Friday, January 9, 2009

Mer hage....

Først vil jeg bare skrive: tusen takk, for flotte ord i de hilsenene jeg har fått i år!
Varmer stort i hjertet, i disse gråværsdagene.

Har fått flere spørsmål om både ditt og datt, så jeg skal prøve å svare litt her, selv om jeg blir litt distrahert av filmen Andreas og ungene sitter og ser på (på Disney Channel, Andreas er den som ler mest!) I tillegg skal jeg vise min siste favoritt-stil i hagen, den jeg ikke rakk i går.
Her er ett bilde av den: (ps dette er ett ganske ungt bedd med endel små planter enda, men de vokser seg større nedover i innlegget)
Dette beddet som lå på baksiden av mitt forrige hus, men ble fjernet fordi jeg skulle flytte plantene til min nye hage. Marita nektet meg å flytte fra de steinene, så hun kom og hentet de til sin egen hage, 20 mil unna(!)
Jeg fikk flere spann med maling i bytte(!!)

Her er skyggebeddet to år senere:
Beddet domineres av Hosta, en staude jeg forelsket meg i allerede første gang jeg så bildet av en, maaaaaaaange år før jeg flyttet hjemmefra. Nå er jeg, kanskje ikke uten overraskelse, en ivrig samler. Ellers har beddet innslag av skjoldbronseblad, (Astilbodes tabularis) ormedrue, Astilbe, Tiarella, en fiol jeg ikke kan komme på navnet på (Viola odorata??) to Rhododendron 'Cunninghams White', samt en bregne fra skogen.

Temaet er skygge og hvitt, så alle blomstene som vokser her er hvite.
Her er beddet tre meter foran skyggebeddet, på den andre siden av plena.
Mer Hosta, samt hvit ridderspore og kongslys.
Under, blomstrer rododendronen og fiolen, samt tiarellaen der bak, så dette er tidlig på sommeren.
Senere kommer det blomster på denne skogskjeggen (Aruncus aethusifolius) samt astilben, hvit revebjelle, ormedrue og selvfølgelig klatrehortensiaen på veggen.
Jeg elsker å sette sammen bladverk med store kontraster, og ikke spør meg hvorfor. Jeg har det bare i hodet mitt. Store, runde blader, mot lange, smale, eller flikete som bregnen. Blanke grønne, mot matte med struktur, hjerteformede mot smalere bladverk. Mmmm.... Gal? Tja, men alle har rett til sin egen galskap! ;)
Selv om både oldefar og tippoldefar var gartnere med eget gartneri, og jobbet for Trondheims mest pripne kunder på Singsaker, har jeg ikke lært noe av de. De var vel blitt til god kompost begge to da jeg ble født. (Sorry, min makabre humor, men vi har jo ansvaret for å lage den siste bolig for Moldes beboere, på jobb, altså den under gresset! Så galgenhumoren er viktig!)
Kunnskapen min er selvlært, men den har faktisk blitt såpass at den gav meg jobb i ett gartneri, uten å søke, og nå jobb i parkvesenet, fortsatt uten søknad. Jeg håper det er min greie dette her, selv om jeg er redd for å gå lei av å luke! ;) (-brukte å elske det....!)
.
Jeg har ikke supre erfaringer med å være medlem av noe hagelag. Sist følte jeg meg altfor ung, anneledes og fremmed. Ingen da hadde begynt å bruke Internett som hjelpemiddel, og jeg kom ikke på hva en georgine var for noe... (på Hagegal brukes Dahlia oftest)
Om ting er anneledes i Molde, og gjennomsnittsalderen litt lavere nå, kan jeg godt bli medlem, men har jeg tid??
.
Planene for 2009 er nemlig uendelig.
Og så den når-sår-man-sommerblomster-listen, linket fra Mia Marias liste på Hagegal. (fått spørsmål om det)
Nå må jeg ta meg av familien min, vi blogges!

4 comments:

  1. Nydelige hagebilder du viser, gler meg til vår og sommar! Håper du får tid til å lage nokre nye fine bedd, hvis du ikkje allerede har gjordt det:) God helg ønskes frå Sunnmøre:)

    ReplyDelete
  2. Nydelige bilder og nå ser jeg den Hostaen jeg har.. det er den med de hvite kantene på..

    Elsker de sammensettningene dine. Det ser så rolig ut. Fikk masse inspirasjon her og ser for meg hva jeg kan gjøre med beddet utenfor redskapsskuret, der rododendrone står. Problemet er jord, her er alt rødsand.

    Skjønner du får problem med å svare alle, det beste er vel at du utdyper på bloggen din når du har tid.. alle kommer innom her likevel;o))

    Kos deg og klem fra meg

    ReplyDelete
  3. Ingen tvil om at du har greie på hage! skulle ønske du kunne komme hjem til meg en tur:) Jeg har så mange planer og drømmer, men mangler erfaring og kunnskap. Det er ihvertfall deilig at vi er på denne siden av nyttår:) Fortsatt god helg! klem fra silje.

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)