Showing posts with label Min forrige hage. Show all posts
Showing posts with label Min forrige hage. Show all posts

Monday, June 3, 2013

Sånn skal jeg ha!

Vi har akkurat sett Kon Tiki, og jeg må virkelig trekke på smilebåndene av Thor Heyerdahls tro på at ting skulle gå bra, og at han hadde rett. Minner meg litt om meg selv, -men HELDIGVIS, for å si det slik, så mangler jeg fullstendig eventyreren i meg!
Jeg er fornøyd om jeg bare får grave i egen hage, jeg! ;)

Men en annen ting er at jeg SKAL ha meg hagestue.
Det er nå 8 år siden vi begynte på hagestue nummer 1. Den flyttet vi fra. 
For 3 år siden begynte vi på hagestue nummer 2. 
Platten står der fortsatt (ja den kommer nok aldri til å bli fjernet, fordi den har en støpt platt til over 4000,- i bare betong, i tillegg kommer armeringen....(!)

Nå har jeg innsett at jeg ikke har tid til drivhus, og at drivhustomten blir okkupert av min kjæres store drøm om en stor, stygg veranda. Siden jeg alltid pleier å få som jeg vil ha det, har jeg funnet ut at jeg bare må fire på enkelte ting, og godta å få en stor moderne veranda på mitt kjære 30-talls hus. Grøss.
Nå er det bare slik at vi allerede har ett herlig 90-talls tibygg på huset, som får magen min til å vrenge seg i kvalme over arkitekturens tragiske Restylane-fylling. Og da er jo skaden allerede ett fakta en ikke kan løpe fra. 
Uansett SKAL jeg ha hagestue på min 3 år gamle platt i bakgården. Og siden jeg ikke får drivhus, så vil jeg ha hagestue snart! (dvs innen 1,5 år!) 
Min hagestue skal være litt slik: 
Bilder fant jeg på FB for en stund tilbake, og klarte da å oppspore den svenske bloggeren som eier denne koselige hagestuen. Men finner jeg den igjen da??? Neida....(!) (tips tas imot meg takk!)

Her er forresten mitt forrige hus, -med nok en skjønnhetsvorte, men også med en koselig veranda, som vi begynte å bygge hagestue på.....
 Vi rakk aldri å få på taket, for vi fant jo Paradiset, og flyttet fra Trøndelag......
Så bare vi får den forbanna båten på sjøen, så skal jeg nok lure mannen til å ta frem saga si igjen! 
-Ikke for det, -jeg kan godt snekre selv, men jeg er ikke god på reisverk. Kjenner liksom at kunstneren min bare ønsker å sette opp noe sånn på cirka øyemål, ikke å bruke vater og tommestokk. Har ikke tålmodighet til det jeg! ;)

Fortsettelse følger.....



Thursday, January 29, 2009

Ulempene ved hagegleder....

Når man er sånn litt over gjennomsnittlig hagegal, er det ikke alltid like lett å holde huset like bloggevennlig som man ønsker.
On når man kjøper frøposer hvor det står: "requires light to germinate", har man valget om å fyre opp ekstra varme i planterommet i kjelleren, for så å hive ut alle plantene derfra som ikke skal ha 22 grader på denne årstiden, eller å bruke det rommet som allerede er varmt....
Hvor hygieninsk det er å ha tannbørster og jord på samme hylle, er jeg litt usikker på, men ingen har blitt syke så langt...
Neste år får jeg nok lage meg en spirekasse med lys!
(Hei, forresten! Undertengnede stikker nesen frem på bildet her! og psps den badbenken skal UT! jeghar jo en ny stående i kjelleren!)
Jeg hadde nok aldri kunnet oppnå å ha den hagen jeg har (-hatt...) uten å så frø selv.
Og gleden ved å få små, harde rusk til å spire og få svære, frodige planter er ubeskrivelig!
Bildet under er fra 2005, det året jeg begynte å så for alvor.
Det meste av det som skimtes på bildet under, er selvsådd.
Den tiden hadde jeg noe skralere økonomi enn nå, og så fremt jeg kan se er det knapt noe annet enn de blå bingene i kjøkkenhagen som kostet noe, + fiberduken som ligger under grusen på samme sted. Og haugen med jord, selvsagt!
Spar ALDRI på god jord!
Har du 3000 kr å bruke på en mager hage (dvs. tynt, eller dårlig jord) så bruk 2000,- på jord, og resten på planter og naturgjøtsel!
Jeg hadde en koselig eiendom i Trøndelag, men jeg skal få det enda koseligere her! ;)
Savner faktisk Lone mer enn hagen! (jeg tok med meg halve hagen hit, men fikk ikke med meg halve Lone...!)
These last 3 photos are from my old garden in Trøndelag, outside of Trondheim. Me and my family bought a new house in Molde, not far away form our parents, and grandparents, last summer.
The climate here is quite better than in the old garden, and we live near by the ocean.
Off course I miss my old garden, but I really miss my old neighbour more...!
(I brought half my garden with me, but my neihbour is still left!)

Ellers har jeg en liten forhåpning om å se lyset i dag!
Andreas kom nemlig dragende hjem med en diger trommel med kabel (ledning) i går kveld, så jeg lever i håpet!!
Klem fra en forventningsfull Nina.

Friday, January 9, 2009

Mer hage....

Først vil jeg bare skrive: tusen takk, for flotte ord i de hilsenene jeg har fått i år!
Varmer stort i hjertet, i disse gråværsdagene.

Har fått flere spørsmål om både ditt og datt, så jeg skal prøve å svare litt her, selv om jeg blir litt distrahert av filmen Andreas og ungene sitter og ser på (på Disney Channel, Andreas er den som ler mest!) I tillegg skal jeg vise min siste favoritt-stil i hagen, den jeg ikke rakk i går.
Her er ett bilde av den: (ps dette er ett ganske ungt bedd med endel små planter enda, men de vokser seg større nedover i innlegget)
Dette beddet som lå på baksiden av mitt forrige hus, men ble fjernet fordi jeg skulle flytte plantene til min nye hage. Marita nektet meg å flytte fra de steinene, så hun kom og hentet de til sin egen hage, 20 mil unna(!)
Jeg fikk flere spann med maling i bytte(!!)

Her er skyggebeddet to år senere:
Beddet domineres av Hosta, en staude jeg forelsket meg i allerede første gang jeg så bildet av en, maaaaaaaange år før jeg flyttet hjemmefra. Nå er jeg, kanskje ikke uten overraskelse, en ivrig samler. Ellers har beddet innslag av skjoldbronseblad, (Astilbodes tabularis) ormedrue, Astilbe, Tiarella, en fiol jeg ikke kan komme på navnet på (Viola odorata??) to Rhododendron 'Cunninghams White', samt en bregne fra skogen.

Temaet er skygge og hvitt, så alle blomstene som vokser her er hvite.
Her er beddet tre meter foran skyggebeddet, på den andre siden av plena.
Mer Hosta, samt hvit ridderspore og kongslys.
Under, blomstrer rododendronen og fiolen, samt tiarellaen der bak, så dette er tidlig på sommeren.
Senere kommer det blomster på denne skogskjeggen (Aruncus aethusifolius) samt astilben, hvit revebjelle, ormedrue og selvfølgelig klatrehortensiaen på veggen.
Jeg elsker å sette sammen bladverk med store kontraster, og ikke spør meg hvorfor. Jeg har det bare i hodet mitt. Store, runde blader, mot lange, smale, eller flikete som bregnen. Blanke grønne, mot matte med struktur, hjerteformede mot smalere bladverk. Mmmm.... Gal? Tja, men alle har rett til sin egen galskap! ;)
Selv om både oldefar og tippoldefar var gartnere med eget gartneri, og jobbet for Trondheims mest pripne kunder på Singsaker, har jeg ikke lært noe av de. De var vel blitt til god kompost begge to da jeg ble født. (Sorry, min makabre humor, men vi har jo ansvaret for å lage den siste bolig for Moldes beboere, på jobb, altså den under gresset! Så galgenhumoren er viktig!)
Kunnskapen min er selvlært, men den har faktisk blitt såpass at den gav meg jobb i ett gartneri, uten å søke, og nå jobb i parkvesenet, fortsatt uten søknad. Jeg håper det er min greie dette her, selv om jeg er redd for å gå lei av å luke! ;) (-brukte å elske det....!)
.
Jeg har ikke supre erfaringer med å være medlem av noe hagelag. Sist følte jeg meg altfor ung, anneledes og fremmed. Ingen da hadde begynt å bruke Internett som hjelpemiddel, og jeg kom ikke på hva en georgine var for noe... (på Hagegal brukes Dahlia oftest)
Om ting er anneledes i Molde, og gjennomsnittsalderen litt lavere nå, kan jeg godt bli medlem, men har jeg tid??
.
Planene for 2009 er nemlig uendelig.
Og så den når-sår-man-sommerblomster-listen, linket fra Mia Marias liste på Hagegal. (fått spørsmål om det)
Nå må jeg ta meg av familien min, vi blogges!

Thursday, January 8, 2009

Blir du bitt av basillen??

I disse frø-bestillingstider, lager jeg ett innlegg som harmonerer med innsiden av hodet mitt akkurat nå.
Har sendt bestilling til Plant Worls Seeds i kveld, og jeg har en vag hukommelse om at det KUN var staudefrø..... (himmel, for en tulling! Hvor skal jeg ha de?? Jeg har jo hugget opp "barnehagen" min!!)
På bildet fra dambeddene i min forrige hage, skimter jeg en av plantene jeg har mistet/flyttet fra, nemlig Penstemon digitalis 'Husker Red' (hvite, små blomster på høye, rødbrune aks, på venstre side av bildet)
I hagen(e) mine er det tre stiler som dominerer.
Den ene er fargene dominert av mørk burgunder, sterk rosa og sølv. Kontrastene er store, og mye av bladverket er i brunrøde toner.
Bildet under er ett godt eksempel på hvordan det blir når jeg setter i gang med frie tøyler.
Rødbladet Heuchera er omringet av forskjellig malurt (vokser som ugress) Knautica macedonica, Krypjonsokkoll: Ajuga reptans 'Rainbow', lammeøre, Centranthus ruber og småhjerter.
Enda ett bilde fra samme bedd, med de sølvgrå lammeørene (Stachys byzantina) ettårig prydtobakk (Nicotiana) rød lupin og rødbladet groblad (Plantago major 'Rubriflora') -som jeg fjerner frøstandene på når de er modne, viss ikke blir det en million nye planter...
På litt avstand ser det slik ut:
Av det jeg kan se, er to av plantene kjøpt, resten selvsådd eller byttet til meg på Hagegal ol.
Ved enden av beddet, mot bekken, vokser det en Cimicifuga racemosa, stormarikåpe (Alchemilla mollis) fra Line Cathrin, småhjerter (Dicentra formosa) fra mamma, flekktvetann (Laminum maculatum) også fra Line Cathrin, og en malurt (Artemisia 'husker ikke, men tror det var potinca?') fra en hagegal.
Min andre favorittstil er Cottage garden, eller den romantiske stilen. Her er beddet under rognen i min gamle hage, der pastellfargede blomster som revebjeller og storkenebb fikk frøså se vilt.Ett bilde fra det siste beddet jeg laget, sommeren 07, bare ett år før jeg solgte:

Forglemmegeisøster (Brunnera macrophylla 'Looking Glass') og ett stripet gress jeg ikke husker navnet på i farten (det er ikke den typen som sprer seg vilt og hemningsløst) Selvsådde revebjeller og mini-stemor fra gartneriet der jeg jobbet. (håper jeg har fått med meg frø av denne blandt medbrakte planter)
Kontrasten i bladverket er voldsomt, men jeg elsker det!
'Looking Glass' er delbar til våren, sammen med brødrene 'Jack Frost' og vanlig 'Variegata'.
De jeg ønsker å anskaffe, er 'Mr Morse' 'Langtrees', 'Silver Wings', 'Hadspen Cream' og 'Dawson's White'. Bytte eller kjøpe, disse plantene er enestående!
.
Håper flere får sansen for disse vakre staudene, og at noen som leser dette, kan hjelpe meg å anskaffe de. (vet at Bjørnar på planteliste.net har 'Mr Morse og Akoen på hagegal har 'Dawson's White', men ikke om den er delbar...? Og Line Cathrin, har du 'Hadspen Cream'??)
.
Hilsen en som (enda) har penger på kontoen! ;))
Gled dere til våren!!
.
PS min tredje stil kommer senere... (det er skyggebedd i hvitt og grønt)

Sunday, December 14, 2008

Trøsteblogger....

Nina mangler fortsatt stue, og derfor koser jeg meg med gamle hagebilder fra Sandbakken (mitt forrige hus)
Jeg fikk med meg mye av plantene derfra, men slettes ikke alt. Men det som ergrer meg mest er at bestilligen min til ett løkfirma ikke ble registrert i høst, og derfor ble det ca 200 tulipaner for lite på meg i år. Utsolgt!
Sukk! (også den på bildet under her)
(ser forresten at bildene mine er snålt beskåret i bloggen, men de er klikk-bare, og da ser du hele bildet! )
Min dypt savnede paviljong står igjen i Sandbakken, og jeg håper virkelig at jeg klarer å finne en maken til våren. Det forhatte klesstativet står også (heldigvis) igjen, og selvsagt sto det ett makent her i Paradiset, men Curt the Digger, gravde det opp med "roten", og kjære vene for en "rot"!! Det fundamentet kunne ha støttet opp Eifeltårnet, jo! Digert!!Rose "Rhapsody in Blue" er ikke med på flyttelasset, så den står på "skal kjøpes inn"-listen. Nydelig sammen med hagestiklen, som har flyttet! ;)Nytt skyggebedd med Hosta og runde steiner skal jeg også lage meg. Denne gangen skal de runde steine grense mot gårdsplassen, for samme hvor mye jeg skar kantene i plenen og fylte på med grus, kom gresset snart tilbake mellom steinene.
Det morsomme er at deler av plantene og alle steinene lever i beste velgående på Bolsøya hos Marita! ;) Hun forelsket seg slik i dette beddet at hun byttet det til seg!!
Disse klematisene flyttet jeg også fra, den rosa heter Piilu, og jeg er nok nødt til å føre den opp på den samme listen....
Lilium Landini ble mat for sultne jordrotter sist vinter, så jeg har kjøpt meg 15 nye løker og satt ned i min nye hage. (-gliser fornøyd..)
Denne store lilla klematisen heter 'Etoille Violette' (håper jeg husker stavemåten riktig...) og ER med hit ned! Den står i bøtte på uthuset, for jeg rakk ikke å finne ut hvor jeg skulle plassere den i sommer. Hadde med ganske mange klematis, men ingenting å klatre i... Rakk jo ikke å lage alt denne sommeren, kjøkkenløs som vi var.
Stauder med sølvfarget bladverk, gjør mye ut av seg i hagen, og ble derfor med på flyttelasset. Den til venstre er Pulmonaria 'Samurai', og kanskje ikke så innmari vanlig enda her i landet. Jeg har importert min fra Nederland, og skal drive den frem for deling. (bytte eller salg) Den andre planten med store blader er Brunnera 'Jack Frost', fortsatt litt vanskelig å finne på gartneriene, men min forrige sjef skaffet den etter anbefaling av meg. Denne er også delbar til våren, og jeg har flere av samme sort.
Er det rart at jeg gleder meg til våren??
(noe må man trøste seg med når en ikke kan plukke frem julepynten enda...)
Klem fra en som fortsatt ikke har fått resten av stuegulvet enda! :(

Thursday, May 29, 2008

Lager prospekt av Sandbakken

I dag har jeg hatt fotograf på besøk, i forbindelse med salget av boligen min.
Været har vært perfekt, akkurat som bestilt, og bildene ble flotte. De legges ut på Finn.no i neste uke.Tror at megleren har bestemt seg for at min elskede pergola blir solgt med huset, så jeg må anskaffe med en ny. (likedan!) -men slipper jo å demontere og flytte denne da! ,)

Tulipanene står fortsatt flott her.

Nina er sliten etter lange netter med rydding, pakking og vasking, så det blir senga snart her.
Bildene fra oppussinga i Paradiset er omsider blitt overført til min PC via delte mapper på MSN, men jeg har ikke overskudd til å legge de ut nå. Klokken ble tre i natt, og to natten før, i tillegg jobbet jeg til sju i kveld....

Avslutter med det koselige vinduet på uthuset mitt. Årets blomster ble fylte petuniaer og "Silver Falls"
Alle krukker er i plantet nå, flere bilder kommer.
I morgen drar jeg til Molde igjen for å fortsette oppussingen der.
God helg alle sammen!

Sunday, April 13, 2008

Litt hagegalskap....

Omsider anledning til å skrive ett nytt innlegg etter at helgens besøk har reist, huset ryddet og barna sover...

Foreldrene har vært en tur i Trøndelag i helga, og å besøke oss, men også hente skapet mitt, mamma har kjøpt.
Været har stort sett vært glimrende, og jeg har mellom måltidene stort sett stått med rumpa i været, og jobbet i hagen.

Det er endel forandringer jeg må gjøre før jeg selger. Noen av blomsterbeddene mine er nemlig altfor store, og kan skremme vettet av en eventuell kjøper. Derfor har jeg tatt inn verandabeddet med ca 50 cm og skal fjerne "skogen" i oppkjørselen (der nede blir det altfor mye ugress!)
Med denne reduksjonen og tanken på at jeg må tømme kjøkkenhagen min for stauder, (ALLE 5 bingene mine er nemlig proppfull av stauder...!) har jeg nå sendt med mamma 6 grønnsakskasser med stauder til Molde.
Det blir nok mer etter hvert, for jeg har bare tatt 4 planter fra kjøkkenhagen enda...! *oppgitt!*


Men dette innlegget skulle jo handle hovedsaklig om stein og utegulv!


Det er vel en ting en legger merke til veldig snart i hagen min at jeg har en forkjærlighet til naturstein.
Betongheller og støpt stein er tabu i min(e) hager, og jeg klarer ikke helt å forklare hvorfor....
Mulig det kommer av min forkjærlighet til det gamle og tradisjonsrike, og avsky for 70-tallsstilen?
For det ble brukt mye betong på 70 og 80-tallet!
I tillegg er jo naturstein mer ekte.
Bildet over er fra dambeddene mine, der stien er laget av vanlig natursten funnet på en fylling i fjæra.
Dette området ligger opp mot utmarka, ett lite stykke fra huset, derfor er det brukt kun naturmateriale i både gulv, kanter og gjerde.
På gårdsplassen min er det skifer jeg har brukt på gulv og sti. Kantene er av storgatestein i granitt.
(Jeg kunne ha flyttet den lite pene bilden min før jeg tok dette bildet da! Sorry! Tørkestativet er heller ikke min beste venn!)

Skiferhellene i platten ligger i sand, mens kantsteinene mot grusen er lagt i støp/sement.
De steinene som kanter beddene mine er ikke støpt fordi de blir ikke kjørt på med bil, og samtidlig kan jeg lett forminske eller forstørre beddene etter behov.


Samme sted ett år tidligere:
Pergolaen min var definitivt verd hver en krone. Når en kan plante klatrere eller henge opp potter med blomster forlenger man hagen oppover, og det gir en flott virkning.Men du får ikke en fin hage uten flotte planter....

Hva slags planter en setter sammen i ett bedd bør ikke være en tilfeldighet. Fargene bør harmonere, bladverket skape kontrast, og tenk gjerne på strukturen i bladene!
På bildet over har du kontraster i bladverket til den rødbladede Heucheraen mot den flikete malurten. Samtidig reflekterer fargen i bladene på Heucheraen, de rosa og burgunderfargede blomstene (Den røde løveminnen har også burgunder bladverk)

I skyggebeddet mitt har jeg kun hvite blomster (dessverre er bildet tat etter at rododendronen og fiolen er avblomstert, og før de andre hvite blomstene spretter ut)
Her er det de forskjellige formene på bladverket som skaper mest kontrast, fra de trill runde parasollbladene (Astilboides tabularis) mot de hjerteformede på skogfiolen (Viola sororia), bregnene og de forskjellige Hostaene.
Beddet er kantet med trill runde elvestein.
De to siste bildene er typiske eksempeler på min personlige galskap.
Ett sammensurium av farget bladverk i favorittfargene mine som ett abstrakt maleri! Nina maler i hagen! ;)


Å, jeg kan nesten ikke vente til å få begynne på den nye hagen min! :)

(håper på bra hage-vær i morgen!)

Monday, March 31, 2008

Det er vår i luften....

Jeg måtte ut å kjenne på været, selv om jeg føler meg i elendig form i dag.
Det er nemlig skikkelig vår i luften, som og deilig ute.
Mellom huset og uthuset, og bak disse ligger det enedel snø og is enda, men på fremsiden der var det varmt, helt bart og krokusen 'Snow Bunting' blomstret så fint.
Jeg tror ikke det finnes en plass her i dalen at våren kommer tidligere enn foran huset mitt, og det var derfor jeg plantet endel løk der i fjor etter å ha anlagt nye bedd.

I fjor grov vi nemlig langs hele grunnmuren for å legge ny drenering, dermed ble det mange kvadratmeter med ny hage på Nina. (fyllmassen langs murene ble lagt i skråningen nedenfor= mye mer hage)
Her ser dere hvordan det så ut for nøyaktig ett år siden, rett før vi begynte å grave:
Ikke akkurat pent...
Verandaen måtte selvsagt flyttes for at Thomas skulle få bort leiert under. Hårfin balanse for ikke å ødelegge beddet foran den! Ikke en plante gikk heden! ;)
En av de morsomste tingene med hele greia var at det ble bare SÅ stilig med veranda på uthuset!
Andreas mente at vi bare skulle beholde den der, og bygge helt ny ved huset! -men den ble flyttet tilbake og renovert.
Thomas, en av de ansatte i Samuelsen Maskin kan virkelig kunsten å brodere med gravemaskin!
Her flytter han alle de gamle buskene som vokste langs veggen for at jeg kunne bruke de ett annet sted.
Mannen i gult er min kjære stefar og han i blått er onkelen min.
Andreas snekret om verandaen etter fruens ønske, og jeg ble meget fornøyd!
Vi klarte ikke å bestemme oss for tak før høsten kom, så vi lot det være til neste sommer, men nå flytter vi jo fra det...
Trist, ja!!
Her er entreen til min nye hage, som jeg kaller for min "Romantiske Hage" fordi plantevalget er lagt til en sart skale av hvitt, rosa og sølv. (den der buen på bildet er ikke helt rettet opp ser jeg...Slurv!)

Noen eksempler på mitt plantevalg: Rose 'Husker Ikke', hvitstripet gress (det er ikke den typen som sprer seg uhemmet, husker ikke navnet, men den er kjøpt hos Anne Lise Solli i Molde) en selvsådd Geranium med variegerte blader og Brunnera macrophylla 'Jack Frost' (forglemmegeisøster)
Mer detaljer fra samme bedd kan du se her og her.
De nye beddene mine i begynnelsen av juli 2007.
Jeg kanter konsekvent alle mine bedd nå med Storgatestein.
Betong er fy-fy i mine hager, og naturstein er trasig å kjøre gressklipperen på, og klippe alle kantene med saks/kantklipper er sløsing av fornuftig tid. Steinene er ikke billige, men de er evigvarende! ;)
Den lille platten under benken er av Smågatestein, som de fleste kjenner under navnet brostein.
Min romantiske hage i august.
Nå er det lammeøre (Stachys byzantina) og revebjellene (Digitalis mix) som dominerer, men også flere sorter malurt (Artemisia)

Nå venter jeg på at hvite små pinseliljer og rosa fylte tulipaner (Angelique) skal blomstre her før jeg flytter....