Tuesday, October 23, 2012

Det går fremover, endelig!

I en stor familie er det alltid mye vanlig forefallende arbeid, og altfor liten tid til skikkelig arbeid. 
Etter mange år med presenningstak, har dukkestua nå omsider fått skikkelig taktro og papp. Her er det nå både isolert, lufting og diffusjonsåpent undertak. Det er ikke materiale det står på, for uthuset har vært fult i årevis, så vi slapp de store innkjøpene. 
 Det var bare det at takstolene var så innmari skakke og skjeve, så min kjære måtte tilpasse lister til hver enket, for at taktroen skulle ligge rett. Var gift med en sveiser jeg, IKKE en snekker! ;)

Selve skroget og gulvet i dukkestua er fra 50-tallet da, men ellers er alt byttet ut. Vil du se flere bilder derfra, slik det SKAL være, klikker du bare HER.
Taket skal dekkes med dråpeskifer, slik som huset vårt skal ha. Jeg skal prøve meg på skifertekking, og se om jeg ombestemmer meg og legger Decra på huset isteden.... ;)
Til våren skal jeg legge brostein i viftemønster der. Her er ett tips til hvordan mor kan gjøre dette selv! (min blir ikke akkurat slik da, men fint dette også)
 Det er slettes ikke mye vakkert å se på i hagen nå, når 98% av staudene har takket for seg. Den flotte høstsedumen, har flatet ut av september-regnet.....

Mye er trist, som bladverket på disse rosene:
Strålesopp. Æsj!
 Fant ett par søte klematisk i klatrerosen min på nordveggen da. :)
Ellers har båten havnet i garasjetomta igjen, rekordlite brukt. For lite tid og for mye dårlig vær!
I morgen venter jeg inn nye varer i butikken, og jeg holder på å rydde plass til julen.
-Om du er på jakt etter noen skikkelige godbiter til fine priser, er dette det rette tidspunktet. Rydder plass til julevarene!!! :)


4 comments:

  1. Det blir så fint :) masse små detaljer som gjør underverker :)

    Randi

    ReplyDelete
  2. Dette blir ei kjempefin dukkestue, jeg synes det er så koselig med små hus i hagen, har noen i hagen min til dyrene og et lite uthus, der har vi lagt dekra-tak.:)Flotte høstfarger hos deg!:)Hilsen Else Britt i Humlehagen:)

    ReplyDelete
  3. Hei:)Gudene skal vite at arbeidsledig blir man ikke når man har hus.Det er et livstidsprosjekt for min del:)
    Koselig og være her på bloggen din igjen etter et altfor langt opphold.
    fin fin dag til deg:)

    ReplyDelete
  4. Her er det prosjekt på gang....vert flott dukkehus dette her :))
    Herlige fargar i hausthagen.
    Ja tenk at det er snart jul igjen......det er utrulig kor fort tida går (snart vår også)
    Her er det kvitt ute og no snøvar det godt....brrrrrr
    Ha ein fin dag.

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)