Friday, April 13, 2012

Hva blomstrer i mai??

Egentlig burde jeg vente en måned med å lage dette innlegget, men jeg fikk ett par ønsker om å lage litt inspirasjon for planlegging av en vakker mai-hage.....
 Første bud for en flott mai-hage er å starte tidlig, minst i september.
Det er jo da en setter tulipan-løker! ;)
Rododendron kan du plante nå, -men husk at de liker halvskygge, sur jord og egen gjøtsel. Om du ikke ønsker å bruke 100 kroner på en sekk rododendron-jord, kan du sjele en liten bøtte under ett grantre, og blande den inn i hagejorden din.

En annen ting jeg ikke får nevnt ofte nok er bladplanter.
Disse dyrkes først og fremst for det dekorative bladverket, og gir ofte lite vakre blomste. Fordelene er at de er vakre hele sesongen, -ikke i bare 3-4 uker som de fleste staudene.
Noen typiske bladplanter har både vakre blomster og spesielt bladverk. Disse er mine hjertebarn, og jeg kan nevne Forglemmegeisøster (Brunnera macrophylla) med broket/spettet bladverk, lungeurt (Pulmonaria) Parasollblad (Astilboides tabularis) Heucherella, Skogskjegg i ulike sorter og flekktvetann (Laminium) -som også vokser som ugress.
 Det er ikke så veldig mange stauder som blomstrer i min hage i mai.
Ene grunnen er at jeg ikke har steinbedd enda, og har derfor lite av disse vårblomstrende Phlox'en eller Hageblåpute. De er liksom for små i min forhage......
 I april og mai dominerer de hvite kuleprimulaene mine, som går igjen i nesten hele hagen. Jeg fikk en diger rot fra graven til pappaen min, som hadde blitt altfor stor. Denne delte jeg i flere deler og spredte de de rundt i hagen. Jeg har også andre primula'er, men tydligvis ikke bilder av de! ;)
Hjertebergblomstene (Bergenia) blomster også på denne tiden. Jeg har 3 ulike sorter fra før, og har tatt inn en ny via butikken min, som skal prøves ut nå.
Bilde fra hagen i mai 2011. Ikke så veldig spennende.....
 Pynt gjerne opp med lykter og stativer, eller kanskje en fin skulptur, om du ikke har en katt du kan dressere som pynt.....
 Vårblomstrende klematis er også en anbefaling.....
Jeg har en som vokser opp i treet mitt her ;)
 Når jeg planter, tenker jeg bukett.
Tilsammen skal beddet være som en DIGER blomsterbukett, eller oppsats......
 Selvsagt blir jeg ikke alltid fornøyd med det første forsøket, men nå er stauder lettere å ha med å gjøre enn en kjæreste du finner feil på, -for enten hiver du de i komposten, eller graver de ned ett annet sted. De klager sjelden.
 Den rosa over og under her på bildene er Flekktvetann.
Super kantplante som vokser seg enorm på kort tid.
Jeg beskjærer de med plenklipperen! ;)
 Og når mai nærmer seg slutten, blomster Phaeum'en i overflod!
 (Geranium phaeum, brunstorkenebb)
Jeg har den i hvit, lys, lys lilla med spetter og 'Sambor' + noen til. Sprer seg med frø så de MÅ klippes etter avblomstering. (Ja, jeg har store frøplanter for salg, og små i ukjent farge som gis bort!)
I neste uke kommer min venninne LineCathrin til Molde for å holde foredrag om sammenplantinger i hagen. Dette gleder jeg meg stort til, for hun har holdt foredag fra Kristiansand i sør til Vesterålen i nord (eller var det Tromsø, -husker ikke) Jeg har kjent henne i 25 år, men ikke hørt fordraget! ;)
(Nå skal jeg si at jeg snakker med henne opp til flere ganger i uken ellers da, så litt lærdom har vel smittet over ;) ) I morgen skal jeg også sende ett lass av stauder fra butikken min opp til henne, -så bare rop ut om det er noe du ønsker om du er fra Trønderhovedstaden. (LC bor i Malvik da)

Nei, nå må batteriene lades. Mye skal males i morgen, og jeg har en snøfri hage.....
(Burde vaske hus, men det blir da bare møkkete igjen, så pytt pytt!)


8 comments:

  1. Så fint! så fint å høre deg snakke om hage og blomster igjen... :) slike innlegg liker iallefall jeg..og nyter å lese og se bilder!
    Takk for gode tips, ja nå er det snart bare å sette igang for her er også hagen snart snøfri..

    GOD HELG! j

    ReplyDelete
  2. Så mange fine inspirerende bilder! Særlig for meg som planlegger hage fra scratch! God helg!

    ReplyDelete
  3. For en flott hage du har! Takk for at du deler. Jeg drømmer om en flott hage, men først må man bli kvitt rot og materialrester etter renoveringen. Litt av en jobb!

    Nå er det fyr i ovnen og bondekjerringa ligger på sofaen med pledd og er klar for en skikkelig kosehelg! Ønsker deg en flott helg!

    ReplyDelete
  4. Hei Nina i paradiset.
    For en nydelig hage, koslig å titte på når man venter på vår.
    Du kunne bodd nærmere nord i landet så kunne du veiledet meg i min hage som er helt ødelagt etter sinne til Berit, men det er minuset ved å bo i havkanten:).Lærte iallefall hvor jeg ikke bør anlegge hagen:)
    Ha en nydelig helg sammen med dine.
    Mvh
    Liv

    ReplyDelete
  5. Åhh, så lekker hage du har, Nina! Jeg ønsker meg flere sånne innlegg fra deg nå fremover. Jeg trenger inspirerende bilder :) Å planlegge bedet med en bukett i tankene var faktisk ganske smart. Det skal jeg huske!
    Ønsker deg en fin helg!

    ReplyDelete
  6. For en fantastisk hage.
    Klem, Drude

    ReplyDelete
  7. Kom plutselig over bloggen din. For en fantastisk flott hage du har=) Jeg ble kjempeimponert. Håper du greier å heve deg over onskapsfullt sladder... det gjør ikke hverdagen trivelig! Lykke til. Vibeke=)

    ReplyDelete
  8. Hei Nina, er det du som har lagt igjen kommentar hos meg?
    Jeg får ikke til å klikke på den, og komme til en blogg...
    M
    :D

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)