Monday, April 4, 2011

Om vårhagen.....

For to dager siden var hele hagen min dekket av 30 cm med snø, men med opptil 17 grader i skyggen, sol og en natt ned pøsregn, og så sol igjen, ble hagen snøfri på rekordtid.
Derfor har vi vært ute i hele dag, og jeg har ryddet over 60% av beddene mine. 
Jepp, 60% på en dag....
Anbefales kanskje ikke, om du ikke liker det slik jeg gjør!

Men det jeg egentlig tenkte jeg skulle spørre dere hagegale om, er hva er egentlig fint i hagen din rett etter at snøen har takket for seg?

Jeg er verdens mest utålmodige når det gjelder å få en fin hage tidligst mulig, og hver vår sier jeg at denne sesongen skal jeg være flink til å fylle hagen med eviggrønne busker og planter, men jeg syns aldri at det blir nok når hagen ligger der brun og kjedelig.....

Det er ikke mye som er fint hos meg nå, -og samboeren syns hagen ligner mest på en kompostbinge.
Noen rododendroner lyser opp med fine granne blader og store knupper da. De fikk mere mat i fjor enn ellers, siden jeg investerte i rododendron-gjøtsel (ellers får alt annet i hagen hønskjit eller helgjøtsel)

'Cunnighams White' og noen selvsådde aurikler.
Under syrinhortensiaen min har det kommet opp en julerose av den grønne typen som sprer seg mer enn de andre. Jeg har ikke sådd eller plantet den der, den har nok gjort jobben selv, men jeg syns at den har valgt ett bra hjem, så den skal få stå.
I fjor kjøpte jeg flere utgaver av laurbærhegg (
Snøklokkene popper opp over alt. Lurt å plante de der snøen forsvinner først, og inntil berg eller gamle husvegger (ikke-drenerte) Jeg har også noen få av den fylte typen, men de vil da ikke formere seg på samme måte som den vanlige.... (hvorfor det?)
Tror denne under heter balsamedelgran, og er en sånn dversak. Egentlig lite spennede, men mannen liker den(!)
Bak krona står en sånn jeg bare ikke kommer på navnet på for øyeblikket. (Ååååh! Hjelp, Line Cathrin!! Grrr....)
Min fine "komposthage" 3 april.
Skal gjøre noen forandringer her, for den store hjortetrøsten som vokser mellom dammen og stien/hellene kommer altfor sent opp etter min mening. Vil heller ha noe som er eviggrønt, men har ikke bestemt meg for hva. (Bildet i linken er fra juli/august, og den har enda ikke kommet i blomst)
Sommer-bildene fra hagen er litt av en kontrast til dette, og samboeren sier at det er dumt å ha en hage som er fin bare 4 måneder i året.
Jeg må helt klart skaffe meg mer elvastein slik at hagen blir litt mer som min gamle hage, men det er ikke så enkelt når en må kjøre milevis for å finne fin nok stein. Før hadde jeg jo Orkla ett par steinkast unna....

Her er ett bilde fra 27 april i fjor:
(Alle de fine steinene ble med på flyttelasset fra Orkdalen. Sånn er det å være steingal!)
5 mai 2010:
Hvert år bruker jeg tusenvis av kroner på hagen.
Jeg liker ikke å spare på blomster, planter eller busker, men for å lette samvittigheten er det fint å finne en liten vri for å spare litt.
Slik situasjonen er for oss i dag, som ikke har funnet en ny arbeidsbil, og mangler hengerfeste på min Vectra, må vi låne både bil og henger for å kjøre bort alt hageavfallet som det blir av en slik hage
(Fikk liksom aldri hentet den kompostdunken jeg ble lovet av en tidligere arbeidskollega, fordi det ble bare aldri tid, Ikke det at alt avfallet fra en så innholdsrik hage får plass i en dunk heller da, men vil ikke kompostere det på vanlig måte, da jeg ikke syns jeg har plass til det.)
Når en hagedag kommer så uventet, og hverken bil eller henger er lånt (dessuten er jo fyllinga lukket på søndag) må man finne andre løsninger.
Jeg hadde ett stygt søkk i plena der det trolig har stått ett bærtre tidligere, og tenkte jeg like godt kunne fylle litt opp der. Under torva fant jeg den perfekte, steinfrie jorda som jeg fylte trillebåra med.
Nesten to trillebårlass med superfin jord ble gravd opp, og hullet ble så fylt med over fire breddfulle lass med vissent løv og planterester.
Så ble samboeren tilkalt for stamping, da han som er en halv meter høyere enn meg, naturlig nok også veier mer.
Det hele ble toppet med torva jeg først fjernet, lagt opp-ned (90% mose) og litt jord.
Mulig det vil synke litt sammen, men da er det jo bare å fylle etter med mer jord. Det dype søkket var uansett mye verre.
Jorda som jeg gravde opp ble brukt til å toppe beddene. Da er det heller ikke nødvendig å fjerne alle de visne bladene, bare fylle over de.
To fluer i en smekk: Kvitte seg med hageavfall, og spare penger på ny jord.
I tillegg kommer bonusen: Fysisk arbeid.
MYE bedre enn helsestudio! ;)
Nå går jeg bare å venter på at de små julerosene skal bli store og fine som denne 'Blue Lady' fra 2010.
Ellers kan jeg nevne at hebene er fine på denne årstiden, tross en hard vinter som har fært litt ikke med de. Buksbommene er selvsagt flotte, og krokusen har så vidt begynt å blomstre. Sypresser er jeg ikke så glade i, selv om jeg har flere og tuja er bannlyst. Har en vokstuja da, men jeg syns liksom den er litt for moderne.....
Nei, få åpnet BoGrønt Slætta, så jeg får skaffet noe grønt fyll til denne hagen!
(Min gamle arbeidsplass reåpner nytt gartneri der alt er under tak om kort tid!)

10 comments:

  1. Hei
    Dette var et bra innlegg! Takk for gode tips, har også jobbet litt i hagen i helgen og klipt roser, er det for tidlig? Har du erfaring med å klippe Flammentatz? hadde deg faktisk i tankene når jeg klipte og lurte litt på hva du gjør med avkutt og div til hageavfall. Men nå fikk jeg svaret. Vår kompost er blitt så stor at vi må "tømme" den og få gravd utover jorden,- om det finnes noe da.. Ha en fin uke! endelig kom våren... J

    ReplyDelete
  2. Det er ikke mye fres over ting rett etter at snøen forsvinner, nei... Her ble det lagt nye vann og avløpsrør rett før høsten kom, så vi har en t meter bred og 16 meter lang jordflekk som smelter fram igjen nå, det er ikke akkurat noe koselig syn!

    ReplyDelete
  3. God morgen:)Ja må si du er flink som har satt igang allerede..Det er et trist syn i de fleste hager nå om dagen men du er godt igang!Ønsker deg en flott mandag.klem

    ReplyDelete
  4. Fint innlegg var det, selv om ikke hagene rundt omkring er noe fine i det hele tatt for tiden. Min er så sørpete og ekkel at det ikke frister å gå ut døra engang når sola skinner. Du ga med liksom et lite spark bak der. Snøen har ikke blitt helt borte her ennå, men jeg kan jo gjøre det jeg kan så lenge....
    Fin blogg, deg likte jeg så jeg la meg til som følger.
    Ha en strålende dag
    hilsen Nina :o)

    ReplyDelete
  5. Heldig du som har mulighet til og holde på i hagen allerede,så fint ut:)Her er myye snø enda :(Men d går mot vår da:D
    Ha en super dag,klemmis:)

    ReplyDelete
  6. Det fine må vel være at hagen rett og slett er fri for sne. Ganske enkelt. Her hos oss i Orkdalen er det digre snehauger på plena, og jeg prøver bare å overse dem. Men en av dagene skal jeg på Wormdal og kjøpe noe vårlig til en krukke eller to.

    ReplyDelete
  7. Hei!
    Du er virkelig flink i hagen.Beundrer deg det.
    Har spurt om dette før, meg tar meg friheten til å spørre igjen...må man handle hjemme hos deg eller sender du varer også?
    Ha en fin uke hilsen Nina.

    ReplyDelete
  8. Så utrolig fin hage dere har! Til tross for at det er rett etter at snøen smeltet, er den superfin!

    Jeg gleder meg virkelig til jeg kan "ta meg en runde" i bedene våre, og fjerne gammelt rusk, og legge på litt ny jord.
    -Da er det endelig vår!

    Klem fra Bente

    ReplyDelete
  9. Hei Nina :)

    Jeg har en mamma som har så lyst på den blomstrete klokken i innlegget "Til deg" der du har lagt ut en masse varer. (supoer masse fint altså :)

    Er dette noe du kan sende tro? '
    Hvordan går vi da i tilfelle frem?

    Vennlig hilsen Nina :)

    ReplyDelete
  10. Takk for fine tips!

    Hageklem:-)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)