Tuesday, September 2, 2008

En hage blir til, del 2.

Fikk en liten time i hagen i dag, og fikk tømt 5 nye kasser med stauder.
Nå er det bare 6 igjen! *glis* Må innrømme at jeg jukset litt da, og satte noen planter ned i halvfulle kasser, -men det er bare 6 igjen! (det var vel 50...)

Her er utsikten fra platten (som enda ikke er laget) mot dammen. Planen var at vi skulle kunne sitte her og se dammen, men det ser ut som om jungelen min skygger for det meste....

I skyggen av treet vokser mengder av Hosta, Iris, bregner, Astilber, Astilbodes tabularis (skjolbronseblad) og hvite liljer.
Jeg er svært opptatt av vakkert bladverk, og mener at blomster er bare en bonus på de fleste av mine planter.
Alle steinene rundt dammen er tatt med fra min gamle hage, og kommer fra bredden av Orkla. Senere vil jeg ta med meg stein hver gang jeg besøker Orkdalen, både fordi de glatte elvesteinene er så flotte, men også som ett minne om min tidligere hjembygd. Bildet under er tatt motsatt vei, -og nei jeg er ikke ferdig med å rydde....
Echinacea 'Green Envy' er ny av året, og meeget flott, bare se:

Har plantet mye Hosta rundt dammen, mulig det har blitt litt for mye, men jeg skal lage ett nytt skyggebedd med bla. Hosta på baksiden av huset til neste år, så da flytter jeg kanske noen dit. (ellers så satte jeg ned en hel åker av denne stauden bak rododendronen i går, -ett ventebedd til senere prosjekt)
Mot veien skal det opp hvitt stakittgjerde med beplantning innenfor, for å sjerme litt mot innsyn, men jeg skal ha små åpninger mellom buskene slik at nyskjerrige skal få en liten titt av det innenfor.... ;)

Ellers ser jeg at om få år så har jeg altfor mange, og store stauder, så jeg kommer trolig til å legge ut lister for salg og bytte. Må skaffe meg nye Heuchera, siden 90% av mine dyrebare samleplanter har avgått med døden. *snufs*
Nei, nå skal jeg ut og sette ned flere stauder i åkeren min bak rododendronen. Det begynner dessverre allerede å bli fullt der, så om jeg ikke får plass så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med resten! *oppgitt*

9 comments:

  1. Dette blir SÅ fint!!! Når kommer du hit og ordner??????;)

    ReplyDelete
  2. WOW sier jeg bare, har visst gått glipp av hageforvandlingen din jeg, imponert:)
    Vi får gravemaskin her til helgen, og jeg gleder meg sykt! Vi skal ha en god del singel og berg, fjerner moseplen vi også!

    Kos deg i hagen!

    ReplyDelete
  3. Guri malla,

    ved et trylleslag,
    med mye arbeid bak,
    ble jammen,
    den dammen,
    kjempefin.

    Au revoir ; )

    ReplyDelete
  4. Det her tar seg jo flott ut på bilde også...har jo sett det i virkeligheten jeg da:)

    Må ikke slite deg helt ut nå da,husk du er snart 35,hihi!

    Nattaklem fra mamma!

    ReplyDelete
  5. Herregud som du jobber. Jeg er nesegrus og svært imponert! Hanne

    ReplyDelete
  6. Herregud, du må jo være supereffektiv - tømme 5 kasser med stauder på under timen! Og den dammen misunner jeg deg, ser kjempeflott ut med alle de nydelige staudene. Limefargede planter er en av mine favoritter så den Echinacea'n står på min ønskeliste - jeg ser frem til at du kanskje legger ut en salg/bytteliste :-)

    ReplyDelete
  7. Dette ser ut for meg en hage som har vært der i mange år. Ikke en som nettop er blitt laget å plantet i... Skjønner ikke hvordan du får det til. Er du gartener eller noe??

    Men flott ja helt nydelig blir det!
    Klem

    ReplyDelete
  8. Jeg er så imponert av at du tok med deg nesten hele hagen da du flyttet, jeg :-) En ekte hagegal er du :-D Det blir kjempefint - og jeg er forøvrig helt enig med deg i at planter med spennende bladverk er vel så flott som de med flotte blomster.

    ReplyDelete
  9. Du er jo en skikkeilg gartner!!!SÅ flink da!!!Jeg vil også ha en slik hage!!!

    Klem!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)