syns jeg virkelig at de fortjener den, og posene er pene.
Og så var det orginal-emballasjen. Det finnes vel ikke en butikk i hele landet som tar vare på all orginal-emballasjen sin! = Den må kastes. Å flatpakke dette tar for meg (uten pappresse) laaaaaaaang tid. I tillegg må jeg kjøre det til gjenvinning i min litt for lille bil som ikke rommer mye ad gangen. Møblene hos meg leveres i orginal-emballasjen, og er bare kontrollert av meg for skader. Ofte står de også der transportøren satte den av, når kunden henter den.

Høres ikke det derfor rart ut at du skal bruke samme kalkyle på ett møbel som en lysestake, ramme eller hva du nå vil ha?? Ikke det at jeg tar en høyere pris for den lille varen, -nei jeg slår heller av på den store. Dette gjør jeg også fordi jeg heller ønsker å selge flere møbler, som når en kunde får gode priser på spisestuen og ender opp med 6 stoler i stede for 4. Fortjenesten min blir også større til slutt.

En liten tankevekker, -ikke det at jeg har det samme målet, er å se på Tommy Sharif.
Tror dere han er der han er i dag, om han han hadde solgt dekkene sine til veiledende priser, og hadd dårlig kunde service?? (Kan legge til at jeg ikke har vært der selv, men en av hans kunder har rost konseptet opp i skyene til bla. meg og samboeren min!)

Nei, ingen kan tvinge meg til å bruke veilendene priser, eller konsekvent tre-gangen. En må bruke litt sindig fornuft, og ikke la griskheten ta overhånd, men heller selge mer med mindre fortjeneste. Da blir det også mindre til Staten....

Som nevnt tidligere så har jeg ingen husleie, og varene får jeg levert på døra. Jeg har Norges minste butikk-lokale, der kunden må gå ut, for at jeg skal kunne passere. I tillegg kjører kundene mine ut hit for å handle, -så de har kjøreutgifter, i motsetning til meg, som også passer barna mine selv, mens jeg har kunder i butikken. Det hender også at jeg står på kjøkkenet og rydder eller vasker opp når kundene studerer hyllene mine. Jeg har jo ingen grunn til å stå der inne og sperre utsikten den stunden.
hus
Dette er grunnen til at jeg kan senke prisene. Dette er grunnen til at noen blir sure på meg. Konkurrenten, som jeg sier når som helst kan få bytte mine 6 kvadratmeters store butikk med det han har! For det er nemlig en enorm utfordring!!

Jeg kan også legge til at disse klagene skulle komme fra butikkeiere rundt omkring i landet, -ikke først og fremst fra Møre og Romsdal. Ganske pussig da, siden jeg ikke sender møbler, og kostnaden kunden har for å komme hit og hente møbler nok blir større enn differansen på prisene på hvert enkelt møbel. Klagen gjalt ikke på de tingene jeg faktisk kan sende med posten.

Kanskje konkurrentene har fått kravstore kunder som ønsker de samme prisene som de har sett jeg gir? Og på de 5-6 prisene jeg publiserte, hvor mange ganger har dette skjedd siden fredag da??
Nei, ringe leverrandøren og klage etter den første kunden, -i steden for å smile bredt og si "Selvsagt skal du få den samme prisen her!" Slik at kunden går til naboen, venninnen, eller skriver i bloggen sin om kjempeservicen hun fikk nettopp her i denne butikken!

Og når eieren av Norges minste butikk, samtidig har en av Norges mest leste interiørblogger, ikke har evnen om å tie om sine tanker, blir det nok dermed slik at enda flere snakker om nettopp dette! (Og hvem vinner på det??)

Det var ord for dagen!

Som omtrent sitter med hendene foran ørene og forventer ett rama-skrik etter dette!
Heldigvis er samboeren skarpskytter og minerydder med 6 år erfaring fra Telemakt-Battaljon!

Kan legge til at dette ikke er rettet mot en eneste kjent person, eller butikk. Jeg vet ikke hvem som har klaget på meg, men klart det gjør meg litt paranoid. Hadde de eller den som har klaget tatt kontakt med meg direkte, og grunnet forklaringen sin på en fin måte, hadde skrevet om mine nye Green Gate-kopper i bloggen min i dag. Og de 5-6 prisene hadde bare blitt borte.

;)

38 comments:

  1. Stå på, Nina!
    Jeg er så enig med deg og det er så deilig når noen tør å snakke rett fra leveren.Penger i dag er alt eller intet føles det ut som..men de verdiene som virkelig teller de kan du faktisk ikke kjøpe uansett hvor stor bankkontoen din er!
    Lykke til videre jeg heier på deg her på Østlandet selv om jeg ikke kommer meg til de 6 kvm så koser jeg meg med bloggen din..
    Ha en strålende dag med deg og dine..
    hilsen fra Gun i Maura

    ReplyDelete
  2. Det er meg helt uforståelig at du har møtt sånn motgang. Det må da være konkurrentene som er fra seg av misunnelse. Synd for dem at du er bedre til å drive business. Hos deg får kundene handle i en hyggelig atmosfære, med trivelig betjening og attpåtil gjøre gode kjøp. Det er klart DU tjener på dette i det lange løp, mens de taper på det. Syns ikke det har noe for seg å ringe og klage på prisene. Det er jo rett og slett helt latterlig. Kos deg videre med den geniale lille butikken og ikke bry deg om de der surpompene ;-)

    Vennlig hilsen en trofast bloggleser fra Nordland (som garantert kommer til å bestille fra deg etterhvert).

    ReplyDelete
  3. Huff, nå hadde jeg skrevet en lang kommentar til deg her som svar på innlegget ditt, men maskinen hang seg opp før jeg rakk å poste det. Hmrf!

    Uansett så ville jeg bare si at jeg støtter deg i dine tanker om hvordan du ønsker å drive businessen. Helt utrolig hvordan enkelte skal legge seg oppi alt mulig. Penger gjør dessverre mye med mange, og jeg synes det er ufattelig trist å tenke på hvordan relasjoner blir ødelagt og familier splittet på grunn av dette. Selv om jeg tror vi alle innimellom drømmer om å være rike og kunne kjøpe oss det vi vil til enhver tid, er det da - som du også sier - mange andre viktigere ting her i livet som teller myyye mer enn penger og verdier for at i alle fall JEG skal føle meg lykkelig.

    Stå på!
    Ønsker deg en fortsatt fin dag.

    Pernille:)

    ReplyDelete
  4. Ja enig, stå på! Jeg synes du håndterer dette meget bra.
    Kos deg

    HUSET PÅ HØYDEN

    ReplyDelete
  5. Puh...litt av en tale! Det er noe som heter at når krybben er tom bites hestene...Så penger betyr litt..de som sier at det ikke betyr NOEN ting, har for mye av dem. Men ,alt med måte....
    Kommer innover når innkjørselen din er helt fri for is og snø...
    Klem.

    ReplyDelete
  6. bra skrevet! feig person som ikke kontaktet deg direkte! burde iallefall skrevet under med fullt navn!!

    Det er noen som bryr seg med alt spesielt når det har med penger å gjøre, dessverre.

    For noen er penger absolutt alt! sykt!

    Ha en fin dag og ja vi måå jo få se greengate bilder!!!

    klem fra Lillan

    ReplyDelete
  7. Dette forundrer meg ikke, jobber selv i verdens største spillekjede som nestsjef i vår butikklokale. Og på samme senter har vi en konkorent, men heldigvis er vi allesammen kjempe venner. Men slik er det ikke over alt.
    Og værst ser du ut til å være i disse interiørbutikkene, men du gjør en kjempe jobb Nina. Du har startet opp på egen hånd, bruker egene ressurser, og ikke virker du som en snobb eller gjerrigper heller.

    Og jeg tror du gir dine kunder en koslig shopping opplevelse, og skulle så gjerne tatt turen innom deg, men så bor jo jeg i trøndelag da. Men skal så absoulutt ta turen, om jeg er i nærheten en gang.

    Så stå på, du gjør en kjempe jobb. Og du lever drømmen din. Og ikke la noen stå i veien for det. Din lykke er viktigere enn deres mening.

    Så ha en flott dag, og nyt dagen med nye varer og glede over hva du har fått til:)

    Klem fra wenche

    ReplyDelete
  8. stå på! du gjør en strålende jobb! di d gjelder e bare litt redd for konkurranse, og d har di sannelig godt av!

    ReplyDelete
  9. Bra du tar et oppgjør!! Ikke bry deg, ta de prisene du synes er fornuftig!! Noen skal alltid prøve å diktere andre, bra det er noen som tør å sette ned foten!!
    Stå på videre!!
    Gro-Beate

    ReplyDelete
  10. Herregud...ja misunnelse og smålighet er vel rette ordet på disse personene....ikke bry deg du Nina..syns du gjør en kjempejobb;O))
    Har selv jobbet innen faget og vet hvordan misunnelsen kryper rund i krokene....Når ikke jeg kan..ja da skal iallefall ikke du få det til mentaliteten rår dessverre ofte å mye..:O((
    Nei stå på Nina.....
    Klem Bella

    ReplyDelete
  11. Hei Nina - bra skrevet og enig med deg her! Det er alltid noen som er misunnelige og sjalu... Stå på du Nina!!! Syns du er kjempeflink med det du holder på med, hus, barn, butikk, blogging, og alt som hører med :) Heier på deg jeg og ønsker deg lykke til videre... Ha en stålende dag. Klem fra Mette

    ReplyDelete
  12. Meget godt skrevet!!!!
    Ikke la deg pelle på nesen.
    Du er kjempe flink og det er du som vinner på dette.

    Skulle vært flere med din holdning og mentalitet.

    Stå på.

    Hilsen
    Randi

    ReplyDelete
  13. It`s when you get haters you know you have arrived" Trist men sant, og ville bare dele denne som jeg igjen "fikk" når vi startet bissniss;)

    ReplyDelete
  14. Det e vel mykji misunnelse ute å går ja sekkert..Synes det e bra at du tenke på kundene dine. Det e det du kjem te å vinne på i lengden uansett. Som du sei så kjøpe dem da evt 6 stola i stedenfor 4 :)
    Stå på Nina.
    I kjem snart på handlerunde te de:)

    Klem.

    ReplyDelete
  15. Alltid noen som vil spre litt gørr...ikke bry deg du Nina !
    Ser du har fått inn latte koppene fra Green Gate som jeg har ønsket meg siden i høst.....nå mååååå jeg ta turen til deg snart !
    Vennlig hilsen en trofast leser lenger ut i fjorden

    ReplyDelete
  16. Stå på du Nina - for du virker både oppegående og real:-)
    Alle som har drevet butikk har som regel opplevd det du går gjennom nå...
    Butikk-bransjen er tøff( med mye konkurranse),
    - har opplevd det selv da jeg drev butikk...
    Fei for egen dør, og stå for det du gjør - så vil de misunnelige få smake sin egen medisin..!
    Synd jeg ikke får besøkt " verden`s minste butikk",for det du viser er bare nuudelig:-)
    Ha en fin ettermiddag, håper du har sol:-)
    Klem ,Hege.

    ReplyDelete
  17. Butikken din ser knallkoselig ut og jeg håper du klarer å tjene litt på den, selv om du priser deg under det andre gjør. Klart du har mindre faste kostnader til lokaler enn andre og har mer å gå på der. Bare pass på at du tar nok for varene dine, så du har igjen litt for innsatsen ;-) Lykke til med videre drift. Det er skikkelig artig å følge med på bloggen din.

    ReplyDelete
  18. Heia Nina!
    Når jeg nå har lest dette får jeg bare enda mer lyst til å besøke butikken din, og legg igjen litt penger hos deg:) Stå på og la ikke noen stenge veien for deg med misunnelse!

    Ha en flott dag med mange kjøpelystne kunder!

    Klem fra Marit

    ReplyDelete
  19. Amen!
    tøff tøffere Nina. og det i ordets beste forstand.
    Kjempeklem!

    ReplyDelete
  20. Hei!
    Jeg heier på deg!! :)
    Har planer om å ta meg en tur i butikken din når huset vårt blir ferdig. Gleder meg! :)

    Mona.

    ReplyDelete
  21. Stå på Nina, ikke la janteloven og misunnelse få ødelegge!

    ReplyDelete
  22. Jeg er enig med deg i at du bør sette prisene (og markedsføre de) som du vil.

    Men noen produsenter/importører har kanskje et krav om lik pris i alle kanaler på sine varer? Men da hadde du nok hørt det.

    Jeg ønsker deg lykke til Nina.

    Du har verdens beste smak og en av de fineste interiørbloggen i Norge.

    Klem Ingunn

    ReplyDelete
  23. Stå på videre du, ikke bry deg om slikt tull...

    Her er min liste ;)
    1stk Latte cup Cloe´off white,
    2stk Frokost tallerken Beige Naomi, 2stk Frokost tallerken Cloe´off white,2stk Frokost tallerken Ingrid beige.
    Jeg kunne å tenkt meg en bolle i en av disse mønstrene.

    Jeg har å lyst på en av disse duft medaljongene du har.

    Det haster ikke,så ikke stress. bare gi meg en lyd da du har tid :)

    ReplyDelete
  24. Fant den hærlige bloggen din gjennom en annen,som viste noen nydelige påskeegg som hun hadde fått sendt ifra deg.Hadde jo lyst på sånne jeg også da,men ser ut som du er utsolgt.Ja ser at det er Misunnelse ,men stå på sier nå jeg!Og overse alt sånn dritt!Jeg legger meg til som følger hos deg og vil gjerne linke bloggen din hvis det er ok da?Ha en fortsatt fin kveld,klem sissel

    ReplyDelete
  25. Jeg har faktisk ventet på noe lignenede selv..
    Jeg har jo også lagt ut priser på noen varer på shoppen min, og vet de er lavere ann andre butikker.
    Jeg har det samme som deg. Jeg er så heldig å få plass i butikken til Far og betaler ikke noe husleie. Jeg kalkulerer derfor litt anderledes når jeg setter priser.
    Jeg må ikke tjene mange tusen på en vare. Som du sier, det må da være bedre å selge 6 istedefor 4 stoler, og ha en kunde som er fornøyd og ikke føler man er helt skrapa, men at man har fått en god pris.
    Nei, lenge leve god service og fornuftige priser.
    Jeg elsker bilder fra den lille butikken din, og det tror jeg mange (!) andre gjør også.
    Keep it up Girl!!!!
    Stor klem fra Tinemor

    ReplyDelete
  26. jammen! Det er jo du som bestmmer hvordan du vil drive DIN butikk! Du har funnet din måte og setter kundens tilfredshet høyt.
    Det scorer du nok høyt på.
    Synes jo du skulle hatt en blogshop...sånn som Frøken Fryd...der du legger inn bilder av varer og skriver priser under.
    Ganske enkel og grei måte uten å lage nettbutikk.
    tror nok vi er ganske mange potensielle kunder...men greit å få se hva du har;)

    Lykke til videre med din butikkdrift!

    ReplyDelete
  27. Stå på!! det er ikke tvil om at penger kan være roten til mye vondt!!!!

    Klem

    ReplyDelete
  28. Hallo...

    I det siste har det versert mye om ytringsfrihet i medier. Spesielt pga tegninger av en figur med håndkle på hodet som vi ikke helt kjenner..
    Det er mange som har meninger, og som vet hvordan den perfekte verden skulle sett ut....uansett hva det gjelder.
    Og at du i full offentlighet på din helt private blogg kan gå så langt som å oppgi pris på varene dine...og da til under veiledende pris... Fy og Fy... Dette er jo mye verre enn de gangene COOP Mega sender ut sine tilbudsaviser, og fullstendig overkjører stakkars Rema på appelsinprisene. Hadde vært mye bedre om alle kunne vært like enige som strømleverandøra, og hatt en jevn høy pris, og skal den justeres..så er det i allefall ikke nedover!!
    Nei du Nina: Det er DU som har kjøpt inn varene, og det er DU som bestemmer prisen!!..Så kan alle som har problemer med dette få ha det..og kanskje dem en dag finner ut at dem skal GOOGLE det skremmende ordet "Konkurranse", og finne ut at dette også er vanlig uenfor OL-arenaen..
    Og om du ikke bruker 3-gangen på varene dine, så vil du få lojale og fornøyde kunder....og reklameeffekten av dette kan du bruke mer enn 3-gangen på :-)
    En sak som vi aldi kommer til å tørre og fortelle noen, er at vi faktisk har personer som jobber i interiørbutikker i Oslo innom. Og som kommer og kjøper det dem selv er selgere for..pga pris... Men som sagt. Dette er noe vi ikke tør å fortelle NOEN om..
    Stå på, og la folk få feie for egen dør før dem skiter foran andres!!

    Klem fra Elin og Yngve!!

    ReplyDelete
  29. Jeg bruker oppigjenn all orginalembalasjen jeg. Kaster ikke noe.
    ;)

    ReplyDelete
  30. Hei Nina
    Som norges største nettbutikk innen livsstilbransjen må jeg jo bare slå an et slag for gjenbruk=) Vi her i Landstil tar vare på nesten all orginal emballasje og bruker den om igjen når vi pakker til nettkundene våre. Men så er vi jo også nettbutikk; så jeg skjønner hva du mener.
    Du er en inspirerende jente! Stå på!=)
    Klem fra Tone

    ReplyDelete
  31. Ha ha ha ta va et friskt innlegg!!! Du skriv bra asså, minerydder og skarpskytter...... Ingrid

    ReplyDelete
  32. Ha ha ha ta va et friskt innlegg!!! Du skriv bra asså, minerydder og skarpskytter...... Ingrid

    ReplyDelete
  33. Hei Nina
    Hev deg over misunnelsen, for det er missunnelse og sikkert redd for konkurannsen fra deg. For selv om du har bitteliten butikk, så når du mange tusen potensielle kunder igjen om blogg og facebook.

    Ha en fin dag:D
    Synnøve

    ReplyDelete
  34. Til Walla/Ragnhild og Landstil:
    Kjempeflott at dere bruker om igjen all emballasjen! Jeg bruker selvsagt litt jeg også, og kaster aldri bobleplast, men all pappen.....
    Nei, så mye sender jeg nok ikke! ;)
    (Og det er jeg glad for, alene som jeg er om dette!)

    Ellers må alle ha tusen takk for flotte svar & tilbakemeldinger, ros og støtte!

    Klem fra ensom har troen pådethun gjør

    ReplyDelete
  35. Kjære deg Nina. Det er sånne som deg som gjør det koselig å komme inn i en butikk. Sånne som deg som gjør at man faktisk gidder å kjøpe MYE. For jeg boikotter faktisk en butikk. Det er veldig mye fint i den, men den " ovenifra og ned" damen som står bak disken, som ser surt på deg hvis du ikke kjøper for over fem hundre kroner hver gang du er der. Nei, vet du! Fytterakker´n for folk! Drive forretning skal de.
    Heia Nina!! Glad slike som deg finnes i butikk-Norge!

    God klem, Line

    ReplyDelete
  36. Hei Nina:) jeg har noe til deg inne hos meg jeg ;)

    ReplyDelete
  37. Det er så digg å lese det du skriver. Jeg fryder meg over de som kanskje sitter å føler seg litt truffet når de leser innlegget ditt! ;) Stå på! Du er tøff - og har stor pågangsmot og vilje. Det kommer du langt med! :)

    ReplyDelete
  38. Hadde du satt inn ei reklame i romsdals budstikke, hadde du fått flere kunder :) mange som ikke vet om butikken din her i Molde!
    Og folk her i Molde burde få vite om butikken din syns jeg :)
    Men det er kanskje litt dyrt å sette inn der.. jaja, jeg forteller folk om butikken din i alle fall! ha en fin dag Nina! klem

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)