Showing posts with label Gang. Show all posts
Showing posts with label Gang. Show all posts

Wednesday, April 11, 2018

Mitt siste prosjekt

 Har lenge vært fascinert av hvit og svart trapp, eller piano-trapp som jeg liker å kalle det.
Siden trappen vår hadde fått noen hakk, og trengte å males, tenkte jeg at forandring fryder, og malte den like godt svart.
 Ble litt uvant, men er veldig fornøyd.
Så måtte gulvet nede tas, for det var også slitt etter 9 år. Det var mer arbeid å slipe bort lakken enn det jeg trodde, så dette nekter jeg å gjøre flere ganger.
Neste gang legger vi nytt gulv.
Først beiset jeg det med Lady Pure Nature Hvitkalket, så ett strøk med Sjøsand. Ble kjempefornøyd med fargen, som passer perfekt til den vi har i stua.
 Etterpå hadde jeg på 3 strøk med gulvlakk (Bildet er tatt før lakken er påført)
Flere av takene mine er malt med gammeldags oljebasert høyglans-maling, og dette har gulnet "litt" på 9 år. (Nei, ingen som røyker, men oljen i malingen som gulner)
Jeg har også malt loftsgangen, -som skimtes her. Så lei av mørke vegger, så veggen i oppgangen skal også males nå. Tenkte å vente med det, men den har en sprekk fra ett skadet panel-bord, og jeg orker ikke å se på det. Nede maler jeg senere, ikke nå før konfirmasjonen. Der er det ikke slitt, bare mørkt.

Gleder meg til å få malt siste strøk her og der, bli ferdig med andre delen av gang-gulvet og få på plass igjen listverket, men det er så fint vær så det jobbes også ute....

Monday, January 9, 2017

Hvem trekker det korteste strået?

Begynner omsider å kjenne at det skal bli greit å ta bort julepynten, men vil savne lysene i trappeoppgangen.
Januar er så mørk og trist, men heldigvis har vi noe kjekt å se frem til. 
 En ting er at vi går mot lysere tider, men vårens reiser er både under planlegging og noen er i boks.
Selv om å drive for seg selv innebærer lite fri, mye jobbing på søndager, telefoner som ringer før en rekker å stå opp, og sånn omlag 500 mail i uka, er gleden stor hver gang en kan dra på innkjøp. Pleier nesten alltid å sette av en dag til sightseeing eller shopping. Litt bonus må en jo ha!
 Når jeg har alt av varetelling, nye bestillinger og rydding av juleting hjemme og på jobb borte, skal jeg hoppe i malebuksa og fjernet den mørke fargen i gangen min. Nytt gulv skal også bestilles, for vi er så innmari fornøyd med det vi har på stua at vi skal legge det samme her. Vi har nok gammelt tregulv på loftet så jeg trenger det ikke her nede også. Kjøkkengulvet skal også byttes ut fordi vi skal legge varmekabler der, men det får vente litt til.
Hos oss pleier juletreet alltid å være det siste som blir pakket ned.
Grunnen er at det er så mye pynt på det at ingen gidder å ta på seg jobben frivillig!
For 2 år siden kom jeg hjem fra jobb og fant juletreet borte og spisestue-bordet dekket med hundrevis av kuler! Mannen hadde plukket det ned, men ikke orket å putte pynten i eskene sine.
Da sier vi hade-bra til julepynten, så får vi se hvem som plukker ned pynten i år og hvem som må vaske dass! ;)

Thursday, March 31, 2016

Lenge leve kortidshukommelsen og schizofreni!

I dag våknet vi til vinter igjen!
Etter dager med 10-14 varmegrader og grønne spirer i plena, har værguden endret personlighet og serverer enda en vinter. Vi har riktignok hatt stålende sol store deler av dagen, men i skrivende stund, er det på'n igjen. 
Er sånn passe lei av Vestlandets schizofrene værgud, og truer med å flytte til Sør-Frankrike eller noe i den dur. Ulempen er at man kan liksom en setning på fransk, -og det er ikke akkurat noe som hjelper deg frem i livet, så fremt du ikke lever av å selge kroppen din! Jeg er ikke helt der enda, -og dessuten tror jeg inntektsgrunnlager der er dalende.... ;) 
Nei, en må vel bare gjøre det beste ut av situasjonen her hjemme, -fyr i ovnen, levende lys og ett duftlys med eksotisk duft, og kanskje ett lite glass vin utpå kvelden. Selskapet kan en vel heller ikke klage på, siden han både er snill, flink og kjekk, -rene Kinderegget det jo! :) 
Jentene mine er på leirskole denne uka, så vi er fåtallig hjemme. 
 Siden vi er så få, tenkte jeg å ordne lettvint middag i dag, og kjøpte inn kongekrabbeklør i går, som tinte i kjøleskapet i dag. Lettvint og godt. Nevnte dette på jobb før jeg dro hjem, -og hadde nesten ikke rukket å snakke ferdig før det pep en sms inn på mobilen min: Jeg har bestilt potetball til oss.....
Ja, for en kan si MYE positivt om min kjære samboer, men god hukommelse er ikke på den lista! ;)

En helt annen sak er at potetballen oppe på vår nye kro her på Nesjestranda er meget velsmakende og god, og svært lik mammas. (For dere som ikke vet er torsdag balldag i Romsdalen, og da serverer alle skikkelige restauranter hjemmelaget potetball med tilbehør, og det er stappfullt av folk ute!)

:)
Ha en herlig kveld!
Nina

Tuesday, September 30, 2014

Nok ett år....

Nok ett år har gått, og i løpet av det siste året har jeg byttet farge i gangen, kjøkkenet, byttet butikklokale, bil og tak på huset. 
 Her skulle jeg ha lagt ut bilde av den flotte mannen min, men han er håpløs når det gjelder fotografering, så det ble det ikke...
-men han har jeg altså IKKE byttet ut!
Derimot har jeg ny veske, og selv om jeg hadde bursdag i går, er det jeg selv som har kjøpt denne.
Jeg er ett år eldre, -og takk til Hege G som har tatt dette bildet av meg, der jeg faktisk ser veldig ung ut!
-Eller er det slik jeg ser ut i dag, ett år eldre enn 40.... 
-Ja, la oss si det! ;) (Håper hun ikke har redigert bildet for å gjøre meg glad(!!) )



Wednesday, September 17, 2014

Sånn ble det med ny farge!

Jeg var så heldig å få litt hjelp i går til å henge opp speilet mitt i gangen.
Grunnen er at det veier sikkert 40 kilo, og det er faktisk uråd å henge det opp alene. 
 Nå har jeg igjen å male ett strøk på rekkverket, samt trappeoppgangen. Sistnevnte krever litt forarbeid, da panelet har noen få sprekker jeg må fikse.
Jeg syns det er spennende med helt nye farger i huset, og har flere ideer jeg skal sette ut i livet. Må bare rekke det før julevarene kommer! ;)
-Har ikke tenkt å legge ut julevarer så tidlig i butikken, men når varene kommer, må de jo prises og pakkes ned igjen....
 I dag har jeg ikke orket noe som helst annet enn å jakte på hybelkaniner, og sette på en klesvask.
Var på jobb i ett par timer da, fordi det var så koselig, men totalt utslitt etterpå. Det er da jeg tenker over hvor utrolig heldig jeg er resten av året som er så frisk og såpass sprek, uten å plages med noe annet enn å være grisesur ca en gang pr måned.
Etter at jeg i hele fjor var plaget med senebetennelse i en arm, har jeg i år vært utrolig flink til å strekke/tøye armene nesten hver gang jeg kjører bil. Jeg bruker jo en stor varebil hver dag på jobb, og der er det god plass til øvelser. Fungerer utrolig bra, og det er noe jeg anbfaler! (Fant videoer om dette på Youtube!)
Har vært helt fin i nesten ett år nå!



Monday, September 15, 2014

Lykkelig ulykkelig.

Ville bare vise gangen, -nesten ferdig.
Mangler speilet her, og så skal jeg også male oppover til andre etasje. Bestemte meg i dag, fordi jeg er så fornøyd med fargen. 
 Fargen er litt misvisende på bildet over her, men kommer bedre frem her på dette dårlige mobilbildet.
Oppgangen må males uansett, da det er endel hakk og sprekker i panelet, men det oppstår jo litt slik på gammelt panel. Det er mange år siden jeg malte her da, så det har holdt seg bra. Det er verre med trappen, for den malte jeg i april i fjor. Har sparklet hakk dypere enn 4 millimeter nå! Tror King Kong eller noen bor i dette huset!
 Formen min i dag har vært pendlende mellom sofaen og horisontalen på stillasen for å male under takrenna. Møkkakjedelig, men jeg må benytte sjansen mens vi har stillaset. Taket blir forresten utrolig fint! Kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at jeg nektet å la meg overtale til å velge Decra. Dette taket holder seg jo fint i mange, mange år! (litt møkkete enda på bildet her da, -ligger kappestøv over alt etter de få stenene de måtte dele)
Nå er jeg igjen tom for maling, men er i grunnen ganske lykkelig for det. (Les:feber)



Monday, February 10, 2014

Joda, sånn er det bare!!!

Bedre sent enn aldri!
Sånn går det når en ikke har tid til å åpne dataen før utpå kvelden, og formelig drukner i mailer og spørsmål. Enda ikke ferdig, men men.... ;)
Noen bildet fra mitt ryddige hjem (faktisk!)
-Bortsett fra vaskerommet da, for det går ikke an å komme inn der nå. MEN jeg burde ha premie for å hatt det ryddig siden før jul da!!! ;) 
 Min nye taklampe, og søteste lille takrosett!
 Andreas har jobbet med hagestua i hele dag, og jeg må si jeg er virkelig spent på hva resultatet blir med vindusomrammingene, for han har freset og styrt på i hele dag. Selvsagt går det ikke så fort når han både lager maler og utprøvninger, freser og skjærer alt selv, men vi får virkelig noe INGEN andre har, og det LIKER VI! ;)
Mens han snekret, tok jeg med meg de ungene som var hjemme og dro til foreldrene mine for å spise kake og kose med min herlig tanteunge. Utrolig deilig å ha en baby til å bare kosekose med, og faktisk kan levere fra seg når den ikke vil kose mer! ;)

PS Har fylt albumet på dataen min nå, slik at jeg slipper å stresserydde for å knipse interiørbilder hele uka! Det har jeg nemlig ikke tid til, for her kommer det varer!!!
PS Lover å rydde vaskerommet i morgen, -eller dagen etter, iallefall innen LØRDAG!!


Friday, December 27, 2013

Lei.....

Jeg er igrunnen litt lei av bloggen min.
Den har definitivt blitt for kjedelig, og grunnen er nok at eieren fokuserer på helt andre ting og ikke går og tenker på "gode ting å blogge om" om dagen.

Nei, denne desember (og november) måneden har min bedre halvdel og jeg pløyet igjennom sesong 1 og 2 av Nikita, og nå har vi begynt på sesong 3. (Anbefales igrunnen!)
 Dette er vel og merke ETTER at ungene har lagt seg. Mens de er oppe har vi bygget de 12 eskene med Lego som Leon fikk til jul, + de tvillingene fikk. Alle 6 er like gira, dvs 15-åringen er kun med når mamma slår av Internett.....(!)
I dag dro derimot jentene til Trøndelag, så familien er halvert, og jeg kan fokusere mer på jobben min. Leon er ikke så innmari krevende for han er i sofa-form, og måtte besøke legevakta i dag. Nå er dessverre sofa-formen smittsom, for min kjære er også veeeeldig i sofa-modus, til tross for at han definitivt IKKE trenger å besøke noen legevakt.....
 Degens bildet er fra gangen vår, der jeg pynter til jul med ting som betyr noe. Bestemors gamle fjørslykt henger over benken her, og min første nisse, trolig 37 år gammel....
Girlanderet i trappa er fra butikken min. Du får det for 198,- nå!!! ;)
Nei, på tide med litt påfyll av Nikita, før jeg må lade batteriene til en ny arbeidsdag i morgen.
Må selge for harde livet for å tømme butikken og lageret mest mulig før 1/1. Da skal vi nemlig ha varetelling, og den herlige norske stat pålegger meg til å betale personlig formueskatt av hele varelageret mitt. Hurra! -for å klemme restene ut av en lite enkeltmannsforetak. Blæh!


Sunday, December 15, 2013

Det var en gang....

I Paradiset 3 snegler juleforbredelsene seg fremover, og selv om gavelisten enda er serdeles kort, kan jeg krysse av for å få opp treet da, selv om jeg fremdeles ikke syns det har nok pynt!  
 Ingen kan si noe annet enn at jeg har nyvasket matte i gangen, da den fremdeles er ganske krøllete.
 Jeg skulle lage juledekorasjoner i dag, men oasisen min var så fillete på alle dekorasjonsplatene, at jeg fikk til kun en. Duk og juledekorasjon hører til her i gangen.
PS kransen i vinduet var Andreas sin idé, etter at jeg beklaget meg over at jeg ikke visste hvor jeg skulle ha den hen, fordi vi ikke har stikkontakter i den eldre delen av gangen enda. (Har jo fått taklys nå, etter 5 år, så jeg kan vel ikke klage!)
 Ellers så har jeg bakt negerboller(!) med vaniljefyll, hatet steikovnen min, brent meg, og hatet den enda mer. I tillegg har jeg dusjet i kaldt vann i helgen, -så jeg har en altfor varm steikovn, og en varmtvannstank som ikke er helt smell, så jeg ønsker meg aller mest penger til jul. Penger og varme sokker, samt en dusjsåpe som lukter godt, for vi har trolig nisser her som stikker av med dusjsåpene mine!!
Nå er det en ny episode med Nikita her, før jeg legger meg på lading til en ny, hektisk arbeidsuke!
So long!


Monday, October 28, 2013

Ting tar tid....

I 5 år har vi vært uten lys i taket på gangen vår. 

Det elektriske inne i takboksen var koblet feil, men det fikk jeg fikset i sommer ved hjelp av nabo som kan sånt. 
Men så manglet det visst deler til lampa vi har hatt liggende i 4-5 år. Så fant jeg delene, men da manglet det noe å henge den opp med. 
Jeg gav opp og kjøpte ny lampe, men da manglet vi krok. Så kjøpte jeg krok, men da kom lampen for langt ned i rommet, pga festedelen som er beregnet på hull i taket (vi kan ikke henge lampen der hullet er, for da får vi ikke opp skapdøren!) 
Så fant jeg fram en takrosett, men nå mangler vi visst lampettledning fra hull til lampen. 
Kanskje jeg får lys i den i 2017.....?
 Hva syns du om rosetten??
Den er ikke festet i taket enda da, for den henger her bare i lampen. Var litt usikker på at den ville passe, og han jeg bor sammen med gidder ikke å uttale seg, og gnåler bare om digre høytalere i stua. (Grøss!)
 Det fine med en sånn rosett, er at en kan feste den med dobbelsidig tape,  slik at den lett kan fjernes om en går lei.
PS Bildene mine er litt snåle, fordi de er tatt med vidvinkellise på høykant... (må sikkert kjøpe ny vanlig linse)
 Siden den ene delen av gangen min er så overfylt pga skapet jeg skal ha i kjelleren, (det rommet som mangler gulv, trapp og skikkelige vegger)  legger jeg ved ett bilde av den andre dele av gangen. Ser liksom litt bedre ut. Ikke det at den deler har noe mer lys da, for her mangler det strøm! ;)
Har to lamper her, men ingen av de virker *humrer* -Det er litt å ta tak i her, men det går så bra atte! ;)

Kunsten er å glede seg over det som er bra, og jeg har flere LED-stearinlys som slår seg på av seg selv hver kveld i gangen. De ser helt ekte ut, og hverken soter eller er brannfarlige! ;)


Thursday, March 28, 2013

Både pussa og pussa.....(!)

Jeg mener at kjøkkenet mitt avslører litt hva jeg bedriver tiden med for øyeblikket.....
Her har vi iallefall ikke dratt på fjellet! ;)
Nei, den eneste kofferten som pakkes ut er den som huser excentersliper og Fein-maskina! ;) 
Kurven med rene klær indikerer at ungene ikke er hjemme, og når Ninas nye pledd ikke en gang er pakket ut, -så har hun ikke tid til å sitte i sofaen! ;)
De fleste av husets dører i første etasje er pusset ned. Noen mer enn andre.....
En kan vel se at denne døren for to dager siden var hvit, men kan du fortelle meg hvilken farge den var på den andre siden....?
 Den var faktisk hvit der også, men når en maler med akryl-maling på god gammeldags blank oljemaling, bør en ikke forvente at det sitter godt..... (Ansatte på malerforretningene jobber ikke der fordi de er søte og pene, men fordi de kan fortelle deg hvilken maling du skal bruke, faktisk! ;) )

Jeg har gruet meg i over 4 år på å ta denne døren, men nå er det faktisk gjort, og jeg er MEGET fornøyd.
Noen lurer vel på hvorfor i alle dager jeg har pusset døren inne, og støvlagt hele huset!?! Men grunnen er faktisk enkel. Det var så vanskelig å ta med dørkarmene og loftstrappa ut, derfor pusset jeg like godt alt inne. Nå har jeg virkelig støv over alt, bortsett fra på hjernen! ;)
Jeg har vært så flink at jeg fortjener en belønning.....
Hmmm... innholdet er bokstavelig sugd ut! ;) (flekken på kjøkkenbenken avslører kampen om innholdet(!) Skål

Så til dagens tips:
Jeg syns personlig at kjøkkenutstyr er undervurdert i forbindelse med oppussing av hus.
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har brukt ostehøvelen til forskjellig. Smøre sparkel (når man ikke finner sparkelskje) og ikke minst skrape maling av dører og dørkarmer.... ;)
De avrundene hjørnene passer også perfekt i profilene i dørspeilene våre, og er derfor uunværlig når en må skrape der slipemaskinene ikke når.... ;)
Norske oppfinnelser er geniale, altså!

Nathalie fikk plutselig blå dør på rommet sitt, og mange shabby-tilhengere vil vel trykke den til sitt hjerte, -for den ble i grunnen litt tøff. Nå skal jeg selvsagt male den på nytt, med RIKTIG maling, og bruke heftgrunning først! ;)
Ironien er å se den blå døren sammen med dørene på Nathalies klesskap......
 Kjøpt avslitt, og skal ikke være slik avslitt. Ikke rart min kjære blir forvirret.
"Hadde det vore opp te me, ha vi bytta ut sa der støgge, skjeive døren og kjøpt nye!"

Nå har jeg bare en dør igjen å ta i hovedetasjen her i huset. Det er selvsagt den værste.....
Tykke lag med Jotaplast på en 80 år gammel tredør....
Sukk.






Wednesday, July 18, 2012

Film fra huset mitt....

Etter ønsker om at jeg skulle lage film fra huset vårt, har jeg omsider gjort det.
Hadde avisa, eller TV kommet, så hadde jeg nok ryddet og ordnet mer, samt strøket dukene, men det er hage-tid nå, vet dere! ;)