Wednesday, November 28, 2007

Mimrer om sommeren...

Pus koser seg under pergolaen.
Tulipaner og rødbladet høstormedrue.

Provisorisk trapp til den øvre delen av hagen
http://www.hagegal.no/hagefora/v/NinaS/album1590/album648/Det_som_en_gang_var_en_potet_ker.jpg.html

Sammenplanting i verandabeddet.


En gammel kasse jeg fant i potetkjelleren. Nyplantet klematis skal vokse oppover buen.
Petunianen er selvsådd.

Ett parti fra den romantiske hagen min, anlagt etter dreneringen av murene nå i sommer. Mengder av planter med sølvfarget bladverk, hvit og lys rosa vokser her, også plantet endel roser.


Ett litt eldre parti i hagen. Skyggebeddene ved gårdsplassen.


Liljer (uten navn, dessverre)



Ett tragisk inngangsparti fra 1977 som jeg gjør mitt beste for å pynte opp. Kjæresten fjernet utrolig stygg strekkmetalltrapp i vår, og snekret ny. Skal beises til sommeren.
(Orker ikke å gjøre om dette siden vi likevel skal selge huset snart)

Var veldig fornøyd med sammenplantingene i verandakassene mine i sommer. Planteskapet er fra Linnea's Hage i Nittedal.


Mer fra min romantiske hage på fremsiden av huset.



En av sommerens investeringer, og verdt hver en krone!
Tak i hagen er undervurdert i Norge!!


Klematis 'Ville De Lyon' klater i skjærsminen min og forlenger blomstringen!


Elsker liljer, og har plantet mange flere i høst!

18 comments:

  1. Hei:)Nå har jeg vært på besøk på bloggen din,så mye fint å se.Du er flink med blomster,det er lett å se,flott hage.Syns du hadde laga det fint i inngangspartiet jeg...

    ReplyDelete
  2. Så fantastisk hage du har! Har så vidt begynt å lage litt hage vi også, men jeg må si jeg har ikke særlig grønne fingre! Men har stooore planer om å lage grønnsaksåker til våren, så vi får se om planene blir satt til verks da, det blir ofte bare med planene med meg skjønner du:) Koselig å mimre tilbake til varmere tider i sommer:) Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  3. Herlig:) Jeg stjeler ideen og mimrer litt jeg også tror jeg!
    klem;)

    ReplyDelete
  4. Tack snälla du!

    Vilka underbara bilder från sommaren som gått du visar.

    Härligt!

    Ha´nu det så himla bra!
    Miamaria

    ReplyDelete
  5. Hei!Du har en flott hage og inngangspartiet var koselig.Deilig med blomsterminner i vinterkulda..

    ReplyDelete
  6. Oj så mycket vackra sommarbilder du visar...Man längtar ju till sommaren också...man är nog lite knasig!
    Kram
    marie

    ReplyDelete
  7. Så fin blogg du har!! Og så nydelig hage! Er det en Louise Odier rose du har? Den ligner iallefall på en jeg har som heter det og som lukter nydelig!
    Jeg linker deg jeg!

    Ha en god helg!
    Klem Anita

    ReplyDelete
  8. ÅÅÅÅ så vakkert! Mykje fint nedover bloggen også!

    ReplyDelete
  9. Tusen takk, alle sammen!

    Anita: Rosen er en Maidens Blush. Louise Odier står i beddet til høyre for pergolaen, akkurat utenfor bilde-kanten på det nesten-nesten nederste bildet! ;)

    ReplyDelete
  10. Hei Nina, så morsomt å få hilsen fra deg. Da jeg gikk inn på bloggen din kjente jeg meg igjen straks...vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet og siklet etter hagen din inne på Hagegal;-))
    Det er imponerende mengde arbeid du har lagt ned i steinbæring og ellers haging.
    Elsker oppussing selv selv om jeg til tider blir ganske lei og angrer på de ulike prosjektene jeg starter. Men det er mest gøy å forandre litt, og kjekt hva en kan få til bare en har tid og ork. For meg er det som en hobby:-)
    Desperat ja stakkars, du tippet ganske så bra. Jeg bor på Kleive..sånn da har jeg sagt det her i bloggverden også;0)
    Kan jo slenge med at jeg er gift med en moldenser men er nordmøring selv.
    Håper du har en koselig helg og kom gjerne tilbake. Klem fra Aina.
    Ps. linker siden din jeg.

    ReplyDelete
  11. For en fantastisk hage du har! I dag blåser-regner-sludder det her.. *brr* Ordentlig deilig å komme inn på siden din og drømme meg tilbake til sommeren med disse vakre bildene!

    Ønsker deg en flott helg:-)

    ReplyDelete
  12. Hei Nina! haha, dette var moro... For vi kjenner jo hverandre vi da. begynte å stusse da jeg så bildene dine, for de har jeg jo sett på facebook, og... Ei frøken fra Hjelset sier hei! DU kunne jo sagt at du sjøl var fra frenå,da, slik at jeg hadde koblet litt fortere! Håper alt er bra, nydelig blogg du har! Linker jeg deg, så snakkes vi! Takk for kommentaren hos meg, forresten!

    ReplyDelete
  13. Mase kjente her inne du da;)

    Nyyydelig hage du har, så deilig se på hagebilder om vinteren.
    Synd dere skal selge da, vanskelig ta med seg hagen, men det er jo bare å gå på igjen;)
    Ha ei flott uke der ute og lykke til med julesalget!

    ReplyDelete
  14. Utrolig flott hage du har!! Men du er det jo snart jul! ;) Bare det som står i hodet mitt nå! :)

    ReplyDelete
  15. Vad man längtar till en underbar sommar nu!!!!!Men vi ska nog fira julen först ändå ;-) Ha det så gott Kram/Majsan

    ReplyDelete
  16. Hei hei.
    Så utrolig koselig blogg!!
    Herlige sommerbilder du viser! Men lengte etter sommeren skal jeg gjøre i januar, nå gleder jeg meg til jul.
    Du, den fjøsbutikken deres, hvor ligger den da? Jeg har lyst til å besøke dere neste gang jeg er hjemme i Orkdal :) Så masse fint dere har!!
    Ha en fin adventstid, jeg kommer tilbake hit jeg :)

    ReplyDelete
  17. Nei men, her var jo trøndersommer jo :-) midt i desember !!!

    Nå er det heldigvis bare litt igjen til sola snur, og vi går mot lysere tider. Gleder meg også til den årstiden kommer tilbake. Været har jo ikke vært så ille nå da, stabilt og fint. Kjenner jo julestemningen komme litt ekstra når det er litt snø på bakken også.

    Ingangspartiet ditt var jo ikke så ille, har faktisk sett de som er 1000 ganger verre ja gitt. utrolig hva litt blomster og stæsj gjør.

    Lett etter det fjøset ditt jeg uten helt å skjønne hvor det er. Før eller etter Kvåles grustak, eller der grustaket var før da ?
    Så sinnsykt dårlige interiørbutikker i dalføret om dagen at det er til å gråte over !!!
    Må nesten til byen for å kjøpe gaver når det trengs, og når en har lyst på noe selv også selvsagt :-)

    Lone, Lone.... ikke datter til hun på Oti vel?


    Fine dager ønskes deg.

    ReplyDelete
  18. For en herlig mimring!! Ja, akkurat derfor tar jeg også bilder fra hagen - så jeg kan kose meg med dem på denne årstiden! Men jeg har ikke så mye flott som deg... liljene er jo fantastiske! Og Ville de Lyon da! Tror at liljene vil kunne klare seg også i det litt harde klimaet her jeg bor. Tusen takk for en varmende titt!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)