Wednesday, March 2, 2011

Barnerom

-Får vi komme inn og se rommet ditt, Leon?
Leons soverom ligger innenfor mamma og pappas, og er akkurat passe stort til en liten mann på halvannet år.
Egentlig er vel alt arvegods her inne, bare gardina og noe av det som står i vinduskarmen er nytt.
Tak, vegger, gulv, dør og klesskap er orginalt fra 1932, bare vindu og listene rundt dette er av nyere dato.

Jeg angrer litt på at jeg ikke byttet vinduslistene da jeg pusset det opp, men det var noe med tiden...
I tillegg til at jeg egentlig ønsker likt det orginale som er rundt døra, men det er ikke å oppdrive. Skal få noen til å lage det til meg senere, for det listverket de selger i Molde er alfor kjedelig (De har det samme Moelven-listene på alle trelast-butikkene i Molde. Orginalt!)
Rommet til Leon er ett soverom, ikke lekerom.
Nå har Leon Alexander lekene sine på stua, men senere får han rommet til Charlotte og Maria. Da vil hans gamle rom bli mitt hobbyrom, mens tvillingene flytter inn på Nathalies rom og det som nå er gjesterom. Storesøster skal få nytt rom i kjelleren, i den nye delen der vi også skal ha hjemmekino og ett lite bad.

Tross stygt stillas utenfor vinduet, kan Leon stå og se på biler her også. Det er veldig kjekt!
(Ingen av jenten mine har noen gang stått og sett etter biler noe sted....!)
Trillebåren har vært gammel-onkel sin.
Syns det er fint å ha ett rom som ingen har "tuklet" med i senere tid, -som har alt det orginale bevart.
-Om du ser bort fra vinduslistene da. Alle de orginale vinduslistene i huset er forresten borte, -bortsett fra de på vårt soverom. Leons rom er det eneste som har gulvlistene intakt.
Ellers i huset har vi stort sett de vanlige, kjedelige fra Moelven i 95mm's høyde.
Når man renoverer hus nummer to er det fint å finne på noe mer spennende, mener jeg....
Vaskestellet kjøpte jeg på auksjon i Nord-Trøndelag for 12 år siden.
Hyllen er en av mine selvlagde, kommode, stol og nattbord fra mitt gamle barnerom der jeg og mamma på loftet hos bestemor og bestefar. Jeg hadde derimot verdens styggeste oransjeblomstrede tapet på veggene, -en jeg begynte å rive bort rett etter bestemor hadde lagt den. -Den var jo stygg jo!
Men kjeft fikk jeg lell.
Kanskje jeg skal scanne bilde av den!
Den var bare helt grusom!
Leons rom er malt i fargen Risør fra Jotun. Tak og lister er den hvite med en dråpe svart i, for Egghvit får blåfargen til å se lilla ut. Malte taket først i Egghvit, men etter to dager så holdet jeg på å bli sprø.
Ja, gal.
Vet det!

Kose bamse!
Leons seng ble kjøpt ny til den eldste datteren til min venninne (Hun som blander malingen min!)
Jeg syns det er koselig å ta frem den samme sengen til hver av barna, og kunne ikke drømme om å selge og kjøpe ny etter hvert.
Når Leon har vokst ut av den, skal den demonteres og settes på loftet til mine barn får baby, og stå her inne igjen. Med 4 unger skal det godt gjøres at jeg aldri får være barnevakt! ;)
Alle ledningene er nye, men bryterne er gamle og pent brukt, derfor i fin stand.
I resten av huset måtte vi kjøpe nytt. Mye ble Elko Pluss, men noe vanlig Elko.
Når jeg blir rik skal jeg bytte til gammeldagse fra Molo i hele huset. Dessverre må jeg nok vente noen år først, for jeg bor sammen med en kommunearbeider, og lever på kontantstøtte selv. ;)
PS Syns vi har det bra lell jeg da! ;)

For max utnyttelse av plassen, har de laget den finurlige løsningen på veggen til høyre.
Syns den er morsom, jeg.
Leon sover godt på rommet sitt, -og nå kan mamma jobbe! ;)
Om du lurer på gulvfargen, så heter den Empire (Jotun)
Den samme fargekombinasjonen brukte jeg på tvillingenes gamle rom i mitt forrige hus, og jeg var så glad i denne sammensetningen at jeg tok den med til Paradiset.
Klikker du på linken ser du at vi hadde Maileg-kaniner i 2003 også vi! ;) (De sitter oppe på den ene hylla, dog en som er bukseløs da....) Vi fikk de av min venninne som da jobbet i den sjarmerende butikken Fraukjeller'n i Fræna. Den som gav meg inspirasjon til å starte butikk selv....


28 comments:

  1. Kjempefint rom til en søt liten sjarmør:)

    ReplyDelete
  2. For et herlig og nostalgisk gutterom! Masse flotte detaljer og gamle gjenstander.. Tusen takk for inspirasjonen!

    ReplyDelete
  3. Helt nydelig Nina!!

    Anne Cathrine

    ReplyDelete
  4. Du er jammen flink til å innrede. Synes det er så koselig i huset ditt :) Nostalgisk.

    ReplyDelete
  5. nydelig Nina!
    men du, hvorfor bruker du ikke rent hvitt i tak? Chi er fin den altså, men trodde det vanligste var å bruke helt hvitt jeg..Ikke at man trenger være vanlig;o) Men jeg er jo langt ifra noen ekspert. Synes det er veldig interessant det du forteller om maling og farger! du har nok lang erfaring! jeg føler jeg har malt sammenhengende i over 15 år.. puh. Men det er verdt det!

    ReplyDelete
  6. Hei moro å sjå at du bevare d gamle :) hvis du vil ha fine gammeldagse lister så ta d en tur t eidsbygda :) her he me en mann som laga lister i ulike fasonger ! mykje ette gamle kopia. kjøpte sjøl liste når me pussa opp kjøkken og gang

    ReplyDelete
  7. http://rindalslist.no/index.asp

    ReplyDelete
  8. Nydelig gutterom!! Faktisk veldig likt rommet som snart er klart til vår lille sønn på snart 2.. Utrolig fint med slike blå vegger med hvite detaljer, synes jeg! Og så må jeg si at jeg virkelig misunner deg de originale bygningsdetaljene. Hos oss ble rubbel og bit byttet ut i to omganger på 60- og 80-tallet.. Det var bare en gammel pardør igjen da vi overtok...

    ReplyDelete
  9. :)
    Ren hvit oljemaling gulner....
    :(
    Fargen min heter ikke Chi, -den har ikke noe navn, tror koden er 0050-N (husker ikke helt)
    Fritjof Sylte i fræna lager også listverk, men det er greit å sjekke opp flere steder, takk!

    MYE var byttet ut her i huset også, men dette rommet har knapt vært brukt. Vært dårlig med babyer i dette huset, tror Leon var den første,

    ReplyDelete
  10. Nydelig rom til lillegutt :-) Vi har samme blåfarge på rommet tl minstemann her, med hvitt ellers. Lekkert rom, og sjarmør er han selv da :-)))

    ReplyDelete
  11. Utrolig søtt rom lille søtnosen Leon har <3 Et rolig og behagelig rom :)

    Klem fra Ingrid :)

    ReplyDelete
  12. Kjempe koselig rom til en liten storsjarmør :D

    ReplyDelete
  13. Hei Nina, Det var jo bare så vakkert, jeg fikk en følelse at jeg gikk tilbake i tid! Tusen takk for inspirasjonen og ikke minst for tips ang. fargene på vegg og gulv. Gleder meg til neste runde. Ha en strålende dag, Telma

    ReplyDelete
  14. Herlig lite gutterom ♥ Elsker blåfargen! Og lille prinsen selv, så skjønn... ♥

    Ha en fin torsdag!

    KleM Line

    ReplyDelete
  15. Hej Nina.
    Hvor er han bare sød den lille mand og så smukt han bor :-)
    Kh Lone

    ReplyDelete
  16. For ett nydelig gutterom :-). Trillebåra var skjønn!

    ReplyDelete
  17. Enda et herlig barnerom! Dette var virkelig flott Nina! Nostalgisk og koselig, og skjønne farger.
    elsker det plassbygde skapet med skuffer under!!

    Har du vært borti NMC interior design? de lager det flotteste listverk m.m. i skumplast/kompositt. Sååå mye fint, og noe helt annet enn det vanlige (kjedelige) fra Moelven og Gapro, og prisen er slettes ikke verst.
    NMC listverk kan bestilles hos din nærmeste Byggmakker-butikk:)
    Ta en titt her:

    http://www.decosystems.no/Listverk/tabid/208/Default.aspx

    Ha en fin dag!
    klem.

    ReplyDelete
  18. Takk, Monica
    -jeg selger NMC's produkter selv...
    ;)

    ReplyDelete
  19. Kjempekoselig rom, dere var virkelig heldige som fikk kloa i et så innholdsrikt hus !!!

    Ha en fin dag,
    hilsen Maren i det stormfulle nord !!

    ReplyDelete
  20. Knallekkert rom den lille godgutten har. Heldig!

    ReplyDelete
  21. Et nydelig gutterom, og en liten sjarmør. :-)

    Ha en fin dag videre.
    Klem Jenny

    ReplyDelete
  22. For et sjarmtroll!!! Og et nydelig soverom! Jeg har alltid ønsket meg hus med sånn "bøyd" tak, sånn som dere sikkert har, med tanke på den skrå-veggen?
    Den trillebåra var jo så fantastisk fin!

    ReplyDelete
  23. Nydelig rom for en liten pjokk, og jeg elsket fargen. Har fått helt dilla på lyseblått nå jeg...
    :) Susanne

    ReplyDelete
  24. for et nydelig rom! Skikkelig gutte baby rom. Så morsomt med gamle ting med minner. Nydelig seng!
    Ha en flott helg!
    Klem Ingunn

    ReplyDelete
  25. For et herlig guttepjokk-rom.
    Og veldig skjønn Leon også. =)

    Du er så flink Nina!

    ReplyDelete
  26. Synes det er flott at du har bevart strømbryterne i rommet. De er "riktige". Flate vippebrytere hadde sett helt feil ut her.

    ReplyDelete
  27. hei nina=)
    for et herlig lite gutterom, så utrolig koselig. Hvor har du kjøpt den liftgardinen din hen, jeg har sett flere som har sånn men vet ikke hvor jeg får tak i den?
    ha en super dag!
    klem Heidi

    ReplyDelete
  28. Så morsomt! Eg har akkurat laga eit innlegg på bloggen min fra vår yngstemann sitt barnerom! :)
    Eg valgte fargen aladdin fra Jotun, og den har også en tendens til å sjå lilla ut sammen med eggekvit.
    Veldig fint rom du har laget til Nina. Liker veldig godt tanken om gjenbruk og arv som du gjør!
    Her er link til innlegget mitt om du er interressert. ;)

    http://tomrensovik.blogspot.com/2011/03/martin-sitt-nye-rom.html

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)