Tuesday, April 27, 2010

En liten vårlig oppdatering fra hagen

Selv om vi har hatt en rekordlang og snørik vinter, og våren ikke har vært så altfor varm enda, er det litt å finne ute i hagen.
Noe blir også tatt inn på kjøkkenbordet, slik som denne vårkjæreminne, Omphalodes verna som vokser inntil bergveggen her, og er derfor av de aller tidligste. Jeg har samme typen i albino-utgave i hagen, men de blomstrer ikke enda, har bare knopper. Meeeget villig type, og en super bunndekker som ofte tar knekken på mye ugress.
En annen tidlig albino er denne hvite bekkeblomsten. Den har allerede mistet flere blomster, men har også nye knopper ser jeg....
Vanlige snøklokker setter jeg ned mellom all Hostaen jeg har. Hosta er jo en svært sen bladstaude som en bare ser spirene i nå, men når bladverket kommer vil de dekke over de halvvisnede gresset til snøklokkene.
Her er en fylt utgave som jeg liker svært godt. Ønsker meg mer av den da.
Jeg har en forkjærlighet til hvite blomster, og skaffer meg den hvite utgaven av alt jeg liker. Denne er mest kjent i blått, og finnes vel i de fleste eldre hager. Othocallis siberica er navnet på den, men de fleste kjenner den som Scilla sibirica, eller russeblåstjerne på norsk. Kan ikke si at jeg akkurat elsker når de botaninske navnene blir byttet....
Den har i allefall eksistert i norske hager siden midten av 1800-tallet.
Når det gjelder bruken av botaninske navn, er dette faktisk genialt på nettet.
Gooogler du på de norske navnene på diverse planter kan du være heldig å finne ett par flotte bilder. Googler du på det botaniske navnene kan du derimot finne hundrevis av vakre bilder!
Kuleprimulaen trenger vel ingen presentasjon.
I min hage finner du den i bare hvit utgave....
Noen vil kalle meg kjedelig, andre stilren. Jeg mener jeg bare er Nina.
Lungeurten som er en utrolig flott staude med ett ekkelt navn som derfor kalles bare Pulmonaria i min munn, blomstrer både i hvitt, blått og lilla-rosa.
Disse dyrker jeg først og fremst for bladverkets del, for alle de forskjellige typene har ulikt mønster på bladene. Noen er også helt sølvfarget og lansettformet.
Den over heter 'Sissinghurst White' og den under 'Mrs Moon', men jeg har også flere og innrømmer at jeg samler litt....
På denne tiden i fjor var forglemmegeisøster (også ett håpløst norsk ord!) Brunnera 'Jack Frost' dobblet så stor og vel så det. Nå er det bare så vidt at blomstene har kommet frem. Denne har også ett vakkert bladverk, og er dermed en spennede staude hele sesongen.
Snøstjerne, Chionodoxa er også en tidlig løkblomst som jeg liker godt. Den hvite ble med på flyttelasset fra Trønderhagen, og kommer derfor opp litt hist og her i beddene mine.
I høst plantet jeg også den blå utgaven utenfor dukkestua, der blå blomster er dominante.
All snøen gjorde det litt tøft for endel av julerosene mine, for noen av de hadde dannet store knopper før snøen kom i desember. Disse råtnet faktisk.
Av alle ting, så har jeg bare røde som blomstrer ute nå. De hvite står i potter, eller mangler blomster....
Den hvite krokusen jeg har så mye av begynner å bli slappis, men denne lyseblå, innkjøpt i høst har noen fine enda. Fargen kommer ikke så godt frem i sollyset, men den er utrolig fin. Skal skaffe meg mer av den. 'Blue Pearl' mener jeg den het, og ble bestilt fra Zimtrade (tror jeg)
Har ikke kommet i gang med støpingen i hagen enda, men fikk i kveld jobbet litt med prosjektet på sørsiden av huset. Dessverre tar det utrolig lang tid, for det er så mye stein der. Må bare stå på, for det ryktes om at det skal graves tomt for garasje der jeg har staude-åkeren min, så jeg må få ordnet med ny plass til de snarest.
Nei, nå er det senga her, kjenner jeg! ;)

20 comments:

  1. ååh..så glad jeg blir av å se alt som allerede blomstrer hos deg! ..da må det vel være håp her litt lengre inn i landet og.

    Jeg blir også GLAD av å lese når du skriver om blomster og hageplanlegging! ..du har stor kunnskap, og er veldig inspirerende!

    ReplyDelete
  2. God kveld.

    Skjera? ;o)

    Så det spirer og gror hos deg....Kunne ønske jeg kunne si det samme. :o/ Men det kommer vel.

    Klem klem ;o)

    ReplyDelete
  3. Her var det mye som blomstret. Jeg er også veldig glad i hvite blomster, og det er IKKE kjedelig. Hvite blomster sammen med grønt blir jo bare nydelig. Jeg likte også veldig godt den rosebuen din. Hvite roser som skal klatre her...??
    Anita

    ReplyDelete
  4. Nå lærte jeg noe nytt i dag også. Blomsten som jeg har fått av min mormor heter altså snøstjerne?! Jeg har den blå varianten, den hvite har jeg ikke sett før- nydelig! Der ligger en award til deg hos meg!

    ReplyDelete
  5. Godt med alt som blomstrar no :) Er glad våren har komt for å bli no :)

    ReplyDelete
  6. ÅH; som det blomtrer og gror hos dere!!!
    Her ligger det snø på plenen enda :-(
    Ja, det snødde i dag å faktisk.
    Men, det blir vel etterhvert....
    Kos deg i hagen!
    Klem

    ReplyDelete
  7. Så utrolig fine bilder du viser. Man ser jo at du er proff.

    Ha en fin dag Nina.

    Klem Ingunn

    ReplyDelete
  8. Hei!!!

    Og takk for nyttig informasjon.
    Du får en som selv ikke liker hagearbeid til å bli inspirert.

    HA EN FIN DAG!!!

    Hilsen
    Marianne

    ReplyDelete
  9. Så mange vakre blomster! Jeg har faktisk gått rundt i hele vår og lurt på hva den het, den russeblåstjernen, men nå vet jeg det! :) Også var den jo så fin i hvit! Jeg tenker nok at den skal få plass i min fremtidige hage ;)
    Bare for å være litt pirkete, så må jeg nevne at det botaniske navnet til planten alltid skal skrives i kursiv :)
    Takk for en herlig blogg! Jeg gleder meg til å se enda flere vakre planter fra hagen din :)
    Ha en flott dag!
    Kari

    ReplyDelete
  10. SÅ masse lekkert som blomstrer hos deg allerede! (nei, jeg burde jo egenlitg ikke være overraska, du skuffer aldri! ) Helt nyyyydelig! Helt utrolig skjønne de fylte variantene; ikke sett fylte før! moro! :o)

    Gå moro at du vil være med på giveaway'n min, jammen mye moro man kan ha det med støping av betong. Koselig at det ikke bare er meg som er glad i engler! :o)

    ojoj, stas med besøk av lokalavisa da! ...men det er jo ikke første gang! hihi. Moro!

    Ønsker deg en fortsatt vidunderig uke!!

    ReplyDelete
  11. Gratulerer med flott artikkel i avisa i dag :-)

    ReplyDelete
  12. Så mye som spirer hos deg, det er deilig å se. Ha en fi uke videre.

    ReplyDelete
  13. Heia Nina, du er til stor inspirasjon for meg både ute og inne. Denne gangen har jeg et spørsmål om kjøkkenet. Hvilken farge har du på veggene? har du fargekode? Hvilken glansgrad har du brukt?

    På forhånd tusen takk.
    Britt

    ReplyDelete
  14. Hei, pakken kom i går, takk for handlen =)

    ReplyDelete
  15. Hei og hå, send over noen grønne fingre til emg også, please;-) Nydelig!!!!! Ha en riktig så fin dag i din skjønne vårhage! Klem

    ReplyDelete
  16. :)
    Takk for rettelsen Kari!
    Jeg vet jo at det botaniske navnet alltid skrives med stor forbokstav, mens det norske skarives med liten, -og det var for at de som ikke har snøring skal skjønne at dette var blomsternavn jeg uthevet skriften på de norske navnene. Neste gang skal jeg utheve det botaniske og merke de norske med fet skrift! ;)

    Fargen min på kjøkkenet, Britt er en Lys Provance, med en lite vri....
    Dette er det bare Marita Solheim på Coop Extra Bygg i Molde som vet, for det er hun som har laget fargen for meg. Det eneste jeg vet er at den er lysere.
    Marita her peiling på alt innen maling, og er utdannet interiørkonsulent. Lurer jeg på noe, ringer jeg henne. :)

    ReplyDelete
  17. *Sukk* Jeg skrapa is av bilen i morges jeg! :P

    ReplyDelete
  18. Hei Nina

    Takk for en vårlig inspirasjon og ikke minst var artig å se deg i avisa. Lykke til videre:)
    Telma

    ReplyDelete
  19. Takk for et inspirerende hageinnlegg med bilder!

    Jeg liker mye av det samme som deg. Ellers så er heg helt sitrende av spenning på hagen i år. Det er så mye som skal blomstre for første gang... håper jeg da.

    Takk for tips om å google på latin! Det var et nyttig tips :-).

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)