Wednesday, July 22, 2015

Mini-ferie i ukjent by.

En kan bli så deprimert av månedsvis med regn, -særlig når favoritt-hobbien er å drive med hage.
Fredag fikk vi en fin dag, der vi holdt på ute hele dagen, men lørdag var det på'n igjen med regn, derfor pakket vi kofferten og satte oss i bilen og jaktet på fineværet etter værmeldingsappen på mobilen.
Etter en natt i Østersund, der jeg så ofte ferierte som liten, kjørte vi lengre sørvest til en by jeg bare har vært i i toppen en time, fordi det pøsregnet (sa mamma) Det var sikkert 30 år siden, og det eneste jeg tror jeg husker var sjøen og at vi kjøpte is. Andreas som stort sett ferierte i Oslo, Stavern og i syden da han var liten hadde aldri vært i Hudiksvall før, men han var like ivrig som meg på sol og sommer og kjørte dit jeg guidet han.
Jentene mine er i Trøndelag, så det var bare Leon som ble med på tur. Han og den nye gravemaskina hans.
 Jeg bestilte rom på Statthotellet pga fasaden, men rommet hadde ikke tilsvarende interiør, men det var stort og veldig rent. Beliggenheten var super da, om man ikke syns toget er forstyrrende.
Vi er fra Molde, der det generelt går tog en gang i året (17 mai) så vi syns tog er spennende. Særlig Leon som aldri har tatt tog før. Han fikk ikke tatt tog nå heller, men vi gikk en lang tur, og da måtte vi krysse jernbanelinja, og det var nesten som lille julaften for Jr.
Og mens gutta går tilbake til hotellet for å bade i bassenget, rusler jeg rundt og ser på de gamle, flotte bygningene.
Disse flotte historiske bygningene har plansjer med opplysning om byggeår, og opprinnelse, og dette mini-"slottet" ble bygget av apotekeren Julius Brun i 1842
Nabohuset har en bemerkelsesverdig frise-bord under gesimsen, og maksimalisten i meg fikk nesten kink i nakken.
Vi som skal pusse opp uthuset vårt, trenger også mer overkommelige ideer, og denne døromrammingen var mer etter mitt ønske...
Noe jeg lærte på skolen, men aldri sett i virkeligheten så jeg flere plasser her, -nemlig påmalte vindu.
Noen ganger passet det ikke å sette på vinduer "akkurat her", -men noen også de med dårligere råd kunne gjøre dette fordi glass var dyrt.  Stiftsgården i Trondheim har også påmalte vindu, men grunnen her var nok ikke økonomien da fru Von Schøller ikke manglet penger ;) Her kan du se!
Leon lærte fort at is på svensk het glass, og dette syns han var utrolig rart, men når det er favorittretten (han vil helst ha is til middag!) må man jo gjøre seg forstått! ;)
Jeg brukte nettet for å finne en anbefalt restaurant i Hudiksvall, og denne gangen stemte det helt bra, for dette er nok den beste fisken jeg har smakt, og Andreas sitt lam var av samme klasse.
Stedet heter Medelhavskälleren og du finner den HER.
Dagen etter ble det en tur på stranden, -for strandlivet her i Romsdalen har vært temmelig magert i sommer. Ferie for meg er jo å dukke ned i en bok, mens guttene badet og klatret i klatreveggen, og selvsagt teste gravemaskina.
Jeg har verdens snilleste mann som også tok meg med på ett spennende hagesenter/kafe/besøkshage hos Gröna Systror rett utenfor Hudiksvall.
Det ble ikke noe handling på meg, for alt jeg ville ha var så stort at jeg ikke fikk plass i bilen. Dette valnøttreet fremst i bildet her sto langt opp på listen, men om jeg hadde fått det inn i bilen, -hvor skulle jeg i såfall ha plassert det hjemme....?
 Denne Bullataen (Salix fragilis 'Bullata' -piltre) som ser ut som ett oliventre, MÅ jeg finne plass til i hegen min da. Så ikke det for salg, men skal få Slætta til å ta det inn til neste år om jeg ikke finner det noen steder nå. De vokser i alle parker og mange hager i både Østersund og Hudiksvall så jeg. De og sølvpil. Vakkert!
Da jeg flyttet til Molde, flyttet jeg også fra min honningrose, Rosa helenae 'Hybrid' (vokser over meg på bildet her) og denne var så flott at jeg kjenner jeg må kjøpe meg en ny. Det er bare at denne blir enorm i Molde, og dekker fort en hel vegg, så jeg må finne ut hva jeg ønsker å dekke...
 Siden været over hele Øst-Sverige ble dårligere utover kvelden, vendte vi nesen hjemover for å få unna noen nettordrer, men også gjøre noe fornuftig med hus & hage. Overnattet en natt på Røros, før vi kjørte hjem i dag.
 Tilbake sitter vi litt brunere, litt gladere og med full av inspirasjon.
Vi vil gjerne dra tilbake senere ett år. :)

2 comments:

1. Härligt !!! här får du en hälsning från Sverige...här är vädret inte så varmt och soligt som man skulle ha velat....men det är bara att gilla läget ;)
    Fint ställe ni varit på ;)
    Kram bia

ReplyDelete
  2. Nice blog and article, thanks for sharing.
    Obat perangsang wanita

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)