Wednesday, June 27, 2018

Det du ikke skulle tro!

Det er vel få som tror at jeg har så mye ubleket lerret i hagen som dette: 
Men joda, -og det er enda mer enn dette da. Har bare ikke begynt her enda, -før nå! 
Denne delen av hagen har Sauen Shawn (robotklipperen) regjert, og jeg har ikke helt funnet ut hva jeg skal gjøre her, inntil nå. 
I kjent stil tegner jeg på plena og har resten i hodet. Denne gangen er også inspirasjon ett bilde jeg har sett på Pinterest, men selvsagt blir det en egen vri. 

 Noen timer senere har det blitt slik, -men det er ikke så lett å se hva jeg har gjort, før en ser det fra en annen vinkel. Nesten 2 kvadratmeter plen har forsvunnet, og jeg har plantet buksbom, iris, en hosta, prydgress, bergenia og en pipholurt. Sistnevnte skal klatre i en bue, -men jeg må kjøpe eller lage en først.
Jeg skal også lage bedd på motsatt side, og fylle det med Hosta, eviggrønt og typiske bladstauder. Noe av beplantningen som er her fra før er i samme stil, men litt "slengt ned" fordi jeg måtte flytte litt Hosta hit da jeg lagde grus-sirkelen i Versailles-hagen.

Klematisen som har havnet her er I Am Lady Q, og vokste i en kasse ved husveggen i 9 år. Kassen måtte bort da Andreas la belegningsstein der, og klematisen ble flyttet hit med sekketralle. Roten målte 62x62cm i grunnflate og var 40-50cm høy.
Fant forresten ett bilde av den, -ETTER at jeg hadde plukket bort myyyye av røttene pga vekten.
Ett godt bevis på hvorfor klematis trenger store, dype plantehull, iallfall!



1 comment:

  1. Blir skikkelig imponert av av deg - en ting er jo å ha gode ideer, men du greier å sette dem ut i praksis. Blir spennende å følge med på den nye delen av hagen din.

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)