Tuesday, May 28, 2019

Hagen i mai.

 Jeg kjenner meg litt snytt for en fin hagedag i dag, da det har blitt surt og kaldt igjen, etter en lang fin periode. Sol, regn og hagl om hverandre, og når hanske-par nr 3 er klissvåte, blir fingrene som istapper.
Lykken er da å krype opp i sofaen og titte på bilder av hagen, og planlegge justeringer og endringer.
-Hagegale er ikke som andre! 😜
 En av sesongens planer er å lage en finere vinter-hage. Siden vi de siste årene har hatt lite snø, er jeg opptatt at hagen også skal ta seg fint ut hele året. Litt vanskelig når en er så glad i stauder, -og ikke minst i Hosta og andre bladplanter som jeg er.
 Rododendron, hasselurt og stein er fint året rundt.
Jeg drømmer også om en formklippet buskfuru, -som skal se ut som en kjempe-bonsai.
 Denne samplantingen er utrolig flott nå, men også fin på vinteren. Det er en grønn vrihassel, dekorert med en klematis 'Albina Plena', frontet av rododendron 'Blue Peter'.
Tellima grandiflora som stikker frem til venstre er også vintergrønn. Disse selvsår seg litt i hagen min, og dukker opp både her og der, men jeg er så glade i de, så det går helt greit.
På vinteren er jo vrihasselen dekorativ nok i seg selv med sine krøllete grener på bar kvist.
Midt i mitt store hosta-bedd troner nå en 70cm høy urne, og bak den ligger en stor stein. Disse to + en flott rododendron blir rammet inn av grønn hasselurt på vinteren. (Den kommer ikke med på bildet, dessverre)
Jeg har også kjøpt inn endel hagedekor som står ute hele året. Disse liljene kommer fra Syverud Gaards nettbutikk.
 Hegrene er fra samme sted.
 Sånne simple klatrestativer som skimtes i bakgrunnen her er enkle å lage, -selv om de ikke er evigvarende. Dekorative året rundt. Mitt er her pyntet med øyestikkere.
Dette området skal forøvrig under spaden i de kommende ukene.
Jeg ble så inspirert av hagen til Randi Brokstad på søndag. Det var der jeg fikk ideen om furu-bonsai. 
Vinduet i leveggen er forresten et speil....
 Mange flotte trær, og mye bruk av stein. Savner å ha litt mer kuppert tomt, men vet det er enklere å jobbe med en flat eiendom. Litt kjedeligere er det da.
Samme sted sett motsatt vei.
 Jeg tror jeg telte 4 av disse flotte pidestall-kurvene som Terje har laget.
 Helt nydelige!
Selv er jeg så heldig å ha både klematis-stativ og metallblomster han har laget. 😍

Etter å ha lest min hagevennine,  Line Cathrins innlegg om samplantinger fikk jeg også lyst å lage et fra min hage. Om været holder seg like surt dukker det nok plutselig opp et. 😇























1 comment:

  1. Så herlig å se bilder fra den flotte hagen din. Den er ganske sikkert flott vinterstid også. Vi får håpe på mer sommerlig vær fremover. Hilsen fra Liv

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)