Wednesday, February 1, 2012

En dame med en kompressor....

Det blir ingen bilder av badet enda, for det eneste en ser der nå er Glava.
Glava hverken ser eller kjennes god ut, -men det er verre når den ikke er der....
 Tak og himling er isolert enda, for Andreas er trolig verdens mest nøysomme person, og godtar ikke mange millimeters nivåforskjell fra den ene siden til den andre. Noen bruker kiler når de retter opp tak og vegger, men Andreas skrur fast nytt reisverk på det gamle med laservater-lys i alle retninger.
Disco Heaven!
 Jeg skal ha perlestaffpanel i taket, -samme som på veggene her i glassverandaen.
Det blir som her, ekte panel, da jeg ikke er så glad i bredden mellom perlene på MDF-utgaven. Noen sier at du får de nå i alle mulige bredder, men opptatt som jeg er med pappeske-dykking, så har jeg ikke fått det med meg. Vi jenter med antikk-fetisj liker panelet smalest mulig, nemlig!
 Det viktigste når en bruker ekte panel er å male fasen med grunning og ett strøk maling FØR du spikrer det opp på vegg eller tak. Det er like sikkert at treverket vil bevege seg, som at retro aldri kommer inn i mitt hus. (Vel, så fremt jeg ikke er dement, og ikke ser forskjell på katta og støvsugeren da...) Og da kan det være greit å slippe trehvite sprekker mellom alle bordene.
 Å spikre opp panel er enklere enn å steke kjøttdeig, om du har kompressor og spikerpistol.
Jeg aner ikke hvor jeg har strikkepinnene mine hen, men kompressoren min klarer jeg liksom ikke å rote bort så lett. Jeg kan ikke si at jeg aldri har gjort det, -sier bare at den er litt for stor til å putte i en skuff....

En annen ting med kompressorer er at en IKKE bør glemme å slå den av om kvelden.
 Jeg har mer enn en gang våknet midt på natta, skrekkslagen og på tur i taket av lyden av kompressoren som kobler seg på, for å få høyere lufttrykk. En gang sto den rett ved siden av senga, og da var det nært det ikke ble skillsmisse i tillegg. Det var selvsagt ikke jeg som hadde brukt den!

Øøøøh...
Det der hørtes i grunnen veldig rart ut!
Kan legge til at vi har bodd i ett oppussings*%#* i flere år, og den har ALDRI blitt brukt til å blåse opp leketøy for voksne menn......
En gang sto også kompressoren ute, da den startet midt på natten. Siden jeg liker å prøve å ta hensyn til mine kjære naboer, løp jeg ut så fort jeg kunne, kun iført det jeg lå i. En fryktelig utvasket t-skjorte, og ingenting under....
Prøvde å dra den godt nedover rumpa i tilfelle Jostein sto opp for å se etter hva som bråkte. Siden jeg ikke har hørt hans humrende latter i ettertid, satser jeg på at han sov. Heldigvis.

Når en har fått panelet opp på veggen, bør en gå over med fint sandpapir før en maler det siste strøket. Har du også spikret på riktig måte, skal alle disse hullene være skjult av det neste bordet.
Fordelen med ekte panel er at du får en mer levende overflate, og at det er lettere å henge opp ting med små stifter, uten at en lager store hakk i platene. Fordelen med MDF er mange, men ulempen er at det er verre å håndtere de alene, og de må skrues på plass. Nina liker spikerpistol, ikke drill.
Har du standard takhøyde, -noe jeg ikke har i noen rom, tar det også såmm omtrent 30 ganger fortere å få veggene ferdig med MDF, -enda mer om du bruker ferdig malt. ;)
-Men det var disse panel-breddene da.
Hmmmm....

Håper bilder fra glassverandaen var å foretrekke foran Glava fra gulv til tak.....
;)
Nina


NB: En liten rettelse fra min kjære, -og kommentar fra Siw, søt, handy (og litt singel ;) ) fra den andre siden av fjorden: Du kan både spikre og stifte fast MDF.  Flott det da! 

6 comments:

  1. Bildene fra glassverandaen nøt jeg virkelig :) Har alltid ønsket med hus i sveitser-stil med glassveranda, men sukk.... det får jeg nok ALDRI... men får gjøre det beste ut av det jeg har... :))

    ReplyDelete
  2. Haha jeg også har egen kompressor, men det glemmer jeg ikke å skru av! Hihi

    Blir nok bra dette badet deres assa, godt at du har en kæll som ordner opp! Her i huset må jeg gjøre alt selv ja. Eller be polakken om hjelp til det værste. ;p

    Klem klem. ;o)))

    ReplyDelete
  3. Å,hærremin.......det hørtes rimelig heavy ut,med kompressorstart,midt i natta,-ved senga.....er det da man STÅR I GIV AKT,og øynene blir litt sånn Ivo Caprino....?? Ser for meg stemningen,ja...........hihiiii :) Steike ta,så enige vi er om MDF,jeg kan ikke utstå den lite sjarmerende overflaten,totalt uten liv !!!! Nei,kun god,gammeldags panel......eller om jeg måtte,hadde jeg heller brukt forskalingsmaterialer,før jeg tenkte på MDF !!! Den er sikkert bra til mye,men vegger og tak,NIX !!! Tid for hjem,er jo riktig så glad i disse,men så har ikke jeg samme smak som dem......det skal gudene vite !!!! Nei,kos deg du,i Glava-land :) Blir nok bra til slutt :)

    ReplyDelete
  4. dedikert kan man vel mildt sagt si at du er. å skyte panel i taket høres ikke så stas ut synes jeg, sånn med en tung pistol over hodet og ekstra smale bort. Men flott blir det jo :)

    ReplyDelete
  5. Flotte bilder :)

    Jeg hadde absolutt ikke dreisen på drill.. Spikerpistol er nok mer min greie, men overlater det til snekkeren, og tar meg av malingen jeg :)

    Ha en fin dag, koser meg med solskinn og behagelige -9.. Men blir veldig flott ute med all snøen nå :)

    ReplyDelete
  6. Knegg knegg. Ler godt igjen av den kompressor senge seansen hehhheeeee. Værtse ulinga som finnes her jeg. Jeg hopper milehøyt hver gang den setter i gang. Hadde gemalen glemt den ved senga mi så hadde har blitt sparka ned på gulvet i ren refleks tenker jeg. Så kan han lære det!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)