Monday, May 12, 2014

Min medisin!

I kveld har hagehjelperen min, Leon og jeg vært hos en nabo og hentet Nemaslug for å lage sneglegørre. Selvsagt ville Leon hjelpe med å plukke snegler, og har vel ikke sett noen så ivrige på en sånn møkkajobb før! 
I min egen hage er de enten skrekkslagne, og gjemmer seg godt, -eller har flyktet opp på Åsleet. Damen med saksa i lomma og vernesko er trolig ikke snegle-favoritten i Paradiset.....*Splæt!*
På vår tur ned til Hamnevika, så vi dette "herlige" synet: 
 Disse små, stripete greiene er baby-snegler av den grusomme Iberia, -eller brunsneglen som vi kaller den.
Dette er det siste bildet av de, for nå er alle klippet i to, og blir trolig spist av sine tanter og onkler. Glad min familie ikke er fult så ille(!)

Jeg er så ivrig når jeg holder på ute, at jeg glemmer å ta bilde før det begynner å bli mindre lyst. Så her vises det jo ikke at rosemandelen min blomstrer.
Jeg har en liten mani for klematis, og går heletiden rundt og leter etter nye plasser å plante på. I går fikk jeg satt ned 3 nye rundt omkring, og så kom jeg på hvor jeg skal prøve ut min nye bergklematis.
Jeg har jo overvintret en oppi fjellveggen bak huset, og her på framsiden er det også ganske lunt, og begge blåregnene som vokser her har levd gjennom to vintre allerede.
 Nå skal den ene blåregnen få selskap av denne søte damen, fordi utålmodige Nina ønsker ikke å vente til i juli med at viticella-klematisen i kassen her skal blomstre.
Iallefall verdt ett forsøk.
 Bergklematis liker ikke vinterfuktighet, og her inne ved husveggen, får den ikke det. Det er jo drenering her, men Nina har selvsagt vært med på å drenere selv, så enkelte steder er det dermed mye mer jord enn andre steder. Det er veldig vanskelig å plante klematis inntil vegger på nye hus med sokkel av pukk. Her er det ett par meter dypt med jord.
 I morgen blir jeg nok å finne i hagen. Jeg trenger den avkoblingen og og den rekreasjonen den gir. Mai er aldri en stor salgsmåned i butikken min, og jeg stresser litt for å klare det økonomisk, derfor er dette medisin til meg.
 Riktignok selger jeg også planter, men det er bare kos, og slettes ikke store summer. Kun for å dekke kostnadene jeg har til gjøtsel og plantejord. Hosta, -som jeg selger er jo ganske saktevoksende og svært dyre hos hagesenterne.
Om du vil komme innom i morgen, må du sende meg en sms på 93218331 for å være sikker på at jeg er hjemme, for plutselig må jeg på jobb, eller hente unger ol.



1 comment:

  1. Piękne widoki, wspaniałą przyrodę, świeże rześkie powietrze i spokój!!! To widzę patrząc na Twoje zdjęcia:))) Cudownie!!! Serdecznie pozdrawiam

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)