Wednesday, September 15, 2010

Er din verden hvit?

Er du av den typen som ikke kan få nok hvitt rundt deg, og maler alt du kommer over?
Du vil ha hvitt hus, hvit bil, hvitt stakittgjerde og en hvit mann. Maler gulv og vegger, møbler og lamper hvitt. Og gir deg ikke før alt all pynten, blomsterpotter, lysestaker, kurver og rammer også er i den samme tonen. Så skaffer du deg hvite puter, hvit katt, hvit tv og prøver på død og liv å få tak i hvitt juletre.

På butikken åpner du eggekartongene for å konstantere at eggene ikke har andre farger, og bytter ut brokkoli med blomkål, går for hvit sjokolade og dropper brunosten.

Så kjøper du deg hvit mobil, bleker håret helt lyst og kjøper hvite sandaler. Du bruker mer klor enn grønnsåpe, og spiser bare hvitt brød.

Syns du jeg overdriver litt?

Det syns egentlig ikke jeg.

Jeg har nemlig sett hjem ribbet for farger, uten valørkontraster eller grønt, hvitmalte (antikke) krystaller i lysekroner, hvitmalte bokrygger, hvitmalte fliser på badegulvet(!), hvitmalte barneleker, malte sinkbaljer, hvite vedkubber og menn med bleket hår....
Jeg har også fått spørsmål om det går an å male en vedovn! (No affence)
Begynner liksom å lure på om vi drar denne litt vel langt....
Selv er jeg, og har vært svært glad i det hvite og lyse i mange år, og malte allerede for 10 år siden, mine grønne blomsterpotter og pyntegjenstander hvite. Og når mine venner fylte husene sine med svarte smijernslysestaker fra Black Design, og mørkebrunt treverk, lette jeg frem hvite og antikkmalte ting, og malte interiør hvitt.
Men hele tiden har jeg holdt på å ha noe som kontrast, eller som bryter litt. Vil nemlig ikke bli for lei, eller ha det for monotont, og dynger ned med grønt (planter & blomster) der jeg ikke vil ha så mye farger.
Endel av mine halvantikke møbler får beholde sin brunfarge, for jeg vet at en vakker dag vil noen være veldig glad for at disse ikke har blitt tuklet med. Så maler jeg heller mindre verdifulle ting, og ting som har vært malt tidligere.
Det hadde nok kanskje passet best å legge ut bilder fra totalt hvite miljøer her, men jeg ønsker ikke å kritisere noen, eller trampe noen på tærne, derfor legger jeg ut mine egne som i mine øyne ikke er "bare" hvite.
Men så er jo dette min stil, og jeg syns det er veldig bra vi ikke er like.
(For de som ikke er så kjent med huset mitt, har jeg ett lyseblått rom, ett med blått tak, to rosa rom og de eneste veggene som er helt hvite er de i mitt kommende vaskerom,-nå butikk,)
Hva syns du om de helhvite hjemmene??

46 comments:

  1. Syns det er en fryd å lese innleggene dine Nina, du skriver kjempebra! Er enig med deg, at litt kontrast er fint...Jeg har først nå begynnt å male noen møbler hvite, og har fått mer og mer sansen for den stilen..Men å ha ALT hvitt, blit litt sterilt.. og med 3 små barn, er det fort ikke fullt så hvitt det hvite lenger:)

    ReplyDelete
  2. Helt enig med deg, jeg begynner å gå lei alt det hvite, spesielt etter jeg oppdaget bloggverdenen - her er jo alt hvitt!

    Farger gjør oss jo glade!

    ReplyDelete
  3. Vel, om eg skal vere heilt ærleg, så syns eg dei heilkvite husa ser rett og slett komiske ut. Det er forskjell på lys stil, som eg kan like, og heilkvitt, der alt går i eitt og du nesten ikkje ser kva som er kva...Eg må innrømme at eg har kutta ut å lese bloggar der eg syns det går over alle "støvleskaft". Og der ein nermast unnskyldar om det er noko med farge på bilda, - det skal malast snart, står det.... Har vore gjennom mange slike periodar, der alt skal vere kvitt, alt skal vere svart, alt skal lutast, beisast osv osv. Trur det kan vere lurt å bytte litt på tinga, heller sette ting vekk ein periode om ein er litt lei, enn å male alt. Det vil veldig sansynleg bli angra på. Spesielt om det er gamle, gjerne antikke møblar. Min verden er nok ikkje kvit nei, sjølv om eg har nokre lyse "avdelingar", og faktisk nokre heilkvite veggar (fleire enn deg; Nina ;-)). Nei, takke meg til litt kontrastar der ein kan skille ting frå kvarandre. Det er mi meining. Morsomt innlegg, forresten.

    ReplyDelete
  4. syns de helhvite hjemmene er helt forferdelige, sterile og lite hjemmekoselige. synes det er greit med hvite vegger, gulv, sofa osv sålenge det, som du sier, er noe som bryter, gjerne en brun kommode, litt puter i gylne bruntoner, potteplanter mm.
    man kan bli for opptatt av det som er "in"
    merker selv når jeg ser på en nettbutikk eller i en butikk, at jeg legger merke til ting jeg har sett på blogger, eks froskeprinser eller telys-kroner, og ofte får jeg følelsen av at dette mååå jeg kjøpe, men så går det opp for meg at det absolutt ikke er min stil, at det kun er fordi det er populært. og sånn tror jeg mange har det, de kjøper det andre liker, i den troen at det er noe de selv liker og vil ha.
    man må tørre å være seg selv, uavhengig av andres valg og "diller".
    håper du skjønner hva jeg mener, ble litt rotete skrevet ;)

    ha en fin kveld..

    ReplyDelete
  5. Har først nå kommet over bloggen din. Syns den var interessant og flott. Med mange fine interiørbilder, som inspirerer meg. Og nei, ikke mye hvitt hos meg nei. Ikke veldig gjennomført stil heller. Men det er HJEMME ;D
    Men skal nå male kjøkkenet som er kornblått, det blir nok lyst. Børsta furuinnredning, som jeg også har lyst til å male..men vet ikke om det blir pent. Har du noe erfaring på området?

    ReplyDelete
  6. Hærli innlegg :D
    Og helt ærli så syns æ ikke at helt hvite sterile hjem e så fint..især ikke når man e småbarnsfamilie....
    Bli rett å slett alt førr mye, å veldi kjedeli... Men æ like at romman e lys, men da kan gjerne inventaret ha litt farge.. førr som sagt kontrasta e veldi bra!
    E utruli mye fint å se her i blogglandia.. men syns at det e veldi mye "herming" hos enkelte..
    især når det kommer til den hvite stilen... :P

    Sånn.. det va mi ærlige mening!

    ReplyDelete
  7. helt hvit nei takk, kontraster er fint!:)

    ReplyDelete
  8. Ja jeg er enig med de over, det kan bli for mye. Og det er mye "herming" ved å hha like hjem. Jeger også veldig glad i hvitt men har noe hvitt og noe mørke brunt. Jeg aner ikke hva slags stil jeg har eller om jeg har i det hele tatt en stil. Det hadde vært moro å høre hva andre syntes om min stil hmmm... Digger bloggen din :)))

    ReplyDelete
  9. Lyse delikate farger liker jeg, men helt hvitt hadde jeg ikke orket! Så slitsomt for øynene. Og alle disse franske og latinske sitatene hos folk som ikke kan et døyt fransk eller latinsk :O) Fint hos deg med litt pastell, mørkt treverk i møbler osv. Det er da sjokkerende dersom noen maler antikviteter p.g.a. en plutselig, ugjennomtenkt innskytelse om hvitt hjem.

    Mvh UnaCita

    ReplyDelete
  10. Hei Nina
    Kunne ikke sagt det bedre selv ;) helt enig her… Jeg også er glad i lyse farger, har alltid vært det, men det må være litt kontraster… Ble litt skuffet da jeg fikk det siste magasinet Vakre Hjem, og så hvem som vant – her var det hvitt – etter min mening alt for sterilt… men det er min mening :) Jeg liker hjemmet ditt veldig godt, selv om det er mye lyst er det forskjellige lyse farger, og andre kontraster i både møbler og blomster… Flotte bilder og et herlig innlegg, Nina :) Ønsker deg en flott torsdag, klem fra Mette

    ReplyDelete
  11. Noe sier meg at du kanskje ikke er helt enig i hvem som vant "Norges mest inspirerende hjem". Det blir litt for hvitt for min smak.

    Min verden er kanskje ikke all-over-hvit, selv om noen kanskje vil plassere meg i den kategorien, men i alle fall lys :) Og jeg liker at antikviteter beholder sin originalfarge, selv har jeg et speil fra 1800-tallet som er svart, sofabord som er mørkebrunt og spisebord som er mørkegrått med trefarget plate. Det er gått i arv i generasjoner i min familie, og det skal aldri males (selv om jeg må innrømme at jeg dessverre har tenkt tanken!).

    Det er greit med hvite vegger, hvit sofa, hvitt gulv, men det må være noe som bryter, noe mørkere, noen tekstiler i beige, noen grønne planter, litt patina, litt kurv og litt blankt :) Overflater og materialbruk har også noe å si, synes jeg :)

    Bra tema!

    ReplyDelete
  12. Spm angående å male ovn kom nok fra meg ;) Og svaret er JA, det gjør det faktisk :) Heldigvis ble ikke det aktuelt da (det hadde nok blitt litt av en jobb). Men mitt hjem er faktisk ikke hvitt da, jeg liker kontraster og har mange farger. jeg er helt enig med deg i at det blir for mye, og et helt hvitt hjem blir for sterilt etter min smak.. Allikevel skal det sies at jeg syns mange av disse "hvite" hjemmene er fine da. Heldigvis hver sin smak :)

    ReplyDelete
  13. Ja, smaken er som baken sies det jo.
    Jeg elsker selv det lyse
    Mye her hjemme er luyst, men jeg har også noen mørke møbler for å skape kontrast. >Det liker jeg. Håret er lyst og klerne er lyse, og ja jeg ønsker meg hvit mobil :-)
    Men min kjære skal få være høy og mørk, og mine barn går i det de liker.
    Derimot, ikke for å henge ut, men komme med et eks., så syns jeg vinnerhuset i vakre hjem var alt for hvitt (!) og rotete faktisk....
    Hele familien var jo også hvit, både hår og klær, -litt komisk....
    Nei, litt kontraster må det gjerne være.
    Men den franske stil har ikke bare hvitt. Der er også innslag av sort og brunt, og det tror jeg mange etterhvert får opp øynene for. Vi må bare male nesten alt hvitt først....
    Klem

    ReplyDelete
  14. Er det ikke emaljere det heter på ovner da....
    Går jo ikke an å bruke oljemaling, liksom! ;)

    Vi håper det går an å fikse på vår der den er skadet i emaljen da.

    Ellers vil jeg ikke støte noen med dette, for TRO meg, -jeg har fått min posjon av kritikk fordi ALT er hvitt her! (da er hvitt liksom både stue, kjøkken og gangveggene...)

    ReplyDelete
  15. Vil tro det går an å bruke metallmaling på ovner. Jeg har i alle fall brukt noe a la bengalakk på ei lampe, og den malinga tåler varme :) Ellers vil jeg tro spray beregnet på bil (varme deler) fra Biltema funker!

    At du, Nina, har fått kritikk for å ha det "for" hvitt er nå merkelig. Jeg synes du har det så lunt og hjemmekoselig :)

    ReplyDelete
  16. Hehe godt du tok opp dette berta. For ja min verden begynner desv å bli for hvit ja. :o( Men ikke helt assa. ;o) Selv om jeg nå har malt ALLE møblene mine nå i hælja så skal de seff shabbes ned å en må bare ha litt annet med farger i rundt seg.

    Å som andre sier her, at det hvite hjemmet ble kåret til Norges vakreste hjem kan jeg ikke skjønne helt. Bare et hjem som alt var malt hvitt liksom....Jaja hva er så vakkert med det da?? Må jo være noen kontraster osv. ;o) Men men, du skjønner hva jeg mener. Du og jeg har vel rimelig samme smak så.

    Men over til min besst, Durance såper sier du? Det kan jo ikke jeg huske berta, men det er jo ikke noe nytt det. haha ;o) Vise meg bilde da.

    Å så koselig at jeg har fått egen kasse hos deg da. hehe ;o) Er jeg den beste kunden kanskje???? hehe ;o)

    Har du forresten JDL gardinene til de potetsekkputene vi har like??? Lurer på de i stua så det ikke blir for HVITT!!!!!! hehe

    Nattaklem

    ReplyDelete
  17. Nei, man kan ikke bruke oljemaling hehe..
    Man må bruke emaljelakk som tåler 800 grader fikk jeg beskjed om. Å bruke det for å pusse opp riper er nok ikke noe problem :)

    ReplyDelete
  18. Så fin blogg, du skriver veldig bra!
    Jeg har kastet meg på den hvite bølgen og har aldri hatt et så koselig hjem som nå. Men jeg er ikke avhengig av at alt er hvitt, vi har blant annet byttet ut kjøkkenet til sort høyglans, så der har jeg en mer moderne stil. Mens jeg i stua har gått all-in med det hvite romantiske. Men barnerommet er halvveis rosa. Jeg liker bare at det er gjennomført, det er det viktigste.

    Denne bloggen må jeg følge videre, catchy :)

    Chic - Romantique

    ReplyDelete
  19. Hehehe...ler av det vi snakket om tidligere ikveld:))

    Jeg har fortsatt ikke blitt helt "hvit" Jeg liker kontraster og det å blande forskjellige matriale :)

    Men du? Har du fått en ny slagbenk? eller har den bare kommet på gangen igjen?

    ReplyDelete
  20. Der er jeg nok HELT enig med deg. Elsker det lyse og hvite, men jeg personlig må ha litt kontraster. Synes det gir interiøret mer personlig. Og gamle, vakre møbler med naturlig patina får stortsett beholde sin naturlige sjarme her.

    Har flere ganger blitt fristet til å male møbler hvite og mange har også blitt hvite, men jeg er veldig glad jeg har stoppet meg selv noen ganger også.

    Farger gir meg energi og må omgi meg med det, da bobler kreativiteten, men gjerne med en hvit base, som trekker frem og fremhever de flotte fargene vi omgir oss med. :)

    ReplyDelete
  21. Er som deg å begynte å male lutede furu møbler for over 10 år siden å synes det er vakkert .Joda hvit kan fort bli litt sterilt , å funker oftest ikke .....for meg . Unntaket må bli hun i det siste "hjem og interiør "bladet , der er det vakkert :-)

    ReplyDelete
  22. Hei hei
    Er nok helt enig med deg. Det kan bli for sterilt og kjedelig med bare hvitt. Jeg liker det lyst men liker og å bryte med litt farger.
    Ha en fin dag
    Klem Tove

    ReplyDelete
  23. Hei Nina-
    Jeg må ærlig innrømme at hvitt over alt, neida "rygger" jeg unna, kanskje fint hos noen men synes ofte de som har det hvitt skal ha det over alt uten begresning og da blir det voldsomt-
    Du bryter jo med de mørke møblene og alle de fine plantene:) andre hadde malt de gamle brune møblene sine og jeg må si jeg tenker litt når man maler amerika koffertene hvite, mange har gjort det og noen vil nok føle seg tråkket på tærne men jeg synes det er å gå litt langt.

    Og hjemmet som vant jeg fikk klar beskjed av min mann, "hallo, hvitt er en ting men dette var for mye sånn skal vi aldri ha det" og kan si meg enig det var fint, Men, det ble allikvel litt mye

    Vi pusser opp nå og både jeg og min mann gleder oss over at det kommer litt varme farger inn og vår stil er mer Farmer-life stilen og gleder meg til bohus sin katalog kommer, nå blir det tepper i andre farger også, og jeg bare venter på at de blå "gamle" filleryene skal komme:)

    Dette er jo min mening da:) og dette er nok ett tema som berører mange men på bloggen min har jeg fått inntrykk at de fleste synes hvitt over alt blir litt mye, så tror mange er lei jeg vet ikke-

    Jeg kjører min stil og gleder meg over at datteren min på 10 år har valgt natur som tema på rommet sitt:)

    Klem fra Eli

    ReplyDelete
  24. Er så enig i det du skriver! Et helt hvitt hjem blir for meg alt for sterilt, kontraster må til. Personlig her jeg gått helt lei alt det hvite, greengate og sjablonger etter at jeg oppdaget bloggeverden. "Alle" har det og en får en følelse av at dette har jeg sett og hørt før når en kommer inn på bloggene. Mange har det veldig likt og det er ikke så mye nytt å se. Det samme gjelder også noen av interiørbladene!!
    Det er vel også kanskje en av årsakene til at folk her inne har begynt å kritisere hverandre om hvem som fant opp hva og hvem som skal ha kred for ditt og datt....
    Når det gjelder vinnerhuset i vakre hjem så falt det slett ikke i min smak heller. Alt for mye hvitt og for mye ting og tang som stod utover...eller som gubben i huset sa det "det er jo mer sterilt og kaldt der enn på et sykehus!" Men vi har jo forskjellige smak, og trives de med det selv så er jo det det viktigste:)
    Når det gjelder maling av antikviteter så synes jeg mange her inne på blogglandia har ødelagt mange bord, stoler og benker med denne malingen sin. Noe er slitt og ødelagt og trenger en oppussing, men mye er også flott og trenger slett ikke maling! Men det er jo ikke hvitt så fysj...på med maling, og dermed er mye av verdien i de gamle møblene
    ødelagt...

    ReplyDelete
  25. Jeg synes du skriver godt! Det er bra at noen tør å ta bladet fra munnen.

    Jeg synes helt hvitt ofte blir for kaldt og kjedelig. Detaljer forsvinner og noen kontraster synes jeg det må være.

    Jeg er vel ganske så enig med mange som har kommentert om at vinnerhjemmet ikke akkurat falt i smak. Jeg synes det ble for hvitt og kjedelig, jeg synes ikke ting automatisk blir vakkre bare fordi de er malt hvite.. Og alle de dørene? Tenk om en av ungene fikk en slik over seg?

    Nå skal det jo sies at jeg nok ikke har noe landstilhjem eller shabby chic inspirert hjem, men jeg personlig synes ditt hjem, Nina, er flott! Passe med hvitt og slitte ting og kontraster.

    ReplyDelete
  26. Er nok helt enig med deg. Hvitt er fint, men det er velgdig fint med kontraster, og andre farger sammen med hvitt.
    Bildene fra ditt hjem er nydelige!
    Klem fra Bente

    ReplyDelete
  27. Har ikke et hvitt hjem og vil ikke ha det heller! Synes det er mange som får til den hvite stilen veldig bra, men det er gjerne fordi de har kontraster overalt som bryter litt med alt det hvite.

    Et hjem hvor absolutt ALT er hvitt? NEI TAKK!

    Klem Madelén

    ReplyDelete
  28. hei Nina
    toppers innlegg!
    og flott blogg!

    Må få si att det med hvit er helt klart en febrilsk hunger etter varme sommerdager, hvite flagrende gardiner og sterilt miljø, det forsterker solen, MEN så kommer regnet, joda...det hvite er pent men skyene ødelegger idyllen og man sitter igjen med en gråsone, det med hvit har en spesiell refleksjon og er det ingen andre farger og reflektere tar den bare opp det lys som kommer og reflekterer tilbake veldig lite pigment annet enn det som er i lyskilden selv, så nå på høsten vil jeg nokk tro det er mange som tyr til kontraster.
    ps til dere som har det helt hvit - les litt om fargelæren , utrolig interesant;)

    Hvit er fint men kontrast varmer!!
    =)

    ReplyDelete
  29. Først må jeg si at du har det kjempefint hos deg! Akkurat passe hvitt. ;)Også måtte jeg glise stort når jeg leste innlegget ditt!

    Når jeg ser bilder fra helt hvite hjem (trenger ikke nevne hvilke...) så tror jeg at jeg ser på et sort/hvitt foto, uten det sorte. Det blir altfor monotont. Øyet trenger kontraster!

    Jeg er selv glad i lyse farger, men har i den siste tiden faktisk prøvd å kvitte meg med de hvitmalte furumøblene som jeg malte for 10 år siden. Jeg er rett og slett lei hvite møbler! Vegger og gulv kan godt være lyse, men nå vil jeg ha farger!!! :D

    ReplyDelete
  30. ..jeg synes ikke at vi skal mene så mye om andres hjem..men heller kose oss i vårt eget..
    alle liker som regel sitt eget hjem best... ;)

    håper ikke hun som hadde hjemmet sitt i Vakre Hjem leser alle bloggene som kritiserer hjemmet hennes i disse dager...

    ønsker deg lykke til i butikken..kjekt nå når varene strømmer inn i butikkene våre ;)
    ha en fin torsdag!!
    klem Anne♥

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Hei Nina.
    Jeg er veldig glad i hvitt med fine farge kontraster.

    DEt som er så fint er at vi alle velger selv fargene vi trives med ;)

    Ha en fin dag.

    ReplyDelete
  33. Hei!
    Det er som jeg skulle ha sagt det selv! Helhvite hjem blir for "blendende" i øynene. Det er godt å kunne se litt konstraster og farger innimellom det hvite og lyse.
    Kjempe bra skerevet!

    Hilsen ei som er for litt mer enn bare hvitt! :)

    ReplyDelete
  34. hehe
    må fnise litt!! Hos meg er det lyst, men ikke helvhvit.Bare på penserviset mitt er jeg helhvit...for det samler jeg på og har gjort siden jeg var 18. består av div servise, men alt i hvitt og alt kan påbordet samtidig;))Har stor familie!
    De fineste bloggene syns jeg er dem med egenart.dem som ikke maler alt hvitt, men klarer en kombinasjon av kontraster og særpreg.Men så er det da så herlig at vi ikke alle er like;))

    ReplyDelete
  35. Hei Nina! Du får sagt det igjen. TAKK! Hilsen Telma

    ReplyDelete
  36. Så bra at du sparer de fine brune mølene ;-)

    Mine to forsøk på å male møbler hvite ble mislykkede...
    men oppdaget plutselig at jeg liker hvitt kjøkken!

    Hilsen ei som elsker gamle, brune møbler.

    ReplyDelete
  37. Ja, vi må ikke henge ut enkeltindivider selv om det provoserer oss. Ikke bra å såre fordi stua er anneledes enn en liker....
    Selv sikter jeg ikke til en eneste person her, for jeg har IKKE sett hvitmalt prismelysekrone i ett blad! Det har jeg sett på nettet, men samtidlig hadde denne damen utrolig mye fint ellers (det var ingen norsk blogg)

    Angående reportasjen i Vakre Hjem syns jeg at familien hadde laget ett flott uteområde, og det var både koselig og mye vakkert i hagen.
    Det er også fint at kreativitet ikke trenger å koste all verden, for jeg kan også blogge om såkalte antikviteter enkelte selger med blodpris, og andre kaster....

    ReplyDelete
  38. Heisann Nina !
    Og takk for sist!
    Nå har jeg laget et innlegg om tinga jeg kjøpte hos deg denne gangen også.
    Linker selvfølgelig til bloggen din.....litt gratis reklame skal du selvfølgelig få attpå den gode handelen.
    Hos meg er IKKE alt hvitt, det kan du nok se om du har sett litt på sidene mine.Syns det fint å ha litt andre farger òg jeg !
    Vi snakkes
    Vi snakkes

    ReplyDelete
  39. Heisan ;o)
    Når alt er hvitt har det lett for å bli for sterilt synes jeg. Greit å ha litt sort smijern eller brunbeiset gammelt skap o.lign. Har sansen for det hvite, men må ha litt farger også, selv om det er lyse duse farger. Fint innlegg og du har det jo helt nydelig! Ønsker deg og dine en flott høst.
    Klem fra Gro :o)

    ReplyDelete
  40. Smaken er som baken, jeg kunne ikke tenkt meg å hatt alt hvitt.

    ReplyDelete
  41. Hei Nina:)
    Du er bare herlig:))
    Endelig en som setter spørsmål ved alt det hvite.. Jeg har fulgt en del blogger, men må ærlig innrømme at jeg blir lei..alt skal være hvitt og grått..
    Jeg bare liker din blogg utrolig godt:))du er bare et herlig menneske:))

    Lykke til videre med din lille butikk .
    Mvh
    Liv ingerd

    ReplyDelete
  42. Nydelig liten hylle over senga! :) Den var så skjønn!!!

    klem lillemy

    ReplyDelete
  43. Hei! For en nydelig blogg du har!!! Kom over den nå;)

    Jeg er litt enig med deg i alt det der hvite ja, ble nesten litt sjokkert over "varkreste hjem" i Vakre hjem og interiør...!!! Men jeg er også glad i hvitt og maler nokså mye ja...

    Du, det blå taket på soverommet var heeeeelt nydelig!!!! Kan jeg pent få spørre om hvilken farge det er....? Har litt blådilla for tiden skjønner du;)

    Klem fra Hege (som kommer til å følge deg mere ja)

    ReplyDelete
  44. Her er fargerikt. Vi bor i en hus fra midt på 1700 tallet og har malt i fargene som ble brukt på den tiden. Nå har vi bodd her i snart tre år og er ikke lei. Noen av fargene hadde vi med oss fra det forrige huset så vi var allerede fornøyd med dem. Bortsett fra hvit kjøkkeninnredning er ingen av møblene malt hvite heller.

    ReplyDelete
  45. Halais snupa. du er ute på tokt igjen ser jeg. Så bra!!!
    Vel jeg skjønte umiddelbart hva som hadde triggt dette. For jeg har sittet og tenkt på det samme selv. Er nede på oten nå her hadde vi en diskjon om akkurat dette Det er grenser for hva man kan male. Å male skikkelig gamle ting er fryktelig synd. 50 tals møbler har enda ikke havnet i den kategorien så der ble vi enige om at de bare kunne males så mye man gidder.
    Men alt med måte.Man trenger kontraster for å fremheve tings skjønnhet. Det lit rå, rust grove overflater og grønneplanter er et must hvis den hvite stilen skal fungere. Jeg har jo også et ganske så lyst hjem.men jeg går etter å finne ting med patina.Og de trenger ikke nødvendigvis være hvite. Huset blir utvasket fullstendig uten kontraster og noe farge.
    Ser det er mange kommentarer på dette. Det er himla bra. Håper vi får sett litt mere farger og konstrast i blogglandia. Så kanskje like greit at vinneren ble den det ble.Det bevistgjorde oss.
    Jeg er hos hønemor og hanefar forresten.Du kan tro hagen er blitt fantastisk. Jeg har med cannon kameraet mitt, så jeg er klar til dyst. For her er det nemlig så mye pent å se på. En kjempe insirasjon til shabby hage uten at det finnes en eneste malingsflekk på sinkkannene;-)

    ReplyDelete
  46. Leser for første gang bloggen din og her er det mye morsomt og lærerikt :-) OG ikke minst mye mye flott du har å selge i butikken din :-)

    Jeg skal pusse opp kjøkken/stue og har lyst til å male veggene hvite. Men som vi alle vet, er det jo en "million" hvitfarger :-( Hvilken farge anbefaler du å bruke på vegger? Ser på bildene fra hjemmet ditt at du hadde også en beige vegg. Vet du hva fargen heter?
    Andre ting jeg bør tenke på når jeg skal velge farge?
    monica

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)