Monday, February 25, 2008

Kjellergangen

Rekker ett kjapt innlegg mens jeg drikker teen jeg ikke rakk i morges.
Kom hjem i går kveld, og jeg må si: borte bra, men hjemme best!
Veldig greit å rydde når en vet hvor alt skal hen, og alt har sin faste plass. Dessuten hater jeg å bo i bag, for jeg klarer ikke å holde klærne i samme orden som da jeg først la de i der....
Nedturen er at her er det vinter, men i Molde er det vår, og jeg er IKKE noe vintermenneske!
Bildene i dag er fra kjellergangen min som Andreas og jeg pusset opp for ett år siden. Tapeten var derimot innkjøpt i 2003, før tvillingene var født! Han jeg bodde sammen med da, var ikke så veldig glad i hammer, så lenge han ikke fikk rive ned....
Dessuten hadde jeg en vannlekkasje på vaskerommet som førte til innendørs regn i dette rommet som ligger rett under. Taket måtte ned og gulvet ut!
Jeg tok ned panelet selv, og det meste av leire-taket. Bærte det ut i bøtter! Andreas tok litt en helg han var hjemme da, for han fikk trillet opp trillebåren. Dette ble for tungt for meg alene (våt leire!) Så la jeg isolasjon og papp, fikk elektriker til å legge skjult-anlegg, noe som ikke var fra før. Og fikk så slått opp igjen det samme panelet som jeg etterpå sparklet (en hel del..) og malte. Fikk hjelp av Andreas til halve taket, men mye gjorde jeg alene. Spikerpistol er ikke oppskrytt! ;)
Trappen kledde Andreas igjen, slik at vi kan stue rot inni der. Skapdør er enda ikke kommet på plass da...
(stolen tenkte jeg å beise mørkebrun, men det har enda blitt bare med tanken. Nå er jeg dessuten ganske lei av mørkebrunt...)
Stygt nedløp fra vaskerommet kamuflerte min kjære med en kasse, som fikk litt pynt i form av en hylleknekt.

Døren ut i vaskekjelleren, husets gamle vaskerom som nå brukes til lager og malerom. Det er det eneste rommet jeg ikke har gjort noe med enda, og det får nok bli den neste eiers prosjekt.
På det gamle skrivebordet mitt kan jeg ha symaskinen min, når jeg ikke orker å bruke kjøkkenbordet. (må jo rydde bort alt til måltidene!)


En løsning jeg er veldig fornøyd med er bokhyllen i kjellertrappen. Lett tilgjengelig fra hovedetasjen, bare noen få trinn ned.
Vannrørene fra vaskerommet til det nyere badet ligger bokset inne her, og dannet en passende hylle til bøker.
Jeg måtte supplere med en ekstra hylle for å få plass til flere bøker, og tenkte at jeg kunne fortsette oppover så lenge behovet utvidet seg.
Det står også en reol med bøker nede i gangen, så gangen har blitt mitt lille bibliotek.

10 comments:

  1. sÅ FLINK DU ER. Må innrømme at jeg har ideene men orker ikke å spikre osv.....
    Du Du !!! Du har en slik BO Derek kropp jeg ønsker meg !!!
    Og utsyret...der er dampende,stort og går som om det var duracellbatterier i ....hi hi hi.
    Skal man være vårkåt,må man ta det ut :)

    ReplyDelete
  2. Hei:) Så flott gangen ble! Du er tydeligvis ei dame med bein i nesa,så flink til å ordne opp selv! Det er hyggelig at du gir meg all ære for å bake,men jeg sier heller all ære til deg,som fikser og ordner,og som planlegger barn nr 4! Gleder meg til å følge med videre:) Stor klem fra silje.

    ReplyDelete
  3. Å du skulle sett kjelleren min, yttergang er ok med hvitt panel bortsett fra at den okkuperes av et badekar..men resten, her snakker vi mur, sponplater og noen lekre orange veggplater, alt i skjønn forening. Kan ikke du ta deg en tur med spikerpistolen? hihi..

    Lekker tapet, og det gjorde seg med den hylleknekten.
    Godt at Andreas er handy og tar i et tak, ingenting er verre enn mannfolk som ikke gidder prøve!!

    Var en lur løsning med de bokhyllene, jeg synes bøker er så dekorative men halvparten++ er havnet i et av kottene her, har for mange*rødme*

    Håper det går mot mildvær og vår hos deg, og at du får en fin tirsdag!

    ReplyDelete
  4. Shitty Syd, min venn.
    Hiv deg i bilen og fyk innover.
    Kjør sakte gjennom Buvika og tut hele veien, så vet jeg at du er du som er ute og farter :)

    ReplyDelete
  5. Arbeids innsatsen og resultatet er det ingenting å si på , de fleste hadde vert fornøyd hadde de hat halve av energien din.Liker godt hylle knekten din , innebygd trapp er meget praktisk .Skulle egentlig ha det vi og ,men da trappa kom var hun så fin under at vi ikke klarte å kle den igjen .Fint å få se de brune lyktene i et miljø , de var fine.


    JA det blå stoffet er faktisk jeg også meget fornøyd med , vurderer å sy meg sommer gardiner til kjøkkenet.Hva tror du ?

    ReplyDelete
  6. Hei:) Kjllergangen ble jo kjempefin.Flink er du!!
    Synest du var tøff som turde å kjøre i Tyrkia da....de er jo gal der!! Bare det å ta taxi inn til Alanya synes jeg er en pine noen ganger. He he he.....
    Men siden du turde så fikk du nok en flott og spesiell opplevelse!!

    Kurvstoler er så koselig og du kan jo f.eks spraye den hvit hvis du er lei brunt:O)
    Ha en fin dag!!

    ReplyDelete
  7. så koselig du har det i kjelleren da!!!

    ReplyDelete
  8. WOW! Du ser bra ut! Bikinibildene i forrige innlegg!! Det skulle bare mangle da sånn som du holder på;) Gjør du alt det selv? Utrolig!!

    Ha en super tirsdag!
    Bra at du får kommentert hos meg:)

    Klem fra marte

    ReplyDelete
  9. Du er så utrolig flink,tenk alt det du har gjort med huset,og så fint som du har det.Kjempeide med den bokhylla i trappa.Syns du har sååå mange gode løsninger og fine detaljer i hjemmet ditt.Du får overføre noe av energien din,så kanskje jeg også får gjort noe.Ha en flott tirsdagskveld:o)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)