Wednesday, June 11, 2014

Favorittene i hagen akkurat nå.....

Dette blogginnlegget "begynte" jeg på for halvannen uke siden, -men så kokte det bort i sol og sommer. 
Tenkte jeg skulle vise noen av favorittene i hagen akkurat nå.....

Dette hvitstripede gresset har jeg klart å rote bort navnet på. Om noen kan hjelpe meg, blir jeg glad. NB Det sprer seg hverken med frø eller lange rotuløpere, men holder seg fint i tuer.
Primula siaboldii 'Snowflake' er fantastisk fin!
 Rosa Primule siaboldii.
Dicentra 'Ivory Hearts' 
Er ikke sikker på om denne har ett norsk navn, men det er en hybrid mellom Fenrikshjerter, Dicentra eximia 'Alba' og Dicentra peregrina, Sjømannshjerte.  Alba betyr selvsagt hvit, og er albinoutgaven til blomsteren.
 Hvite Dupper, -eller Duppesoleie, Ranunculus aconitifolius L 'Flore Pleno' Flore pleno betyr fylte blomster.
 Dette er en flott fylt syrin, mener det var Syringa vulgaris 'Madame Lemoine'
 Min desiderte favoritt-rododenron, Rhododendron 'Gomer Waterer'
 Storkenebb Geranium himalayense 'Derrick Cook' -innkjøpt 2013.
 Og til slutt en type malurt som heter Artemisia ludoviciana
Denne er helt nydelig i sammenplantinger, men må "bures inne" i egen potte, nedgravd i beddet slik at den ikke sprer seg. Setter du den rett i beddet har du nemlig ett helt bedd av den året etter.... ;)
 Om dere ønsker flere sånne små presentasjoner, -let me know!



5 comments:

  1. Utroligt flotte planter/blomster i hagen din. Liker hele hagen din, faktisk!! Ja vil gjerne se mere sånne innlegg.

    ReplyDelete
  2. Ja, takk her også. Tar gjerne i mot tips til å få en fin hage. Sammenplantinger. Gode stauder. Hagepynt. Bra jord osv. Litt for oss nybegynnere. Bare nyter hagen din;-)) Fått masse inspirasjon. Takk!!

    ReplyDelete
  3. Nydelige blomster du viser og gode tips er supert!
    Har selv erfart malurten på ville veier i HELE bedet,å sånne tips er greie å ha i bakhodet:)
    Så jeg sier jatakk til flere av disse innleggene:)
    Ha en finfin dag!
    Klem Caroline

    ReplyDelete
  4. Ja, takk! Veldig gjerne.
    Her har ikke Artemisia ludoviciana en sjans! Blir holdt i sjakk og vel så det av de andre plantene i bedet...

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)