Sunday, January 18, 2009

Helgen er reddet!!

Det er ikke så mange år siden at jeg virkelig begynte å få smaken av vin.
Jeg har ikke hatt så innmari stor sans for alkohol bare for kosens del, kanskje fordi jeg ganske enkelt ikke syns alkohol smaker bedre enn cola, eller fordi jeg er ganske avhengig av sistnevnte....
Men de siste årene har jeg funnet flere sorter vin som virkelig smaker godt, og det er så koselig å ta ett glass sammen med en god venninne, eller bare kjæresten.
Glassverandaen min, er en perfekt plass til sånne stunder.

Og egentlig kunne dette rommet vært en perfekt vinkjeller:

Om ikke beboeren hadde vært hagegal!


Jeg lovte en Line Cathrin å vise det nye planterommet mitt i går, da jeg snakket med henne på telefonen.
Dette er på motsatt side, der Andreas akkurat har hengt opp lys til meg . Ikke så frodig enda, når alt er klippet ned.
Det skal opp ett lys i hyllen i midten også, men jeg må bare kjøpe ett først.

"Palmene" mine er en Cordyline og en Yucca filamentosa, og de ble ikke flyttet inn før i november, for da syns jeg så synd på de der de sto i kulden.
Denne uken skal det som spirer på badet ned hit, og lampe skal opp.

Hyllene på denne siden av matboden kan reguleres opp eller ned, og jeg har en ekstra plate liggende. Genialt!

Den første Phormiumen som spirte for meg, har blitt ganske stor nå, og innmari flott. Mistet en i fjor vinter da det kom en mus inn i planterommet mitt, og spiste opp roten. Hevnen var søt, så jeg tok livet av musa, og slapp inn katten! ;)
Min store Plantasjen-irritasjon ble i dag reddet av min kjære tante som hadde en sekk skikkelig jord liggende. Så i kveld har jeg vært produktiv, og sådd 14 nye sorter. (listen under vil bli oppdatert)

I tillegg gledet jeg meg stort over at onkelen min, han som driver familiens gård, er like gira som meg på å skaffe koi til dammen sin. Jeg skal derfor forsøke å skaffe fisk til oss begge. Forhåpentligvis vil det løse seg med overvintring av mine fisker også der oppe, så slipper jeg å holde brønnen i kjelleren full av vann. (den skal nemlig bort, for den er nifs!)

9 comments:

  1. Så bra at det ordnet seg!
    Kjekt med eget rom for planting! Gleder meg til å se alt du sår der!
    Ha ei fin ny uke!
    Klem!

    ReplyDelete
  2. Jeg er imponert over driven din, spesielt sett i lys av at du er gravid :-).

    Jeg følger med alt du skriver nå for inspirasjon til såing og planting. Har ikke kommet helt i siget enda, men bl.a bloggen din skal forhåpentligvis få meg i gang :-)).

    ReplyDelete
  3. Så spennende å følge med på bloggen din :)
    jeg er ikke flink med hage, men må si at jeg får lyst til å prøve meg mer når jeg leser hvor flink du er :)

    Klem,Kari

    ReplyDelete
  4. så koselig glassveranda:) vi har også lært å drikke vin for kosens skyld... koselig;) flink du er med planter a. kan ikke akkurat skryte på meg det;) nattinatt

    ReplyDelete
  5. Jøss,for en nydelig glassveranda!
    Morsomt å følge med bloggen din,dere får jammen gjort mye ,å flott blir det :)

    Skulle ønske jeg også var flink med blomsrer,spesielt med å ta vare på dem om vinteren(blir til at de fryser)
    Blir masse som blomstrer og gror til sommeren ser jeg,spennende:)

    Å så er vi jo knallheldige med været å da på disse trakter :)))

    Ha en fortsatt fin dag

    Siw

    ReplyDelete
  6. Steinen får vi etter gårdbrukere som rydder markene sine :)
    Kommer mest fra Bollia ;)

    Siw

    ReplyDelete
  7. Hei!
    Lenge siden nå!
    Jeg har sikkert sittet å tittet gjennom bloggen din i en halv time nå ;) Sånn går det når man tar seg en aldri så liten bloggepause! Her har det jo skjedd både det ene og det andre! Ser at ny-huset ditt har gått igjennom en stor-oppusing! Så utrolig flinke dere har vært, og så fint det har blitt! Ser det har vært mye jobb! Begynner dere å nærme dere mål?
    Gratulerer så mye med den lille på vei også, skal vel bli kos for dere alle sammen, og jentene gleder seg vel til å bli storesøstre? ;)
    Ønsker deg en kjempefin uke!
    Klem Beth

    ReplyDelete
  8. Å, jeg klør i fingrene etter å begynne å så jg også, men jeg må vente litt, for jeg mangler plantelys og en plass å ha det, og må begrense meg litt. Gleder meg til lysere tider : )

    ReplyDelete
  9. Å, jeg klør i fingrene etter å begynne å så jeg også, men jeg må vente litt, for jeg mangler plantelys og en plass å ha det, og må begrense meg litt. Gleder meg til lysere tider : )

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)