Saturday, February 19, 2022

Hagen i juni

Alle sommermånedene har sin sjarm i hagen, men juni fremstår som ekstra frisk, frodig og fargerik, og er sjelden plaget med den varmen og tørken juli og august kan ha. 
Det blomstrer over alt, og bladplantene breier seg utover. 
Om dagen har vært tøff, er det glemt etter en runde i hagen i solskinnet. 
Om jeg ikke føler meg tilstrekkelig med jobben, familielivet, eller på andre plan,  kan jeg ihverfall si til meg selv, at alt dette har jeg satt sammen og skapt. -Om man overser at benken trenger et nytt strøk av maling da! 😅
En annen stor glede er at jeg i to vintre har overvintrer en Gunnera, mammutblad uten annen vinterdekke enn et sitteunderlag i saueskinn. Denne vinteren rakk jeg ikke å legge det på, men har satt over en fiskekasser i isopor. Håper den berger vinter nummer 3, like godt som jeg taklet Covid. 

Det er også i juni at jeg innser at jeg burde delt flere av staudene mine, eller krympet de inn. 
Det ser ganske bra ut her, men det er jo ikke ferdig med å vokse enda for i år, liksom....

 


Jeg er også innmari glad i rododendron, -og det er faktisk ikke på grunn av blomstene! Blomstene er selvsagt en bonus, men bladene er fine hele året. Ønsker meg derfor flere planter med spesielt bladverk. 
Iris har også pent bladverk som gjør seg så godt sammen med bregner og Hosta, og de har virkelig flotte blomster! Dette er 'Black Joker' og er kjøpt hos Kenneth og Tommy på Garden Living


Dette er utsikten fra en av sitteplassene i hagen. Jeg må bare fjerne noen asiatiske liljer som vokser her, fordi de ødelegger utsikten med høyden sin. Litt komisk, men sånn er det av og til.
Utsikt er viktig, og jeg må derfor også beskjære min japanske lønn som etter 13 år bare har blitt SÅ diger. Min samboer hevder at vi ikke har sjøutsikt lenger, -bare sjøgløtt. 🙈
Må bare den hersens snøen smelte sånn at jeg får begynt å grave, dele og flytte min overfylte lapskaus! 

Ja, det kom mer snø i natt, og nå i kveld. Tror jeg må hente meg et glass vin. 

Trenger vår nå!






2 comments:

  1. For en fantastisk hage og sted. Dere er veldig flinke. Så frodig. Har dere egen kompost? Event hvilken gjødsel bruker dere? mvh Ingrid

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)