Saturday, December 19, 2009

Hotellet del 2.

Jeg har jo lovt å legge ut flere bilder av Nesjsstrandas mest særegne hus, som sto slik som dette i over 2o år.

Nå huset begynt å våkne til live igjen, og har fått tilbake de orginale fargene, samt noe av æren.

Det er utrolig spesielt å overta ett hus som fremdeles hadde alle den orginale dekoren intakt, og ikke har lidd under 60 og 70-tallets minimalisering.

Stuene ligger på rekke og rad, som skikken var hos "skikkelige" folk. Og i hovedetasjen til Linda og Vidar finner du fra kjøkkenet, først tv-stuen, så spisestuen og til slutt finstuen som jeg har fotografert her. Da jeg tok bildene var de akkurat ferdig å male grunningen før tapeten skulle legges.

Taket her har den orginale takdekoren, som er vanvittig bra bevart, tross for diverse lekkasjer....

Til og med gipsrosetten har de orginale fargene....
Og de har ikke bare en. Denne henger i taket på det midterste soverommet oppe. Ett rom som fremdeles fungere som lager for møbler og innventar.

Vidar prøvde å overbevise meg at disse lampene er det siste skrik innen lysekroner, men jeg er litt skeptisk....

Favoritt-rosetten min finner du i spisestua, rommet som tidligere huste den tidligere eierinnens flygel og enorme boksamling.
Det var ikke bare i Molde det fantes roser på den tiden!
Disse er helt nydelige i virkeligheter, men jeg glemte å zoome de inn på kameraet, dessverre.

Hjørnevinduet i spisestuen er også veldig spesielt, også fra utsiden.

Huset har jo svært mange, og veldig store vinduer som det vil ta tid å pusse og male på nytt, så jeg tror de venter med noen av de til de har fått inn noen møbler og fordøyd julematen. Veggene her skal tapetseres med en stripet tapet som minte meg om en reproduksjon av en gammel en. Kjempefin!
Det er ett rom i huset som er helt ferdig, men jeg har ikke lagt ut noe særlig bilde av det, for det er jo husets mest private rom.
Nå har det seg slik at halve soverommet fungerer som stue frem til de nede er ferdige, så her har jeg dristet meg til å legge ut ett bilde.
Legg merke til den flotte vindusnisjen i taket!
(Må bare innrømme at jeg er litt misunnelig på denne, altså!)
Og det finnes en maken på ett annet soverom, men det har de ikke begynt å pusse opp enda, og i tillegg er det skaret til taket av møbler.
Litt av trappenedgangen fra annen etasje. Her var det opprinnelig svært mørkt med ubehandlede furuvegger. Vindu og trappegelender er ett sånt fint evighetsprosjekt....Når de kommer skikkelig i orden har jeg lyst å prøve å ta bilder fra enda til annen i gangen, for å få frem perspektivet, samt de 4 likedanne lampene som henger her på rekke og rad. Dette er omtrent halve gangen.
Rom-nummerene står fremdeles malt på dørene, og det skal de ha fremover også. Grei måte å orientere seg på! ;)
.
En annen morsom detalj er hvordan de har løst å sette inn en dør i ett hjørne, og klare å lage en hylle på toppen av døra!
Ikke alt er like ferdig, tror dette er rom nr 9.
Det skal bli bad, og det minner meg svært om huset vårt sommeren 2008....
Vi måtte også forsterke med ektra dragere i gulvet der vi skal ha bad. Saken er at vårt enda ikke er ferdig.
Om eierne tillater det, ønsker jeg å lage en fortsettelse av dette renoveringsprosjektet.
.
Eller kanskje heller jeg skal blogge om den nye lipsylen jeg har kjøpt, eller hvilken hårspray jeg mener gir best hold??
;)

Nina

12 comments:

  1. Så utrolig fint! Tenk å kunne få kjøpt noe sånnt en gang.
    Drømme drømme....hehe
    Nei nå har jeg hengt opp gardiner og blogga litt så nå kan jeg vel kanskje ta kvelden??? hehe
    Klem fra meg

    ReplyDelete
  2. hei Nina.....fortsett som før du og glem lipgloss og hårspray:)det kan andre kommentere....takker for en kjempefin blogg....
    Ha en rikti god jul og et godt nyttår
    hilsen gunn

    ReplyDelete
  3. Herreli, for et nydelig hus!
    Og så heldig huset er, som har fått slike flinke eiere, slik at det får tilbake sin fordums prakt.
    Gleder meg til flere bilder!

    Klem fra Vibeke i Trøndelag

    ReplyDelete
  4. For et fantastisk hus, et som jeg godt kunne vandret rundt i og drømt meg bort. Jeg kan se for meg kvinner i flotte kjoler og kreasjoner, med oppsatt hår som skrider frem. Menn med konjakkglass i handa, som diskuterer den siste jakta eller obligasjoner på børsen. Herlig.

    Men dette må da være et voldsomt stort hus for en familie. Hva skal de med alle rommene? Og for en jobb de allerede har gjort, og har foran seg.

    Jeg håper du kommer med flere bilder etterhvert, for dette vil jeg følge med på.

    ReplyDelete
  5. Jeg kjenner misunnelsen sniker seg innpå, utrolig fint hus, må være utrolig gøy å sette det i stand selv om det er masse jobb. Gleder meg til del 3 =)

    Julehilsen fra mag.

    ReplyDelete
  6. Hårspray og lipgloss? Glem det:)
    Dette er mye mer spennende å følge med på. Jammen har de litt av en jobb foran seg med så mye hus å renovere.

    Ha en koselig helg Nina, både du og familien din:) Klem

    ReplyDelete
  7. All ære til dine venner som bevarer så mye av de gamle detaljene i et så flott og ærverdig hus!! Håper du viser oss enda flere bilder derfra i tiden fremover :)

    ReplyDelete
  8. Det er så flott det huset. Og jeg må innrømme at det er ikke bare den vindusnisjen jeg er misunlig på. Hele prosjektet tiltaler meg;) Tenk bare på hvor mye plass det hadde vært til butikk der. Plassmangel og fristenede innkjøpskataloger vet vi vel noe om vi to;)
    Ønsker deg en skjønn førjulshelg.
    Klem:)

    ReplyDelete
  9. Dette huset vekker barndomsminner for meg! Når vi skulle over til Veøya ble vi alltid henta ved butikken på Nesjestranda. Jeg har helt siden jeg var liten, elska gamle hus - og dette er et av de jeg har sett på lengsel gjennom tenåra og sist i fjor sommer da min kjære mormors urne ble satt ned i gravkammeret vårt der ute. Hils vennene dine og si at jeg heier på dem! Vi er så heldige å ha bruksrett på deler av hovedhuset på Veøy. Det er vel særlig den andre delen som er spennende, men gamle ting og løsninger er spennende uansett! Neste gang vi skal oppover må jeg nok kikke ekstra godt etter Paradiset og hotellet!
    Annette

    ReplyDelete
  10. Ååå så fint!!!
    Gleder meg til å se mer, og håper virkelig du får lov å vise flere bilder!! Så flott de har fått det allerede. De er virkelig flinke :)

    God helg til deg og dine :)

    ReplyDelete
  11. Dette blir nok et staslig hus etterhvert, men mye arbeid !
    Skal bli spennende å følge dette prosjektet framover.
    Du Nina....så et ovalt bord på et av bildene,( som de brukte til arbeidsbord) ....er det til salgs, tror du ?
    Svar meg om du vet til : elin.beyer.tomren@adsl.no
    Ha en fortsatt koselig førjulstid !

    ReplyDelete
  12. Akk det drømmehuset står det navnet mitt på. Så sinnsykt lekkert.
    Et dyyyypt sukk.

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)