Vi har akkurat sett Kon Tiki, og jeg må virkelig trekke på smilebåndene av Thor Heyerdahls tro på at ting skulle gå bra, og at han hadde rett. Minner meg litt om meg selv, -men HELDIGVIS, for å si det slik, så mangler jeg fullstendig eventyreren i meg!
Jeg er fornøyd om jeg bare får grave i egen hage, jeg! ;)
Men en annen ting er at jeg SKAL ha meg hagestue.
Det er nå 8 år siden vi begynte på hagestue nummer 1. Den flyttet vi fra.
For 3 år siden begynte vi på hagestue nummer 2.
Platten står der fortsatt (ja den kommer nok aldri til å bli fjernet, fordi den har en støpt platt til over 4000,- i bare betong, i tillegg kommer armeringen....(!)
Nå har jeg innsett at jeg ikke har tid til drivhus, og at drivhustomten blir okkupert av min kjæres store drøm om en stor, stygg veranda. Siden jeg alltid pleier å få som jeg vil ha det, har jeg funnet ut at jeg bare må fire på enkelte ting, og godta å få en stor moderne veranda på mitt kjære 30-talls hus. Grøss.
Nå er det bare slik at vi allerede har ett herlig 90-talls tibygg på huset, som får magen min til å vrenge seg i kvalme over arkitekturens tragiske Restylane-fylling. Og da er jo skaden allerede ett fakta en ikke kan løpe fra.
Uansett SKAL jeg ha hagestue på min 3 år gamle platt i bakgården. Og siden jeg ikke får drivhus, så vil jeg ha hagestue snart! (dvs innen 1,5 år!)
Min hagestue skal være litt slik:
Bilder fant jeg på FB for en stund tilbake, og klarte da å oppspore den svenske bloggeren som eier denne koselige hagestuen. Men finner jeg den igjen da??? Neida....(!) (tips tas imot meg takk!)Her er forresten mitt forrige hus, -med nok en skjønnhetsvorte, men også med en koselig veranda, som vi begynte å bygge hagestue på.....
Vi rakk aldri å få på taket, for vi fant jo Paradiset, og flyttet fra Trøndelag......
Så bare vi får den forbanna båten på sjøen, så skal jeg nok lure mannen til å ta frem saga si igjen!
-Ikke for det, -jeg kan godt snekre selv, men jeg er ikke god på reisverk. Kjenner liksom at kunstneren min bare ønsker å sette opp noe sånn på cirka øyemål, ikke å bruke vater og tommestokk. Har ikke tålmodighet til det jeg! ;)
Fortsettelse følger.....








Beddet domineres av Hosta, en staude jeg forelsket meg i allerede første gang jeg så bildet av en, maaaaaaaange år før jeg flyttet hjemmefra. Nå er jeg, kanskje ikke uten overraskelse, en ivrig samler. Ellers har beddet innslag av skjoldbronseblad, (Astilbodes tabularis) ormedrue, Astilbe, Tiarella, en fiol jeg ikke kan komme på navnet på (Viola odorata??) to Rhododendron 'Cunninghams White', samt en bregne fra skogen.


I hagen(e) mine er det tre stiler som dominerer.



Ett bilde fra det siste beddet jeg laget, sommeren 07, bare ett år før jeg solgte:
(ser forresten at bildene mine er snålt beskåret i bloggen, men de er klikk-bare, og da ser du hele bildet! )
Rose "Rhapsody in Blue" er ikke med på flyttelasset, så den står på "skal kjøpes inn"-listen. Nydelig sammen med hagestiklen, som har flyttet! ;)
Nytt skyggebedd med Hosta og runde steiner skal jeg også lage meg. Denne gangen skal de runde steine grense mot gårdsplassen, for samme hvor mye jeg skar kantene i plenen og fylte på med grus, kom gresset snart tilbake mellom steinene.



Ikke akkurat pent...






Nå venter jeg på at hvite små pinseliljer og rosa fylte tulipaner (Angelique) skal blomstre her før jeg flytter....