Thursday, June 4, 2009

Ny rosebue, men intet tak over hue....!

For tiden er himmelen temmelig lekk over Paradiset.
Det har regnet ganske mye de siste dagene, og gjett om jeg er sjeleglad for at en stk vollgrav rundt huset er borte. For første gang på 20 år, renner vannet dit det skal, og ikke nedi kjelleren på huset vårt.
Jeg har ikke fått gjort så mye i hagen, delvis fordi jeg ikke har våtdrakt, men også fordi jeg har vært opptatt med andre kjedelige ting. (Møter og sånn...) Ett lite shoppingraid har jeg rukket å få til da, for jeg trengte noen nye roser til mine nye bedd. En rose/klematisbue ble også med hjem. Den er ikke helt slik jeg ønsket meg, men har søte detaljer:
Flere bilder kommer når jeg får plantet både den og klematisene i jorda. En stk 'Penny Lane'-rose har jeg også lyst til å sette her, men vet ikke helt om den passer enda. (Jeg har ikke så innmari mye peiling på roser, annet enn frostroser, for det var det mye av i min forrige hage!)

Det var ikke så mange nye som havnet oppi handlevognen denne gangen, for jeg er litt kjedelig av meg, og holder meg til de jeg liker best. 5 Austin-roser, og en 'Rhapsody in Blue'. Det var sånn ta 3, betal for 2 på Plantasjen, og når man ikke skal ha røde eller gule roser, ble det da slik.
I tillegg kjøpte jeg ett par litt store stauder, som det også var kampanje på.

Ikke så mange av de har kommet i jorda enda, for jeg holdt på å bli middag for en bataljon med knott ute nå i kveld, så jeg måtte bare gå inn igjen.
Knipset ett par bilder før jeg gikk inn da.

Gleder meg til den nye delen av hagen blir like frodig som denne jeg anla i fjor....
Jeg har funnet ut at jeg er så elendig til å ta nærbilder i hagen, derfor prøvde jeg i kveld.
Resultatet ble overhode ikke noe å skryte av, bortsett fra det første her, kanskje:
Min kjære hvite ridderspore har begynt å blomstre også! :)
Og Saxifraga fortuneii 'Wadas Form' kler regnet bedre enn andre (-sikter til meg selv, som ser ut som en halvdruknet katt...!)
Bladene er smekker og rosa på undersiden.
Til slutt ett lite oversiktsbilde av ukens prosjekt sett fra min nye klematisbue.
Mangler litt singel i stien min enda, men det er mer og ta av nede på parkeringsplassen! (-skimtes i bakgrunnen) Jeg kjører ikke frontlaster, og venter derfor at samboeren skal bringe opp ett lass til meg.
Ellers driver jeg å eksprimentere med kantstein, og har funnet ut at jeg må ha mer
elvestein. De som finnes i Paradiset egner seg mest til drenering....!
Prøvelegger også storgatestein på høykant rundt rosebeddet, men det er bare ett ekspriment.

Var også innom Anne-Lise Solli i dag, på pion-jakt, men endte opp med en masse storkenebber (luke-planter) og noen Primula i steden. Får jakte videre på mer rosa pion....

Nå håper jeg at morgendagen vil bringe bedre vær slik at jeg får plantet i beddene ved den kommende plattingen, og sådd i litt plen. Har også to bergklematis som jeg skal sette ned bak huset ett sted.
Jeg har ikke hatt Clematis montana tidligere, så det blir spennende. Klimaet ved fjellveggen her, er sone 2 så det går vel bra, tenker jeg.

Nå piper tørketrommelen om at sengetøyet er tørt, så det er vel på tide å få det på dynene igjen.
Ninas form for tidsbesparelse: Vaske sengetøy og tørke det samme dag, så slipper en å legge det sammen og putte det i skapet, bare ha det på senga igjen!! ;)
Skulle man da ønske forandring, kan man feks bytte mann i steden....! ;)

Nå, nei ikke her i gården! Her liker man det gode gamle!!

:)

13 comments:

  1. Hvor fikk du tak i den fine rosebuen da? Plantasjen, eller?

    ReplyDelete
  2. SÅÅÅ fint det blir! Veldig moro å følge alle prosjektene dine :)

    ReplyDelete
  3. Flott-flott-flott!! Hva er den oppstammede buskasen du har der da? Jeg skulle hatt tak i litt flere buskaser jeg også, men synes det er vanskelig å finne noe spennende.

    ReplyDelete
  4. Heisann:)
    Det er New Dawn jeg har tenkt på også:) Vi har nå fått ny leieboer, en mann i midten av 40-årene, han hører vi ingenting fra, så ja, det er sant som du sier, menn er bedre:))

    ReplyDelete
  5. Takk for tips Nina:o)
    Den siste du nevnte her er jo gjerne like lekker om vinteren også???
    I år skal jeg ha noen buer her!! Men det må bli senere i sommer!
    Tenkte å stikke innom plantasjen og se etter! Skjønner at du blir lei av gjørme og skitt...men nå ser det jo ut at det ordner seg :o)Hagen din blir nydelig og den er til stor inspirasjon for meg!!
    Så er det så bra at du skriver navn på plantene også....ikke alltid så lett å se ut fra bilder!!
    Skal i hagen å jobbe i dag...men må en liten tur på hagesenteret først!!
    Snart reiser jeg til vårt felles kjære Oba.......og mens jeg er der kan jeg planlegge videre prosjekt i hagen:o)

    Ha en fin helg:o)

    ReplyDelete
  6. Hei Nina ;)Det er nesten så jeg mister pusten av alt du rekker å gjøre...Hagen din blir bare helt fantastisk!!!
    Flotte bilder!!!Gleder meg til å se den ferdig :)Husk på å ta det litt rolig innimellom.. ;)Ha ei fiiin helg!!!Klem Anne***

    ReplyDelete
  7. Hei Nina :)

    Tar du det noen ganger med ro ??
    Hagen din er et syn for guder !!
    Synd det regnet kommer så mange dager på rad :((
    Men ser at det ikke hindrer deg da ;)
    Spennende å se hvordan den forandrer seg...

    Lykke til med planting,graving++++

    Klem Siw

    ReplyDelete
  8. Syns bildene dine var kjempe fine jeg.
    Så spennede å se hvordan dere får det til. Du får gjort så mye. Jeg er helt imponert. Her har det stoppet litt opp. pga vann der jeg skulle ha en mur. Så vi må vel grave opp og drenere vi også. Selv om vi har pukket der. Pukken ligger 10-20 cm under vann ved snøsmeltingen. Festlig...

    Må du ha en fin helg uten regn. Litt kaldt og blåsete her i dag, men opphold og sol, så jeg burde vært ute og trillet jordsekker.

    klem:)

    ReplyDelete
  9. Så fint det blir i hagen din,kjempe flink.Her er det ny dam og utestue på gang,men det er store prosjekter som ikke blir ferdig med det første.Gøy å følge med på dine prosjekter også.

    ReplyDelete
  10. Det er så spennende å følge deg i hagen, Nina! (ja, ellers også) Jeg lærer noe nytt hver gang jeg er innom. Og bildene er fine - de inspirerer til nye ting i vår hage også. Selv om min kjære kanskje synes det blir litt mye, tar han tunge tak, spar og hjelper til.
    God helg
    Hilsen Marit

    ReplyDelete
  11. Den hagen din blir fantastisk flott! Jeg er imponert over kreativiteten og energien din:)

    ReplyDelete
  12. Nok en gang Nina, jeg blir imponert for hver eneste innlegg! superwoman ;) hihi.. Er så morsomt å følge med på hvordan hagen din blir, steg for steg! Jeg får så utrolig mange fine ideer!
    Ønsker deg og dine en kjempefin helg, så får vi da krysse fingrene for at værmeldinga stemmer denne gangen og at det blir stor SOL!!
    Klem fra Beth

    ReplyDelete
  13. Hagen din er bare skjønn og med masse variasjon - jeg har jo en mikrohage, og må derfor mikro fotografere for at det skal bli noe ut av det - du har jo masse å vise frem! Får du ikke til makro foto er en makro linse tingen - om du har speilrefleks kamera er dette en fin investering... Jeg elsker mine linser, og ønsker meg nå en ny....
    Hilde

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)