Thursday, May 30, 2019

Samplantinger og grønn glede

Jeg er i full gang i å grave ut bedd og plass til barlindhekk på grensa til ene naboen min. Dessverre er det mer jobb enn det høres ut, fordi det går en gammel dreneringsgrøft der som ikke bør ødelegges. Litt stein blir derimot plukket ut, men så legger jeg også veiduk mellom grøft og jord. 
Siden jeg nok en gang graver til Kina, samt hever nivået litt, får jeg selvsagt for lite jord. Andreas var og kjøpte 10 sekker med hagejord i går, men for meg så virket dette som å helle et melkeglass i et badekar.... (Det sier vel litt om volum når jeg styrer på) 
Jeg kan ikke si det for ofte: GOD GRUNNARBEID ER GULL VERDT! 👍
Bildet under tok jeg for et par dager siden. Den puslete Dagliljen i bakbrunnen her, er den samme som i bildekanten på bildet over. 
Beplantningen i denne delen av hagen skal bestå av bladplanter, gress og eviggrønt. Jeg syns nemlig det er utrolig kjekt å sette sammen sånt grønt virvarr som dette, og håper at en pen barlind-hekk vil gi en fin bakgrunn.  Jeg er fullstendig klar over at den vokser sakte, men har ikke behov for skjerming mot min hyggelige nabo, -bare et tydeligere skille mellom tomtene (tidligere har folk trodd at dette var hans eiendom, nemlig! 😆)
NB gresset med de hvite stripene er et båndgress, Phalaris arundinacea.
Dette er buret inne i en potte i beddet. Burer du den ikke inne, dekker den fort 2 kvm og er inne i alle plantene der du ikke vil ha den! 

Å komponerer fine kontraster i bladverket er ikke alltid like lett.
Her har jeg fått en maurkoloni under hasselurten, som har gjort at den er tørr og bitteliten. Jeg er ikke hysterisk for maur, og har fryktelig mye i hagen av disse sorte og små røde. Selv om noen planter misliker det, lager de mye luft i jorden min.
-Men tilbake til samplantinger.  Dagliljen bak her, samt en hosta som en ikke ser enda, er fornærmet fordi jeg har fylt på med jord bak, og selv om jeg har prøvd å løfte plantene og fått jorden under, -har det nok kommet litt oppå også. Får hostaspirene for mye jord over seg, -kommer de senere. Furtne og fornærmet.
Under her har jeg vært litt mer heldig.
-Ikke sikkert alle liker dette, men jeg syns det er superfint, og jeg har virkelig klimaet til en sånn "grønn salat".
Lenger bort i samme bedd er det også noen nykomlinger i form av en bregne fra butikken min, og en snasen import fra Japan med snodig bladverk. Syneilesis palmata 'Kikkou Fu' heter den.
Jeg er slettes ingen plantesamler, og trenger ikke supersjeldne planter for å lage samplantinger jeg blir fornøyd med i hagen, men klart det krydrer litt. Uansett syns jeg at Tellima grandiflora som sprer seg litt i overkant, og slettes ikke er sjelden er superfin i beddene. Eviggrønn er de også.
Et annet blikkfang er Mukdenia rossi, eller Aceriphyllum rossi som den også heter (HATER navnebytte da jeg syns det er så slitsomt 😕) -Den har jeg forresten for salg via staudeimporten min.
 Jeg har ikke bare grønne samplantinger i hagen, altså, men i prosjektet jeg begynte på i fjor høst som jeg kaller Hosta-hagen, er det dette som skal dominere. Beddet foran den digre steinen (over) er på vei inn dit.
I den eldre delen av hagen min finner du denne hver vår:
Det er hvitbroket rørkvein: Calamygrostis 'Overdam', Hvitbroket stjerneskjerm: Astrantia major 'Sunnigdale Variegated', sølvfarget flekktvetann og hvite dupper: Ranunculus aconifolius 'Flore Pleno'. 
Under er det også en utgave med det samme gresset, flekktvetann: Lamium maculatum 'Beacon Silver', Julerose (som er litt trist etter at halve planten ble ødelagt) Helleborus 'Cindarella' og forglemmegeisøster: Brunnera macrophylla 'Alexander's Great' -som skal bli større enn dette (ny i fjor)
Hasselurt har jeg veldig mange steder i hagen, for jeg syns den er så vakker. Her vokser den under en  rododendron. 

 Jeg er innmari glad i perlebregne, men den sprer seg over alt. Den klarer derimot ikke å ta knekken på Rodgersia podophylla som er et meget røft bronseblad.

I forgrunnen vokser det nyserot og en vakker mjødurt: Filipendula mulitijuga 'Palmata Nana', og bak skimtes noen pioner som matcher godt i fargen. Over det hele svever det en rødbladet lønn som du også ser på det øverste bildet i dette blogginnlegget. 

For øyeblikket er ikke hele hagen min like flott, fordi jeg har delt så mange av hostaene mine, samt flyttet endel av plantene mine i de to store nye beddene jeg har laget (men ikke vist frem enda) Så det ser ut som en muldvarp har vært på fære. Egentlig var det to da, for Line Cathrin var her jo og hentet "et par" planter. 
Plantehull er ikke pent, men veldig kjekt å ha -for da er det jo plass til noe nytt!! 😜

Her er link til et annet innlegg om samplantinger tatt litt senere på året. 









No comments:

Post a Comment

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)