Sunday, January 16, 2011

Blanke ark og fargestifter til..........

Jeg er i skikkelig blogge-humør i kveld.
Mulig det er fordi dagene blir lengre, og følelsen av at en ny vår nærmer seg. (eller fordi jeg slo av lyden på telefonen og sov til halv elleve i dag!)
Bildet er lånt fra ett Jeanne d'Arc Living Magasin
Jeg begynner alltid å planlegge hagen i januar.
Den hvite snøen er som ett blankt ark, og lysten til å gå ut med merkespray og skisse opp en ny hage er bare litt svakere enn fornuften.
Klart mye har kommet på plass disse to sommerene vi ha bodd her, men MYE gjenstår også....
Hva folk skal med vinteren annet enn å sitte inne i sofaen og spise seg feit, vet jeg ikke.... ;)
For meg er dette livet, og pus er enig!
Så vi henger skiltet på døren og går ikke en gang inn når vi er sultne.
Om noen må ha mat, må den bringes ut....
En vil aldri kjede seg når man har en hage.
Heller aldri føle seg ensom......

Jeg elsker å få hagebesøk, og derfor er dette en del av mitt eget livsstilskonsept.
Kanskje noen i år vil kjøpe frøene fra Paradiset?
Riktig nok er disse produsert, pakket og dekorert i Danmark, men de har visst lest tankene mine, og kommet meg i forkjøpet.
En vakker notatbok har Jeanne d'Arc Living også fått laget.
PC egner seg dårlig i en hage i badende i sollys, men notater kan fint gjøres med penn....
Dette er veien inn til min butikk nå.
Den må helt klart sjaines opp i sommer, og kantes med de ventende stenene, men dette er typisk vår-arbeid, før knotten melder sin ankomst.
Jeg har disse liggende på lageret og vente....
Og gleder meg over av denne fuglekassen kommer inn igjen i butikken.
Syns den er så fin! (Jeg har kjøpt min på Sunndalsøra, lenge før jeg startet egen butikk)
Men det gjenstår å skaffe denne:
Nei, det er IKKE en syrin! ;)
I drivhuset (som står helt ferdig i drømmene mine) skal jeg dekorere med denne frisen.
Og denne skal henge inni....
Og denne skal stå utenfor.....
Men egen butikk gir ikke stell av blomster, så det må jeg sørge for selv.
Jeg har de nydeligste revebjeller i hagen min, der de fleste stammer fra Lene fra Lillehamer.
Disse frøsår seg lett, og mange frøplanter finner veien hjem til besøkende som ønsker seg påfyll av blomster. Jeg elsker å gi, og derfor er det aller meste av overskuddsplanter i hagen helt gratis.
Ønsker du derimot godbiter av det sjeldne slaget, må du enten hoste opp noen kroner, eller komme med ønskede bytteplanter.

Ønsker du å se mere bilder fra hagen min, klikker du bare HER.

Ha en flott søndag!

19 comments:

  1. For en fantastisk hage du har! Jeg snublet innom bloggen din ved en tilfeldighet og ble kjempe imponert! Det ble plutselig veldig kjedelig å bo i en leilighet med 5 kvm veranda som eneste uteplass. Men nå som jeg har funnet bloggen din kan jeg jo "stjele" noen tips fra deg:) Jeg tipper du har noen ideer som også kan overføres til en veranda når jeg får dykket litt mer ned i hva du har skrevet på bloggen din. Takk for flott inspirasjon:)

    ReplyDelete
  2. for en deiiilig hage!
    akkurat etter min smak. vi jobber også hardt for den stilen.. naturlig orden, som jeg kaller det. Vi har en liten hage, men gjør så mye vi kan utav den!
    det vil alltid være arbeid med en hage, noe som alltid dør etc..
    men jeg synes hagearbeid er som meditasjon!

    ReplyDelete
  3. Kære Nina.
    Tak for super dejlig have-inspiration. Ja lad os få noget forår så vi kan komme ud :-)
    God søndag.
    Kh Lone

    ReplyDelete
  4. Veldig koselig å se bilder fra hagen din igjen Nina. Venter på våren. Vi vil jo få en utfordring når det gjelder den nye hagen vi skal anlegge, så da hadde det vært kjempestas med litt hjelp fra kreative hagefantaster som deg. Kan nok ikke tenke meg at vi får til en så strålende hage som din på så kort tid. Vil ha noe lettstelt, men frodig hvis det er en kombinasjon det går an å få til.
    Håper drømmen om drivhus går i oppfyllelse, kan vel se det for meg hvordan det vil bli...nemlig like vakkert som ellers i hage, og i huset også forresten.

    God søndag

    Klem fra Jorunn på Hønefoss
    (kanskje vi sees på messa)

    ReplyDelete
  5. Nydelig hage du har. Takk for masse hageinspirasjon. Du fikk meg til å GLEDE meg til våren.

    Hilsen Linetoppen

    ReplyDelete
  6. WOW!! Vilken fantastiskt romantsik trädgård du har!
    Är helt betagen av bilderna!!!!!!

    ReplyDelete
  7. Nydelig Nina!
    ....og jeg er ening med deg, har man hage er det alltid noe å gjøre.
    Vi har ikke hage, men bakgård og når sommeren kommer går dørene opp og huset blir liksom dobbelt så stort. Alle måltider inntaes i utestua og hadde det vært mulig hadde vi sikkert sovet der også;)

    Vakre bilder du viser og takk for litt solskinn og varme...det trengte jeg i dag!

    Klem,Hanne

    ReplyDelete
  8. hei Nina.
    ååå jeg svimer,
    så vakker en hage du har, å mange planer,
    det er så vakkert når plantene står tett i tett å blomstrer som hos deg,
    så romantisk å beroligende,
    kribler i fingre når en ser disse bildene,
    du er utrolig flink, er riktig arbeidsjern,
    så deilig å drømme om våren nå.
    ønsker eg en nydelig søndag,
    å at du har et paradis er sikkert.
    klem fra sylvia

    ReplyDelete
  9. For en fantastisk og nydelig hage dere har. Jeg er så imponert, både av hva du klarer å få gjort, men også at du får tid til alt dette her. Hagen er jo et syn, og det er jo så mye flott å hvile øynene på og bare nyte. For et overskuddsmenneske du er, Nina. Gleder meg til å se.
    Klem fra Kirsten R.

    ReplyDelete
  10. Dette var deilige bilder med sommervarme i! Snart, snart, snart.....(Må bare igjennom de påskegreiene først.)

    ReplyDelete
  11. Sukk så hærlige bilder du viser!!! Det blir deilig med sommer ja:) Det er jo litt rart da, hele høsten lengter vi etter jul, og nå går alle å lengter etter sommer... tjihi, noe av sjarmen med å bo i dette landet vårt!

    Ønsker meg frise, sinkbalje og lysekrone jeg nå... Helt nydelige...!

    Ha en deilig søndag!!!

    ReplyDelete
  12. Slike bilder gjør godt for sjelen.

    ReplyDelete
  13. Ååå, din vakre hage!!! *sukk* Gleder meg til våren:)

    KLEM KLEM
    Anette:)

    ReplyDelete
  14. ÅHHH, NO fikk ej VÅRFØLELSE og vårlengt...måtte bare desse vintermnd forsvinne i rekordfart!!.

    Jeg skulle så gjerne hatt dine evner til å planlegge hage, og ikke minste sette ideene til livs !! Du er dyktig Nina, spørs om jeg må smugle deg over fjorden en tur....Har over 2 mål som gror igjen her....sukk..

    ReplyDelete
  15. Nydelig både inne og ute,du er fantastisk FLINK.
    Klem:)

    ReplyDelete
  16. YES !! No fekk eg den gode vårhagekjensla !!!

    ReplyDelete
  17. Flere enn meg som venter på våren skjønner jeg! Nydelig hage du har. Jeg lurer også på en ting til jeg! Sender du varer?

    Ha en forsatt fin kveld!
    Klem Ingunn

    ReplyDelete
  18. Er det mulig å sette noen i så lengsel etter sommeren som du gjorde nå? Ja, det er det. Du har jo selve drømmehagen. Vakkert, vakkert. Stor takk for solvarme i hjertet.
    Heidi

    ReplyDelete
  19. Så MASSE fint du har i hagen!
    Och de där "signs" du har för vad du planterar (Thyme, Rosemary och det), är jättefina! Vart fick du tag i dem?
    Hage är kul att ha, tyvärr är min egna hage väligt liten, och jag vet inte mycket om Nya Zeelands inhemska ormbunkar, träd och växter, så jag gör inte mycket i hagen. Men ska nog gå med nån grup och lära mig mer!
    Ser fram emot att se hur din hage blir till våren/sommaren.
    kram

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)