Wednesday, April 21, 2010

Hagen i Paradiset

Jeg er i full sving i hagen med å grave ut årets nye blomsterbedd.

I den forbindelse har jeg i kveld tatt noen før-bilder, for det er alltid gøy å se hva en rekker på en sesong, særlig når en ikke har bekkenløsning eller er 9 mnd på vei....
Jeg gjorde ingeting annet enn vedlikehold, -og bare så vidt det, etter at Leon kom den 26 juli i fjor. Hele høsten øste det jo ned, og det var ikke noe gøy med en hage der alt råtnet, derfor startet jeg med butikk-prosjektet i steden.

Det jeg har holdt på med i dag, er området bak den hvite benken.
Her skal vi plante noen busker og roser for å lage le for innsyn og vind.
Sitteplassen skal kles med skifer funnet i hagen. Vi har gravd opp flere paller. Hadde vært morsomt å sett gamle bilder av hagen slik den var på 30-tallet....

Ellers mangler jeg utrolig mye naturstein, men steinforekomsten på Romsdalshalvøya er temmelig tragisk, så jeg må langt for å finne vakre, glatte steiner.
Skulle egentlig begynne å støpe kantstein i dag, men det lyktes ikke å få min kjære til å skaffe støpesand (-jeg glemte å ringe han!)
Om noen vil se hvordan jeg gjør det, kan jeg godt ta bilde når jeg begynner.
Kantstene ligger å venter....
I mellomtiden graver jeg altså nye bedd, som det i høyre hjørne over her og langs veggen foran huset.

Jeg syns det er litt fargeløst og trist enda, for det er en utrolig sen vår vi har i år, derfor la jeg inn dette angst-bildet fra samme sted i mai i fjor.

På bildet over var vi akkurat ferdig å drenere, og hadde gravd ut hullet for plattingen.

Under er platten pukket og singlet opp, og stien gravd ut.
Fikk ett spørsmål i dag på sms mens jeg jobbet i hagen, -om hvor bred grus-gangene i hagen bør være. Kan du ikke kjøre trillebåra di på den, er den ubrukbar! ;) Jeg kjører også barnevognen mye på de i år. Kjempegreit!
Klarer ikke å poste bare sånne triste bilder, så litt fra forsommeren i fjor måtte være med.
Disse vakre steinene kommer fra Orkla, og er ett fint minne fra gamle-hagen min i Orkdalen.

Alle de store plantene mine kommer også derfra, der jeg eliminerte flere bedd for å gjøre eiendommen enklere å stelle for de som tok over.
Som nevnt tidligere bruker jeg alltid noen store, gamle planter i helt nylagede bedd, og sper på med sommerblomster i tillegge til nye stauder ol. Slik fylles beddene mer allerede den første sesongen.
I år har jeg derimot ikke sådd ett eneste frø da.... (ikke helt bra)
Liker hvite blomster utrolig godt.
Og i dette området har jeg plantet flere favoritter. Noen sprer seg mer enn andre da....
Ett oversiktsbilde makent til det øverste her, men med LITT mer farger!
Noen av de, -særlig de rødbladede skal flyttes til sørsiden av huset, til min formelle, unorske hage.
PS Noen som ønsker seg Geranium phaeum?
Jeg kaster flere planter hver dag, så kom og hent! ;)
Klem fra Nina i Paradiset

25 comments:

  1. Utrolig nydelig hage! Jeg kan bare drømme om en like vakker, men gleder meg virkelig til å begynne å planlegge hagen på gården vi skal overta. Må prøve å få til litt i allefall, gården er jo kjent som "Blomsterlåven".. :)

    ReplyDelete
  2. Kommer til å bli bra dette da berta. Send noen planter i posten til meg da. hehe


    Trenger masse nytt. Skulle hatt noen som var enkle å spredde seg fort! hehe

    Bilder må du ta underveis ja. ;o)

    Natta!

    ReplyDelete
  3. Så heldig du er som får gjordt så mye ute.
    Plenen er dekt av snø her enda, og i dag har det vørt kaldt, med snø og haggelbyger :-(
    Gleder meg til å begynne.
    Klem

    Ps! har linka til deg i dagens innlegg ;-)

    ReplyDelete
  4. tar gjerne noen planter når jeg kommer jeg :-)

    ReplyDelete
  5. Flinke Nina. Dette blir superfint og jeg lærer.

    Klem og fin torsdag til deg og dine

    ReplyDelete
  6. Så flott altså, gleder meg til sommeren kommer ordentlig igang, så får vi sett hvoradn alt blir i full blomstring..klems..

    ReplyDelete
  7. Hehe!
    Stemmer det, rett familie, rett sted. Det er der vi skal bo, etterhvert nå, i allefall. Kårboligen på gården er under renovering, der skal svigers inn og vi skal overta hovedhuset. Inntil videre bor vi i "gammelhuset" til Kjell og Gudny, dvs ett av nabohusene. :)

    Svigermor er ivrig på hagestell og blomster, så går litt i skole hos henne. Interessen er der, kunnskapen får komme etterhvert..

    Blir utrolig inspirert av den vakkre hagen din i allefall! Du er sinnsykt flink og for en fabelaktig stå-på-vilje da?! Inspirerende!

    Supert at Lone tar med varene mine! Nå ble jeg skikkelig glad! :)

    ReplyDelete
  8. Så uttrolig fint! Elsker hage jeg også. Gleder meg til og følge med videre.

    Ingunn

    ReplyDelete
  9. Du får sette de phaeumene i potte - det er sikkert mange av butikktitterne dine som også vil ha planter til sommeren?

    ReplyDelete
  10. Med tanke på alt du gjorde med ni mnd gammel mage og bekkenløsning, blir jeg nesten skremt på hva du får gjort i år, utenmage og bekkenproblemer:) Du er jammen flittig. Det inspirerer en annen en til å få baken i sving:)

    Og for en hage du har, virkelig flott:)

    ReplyDelete
  11. Hagen din er så fantastisk vakker. Du er til stor inspirasjon, ingenting virker som om er vanskelig for deg. Så frodig og romantisk. Helt herlig!

    Gleder meg til å følge med i hagen din, spennende med nye bed! :o)

    ...skulle ønske jeg bodde nærmere, da hadde jeg garantert kommet til butikken din!

    ReplyDelete
  12. Nok en gang-moro å lese og imponerende hva du får til..men graver du for hånd eller "jukser" du litt og bruker gravemaskin?
    Ta bilder og skriv om det du gjør,-det er veldig motiverende og gledelig. Ha en super hagedag, for du blir nok ute idag også tenker jeg...da solen skinner på Mørekysten..iallefall på sunnmøre..:) JO

    ReplyDelete
  13. elsker hagen din.. å som du står på.. hvor finner du all energien? supermamma :) ha en flott dag

    ReplyDelete
  14. Jeg vil gjerne se støpe-bilder!!! Alle gjør det selv bilder tas imot med takk ;)

    Har masse planer for vår hage...7 mål med villniss, men ikke helt din utrolige arbeidsånd ;) her går det mer frem sakte men sikkert ;)

    Gleder meg til flere bilder! Ha en flott dag!

    ReplyDelete
  15. Hei, Anonym!
    Jeg har selvsagt jukset litt med gravemaskin, men det er med noe uerfarner sjåfører som fører til mye håndarbeid.
    Foretrekker også å grave for hånd der maskin kan skade hagen ellers, så jeg grov mange mange meter av stien for hånd, 7,5 måneder på vei med Jr.
    En utfordring med bekken problem, så midjen ble sterk! ;)

    ReplyDelete
  16. Så utruleg nydeleg hage!! Tar av meg hatten.
    Gledar meg til å sjå bilder etterkvart som du får gjort meir.
    Vil og gjerne få "kurs" i steinlegging langs bedda. Skulle fått meg ein kant mellom terassen og skråningen, vil gjerne ha bed der. men er litt usikker...

    Ha ein fin dag!

    ReplyDelete
  17. Hei

    Fantastisk flink er du. Takk for inspirasjon. Jeg har kjøpt et 70-tallshus som ikke har hatt en blomst rundt vegga noensinne.
    Blir litt av et prosjekt. Suger til meg inspirasjon fra deg;-))
    Tusen takk!
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  18. Fantastisk Nina! Åh..jeg suger til meg ideer og inspirasjon fra deg jeg :)
    Jeg vil svært gjerne se en step-by-step bildeserie om hvordan du legger kantstein. Helt toppers!

    Du er sååå flink!
    God klem,Line

    ReplyDelete
  19. Alltid like gøy med hageinnlegg fra deg!! Jeg vil veldig gjerne se støpebilder :)
    Her lagres ALLE dine tips på minnet :))

    Ha en fin deg!

    ReplyDelete
  20. Så utolig fint Nina, får så lyst til å gjøre noe her når jeg ser bildene dine. Nå skal sambo opp med stilas å bytte tak å kledning så da får jeg vel først å fremst prøve å redde det som står i beddene langs husveggen.Vet du når det er best å flytte stauder og roser?

    Ha en fin kveld og takk for at du sendte pakken så raskt =)

    ReplyDelete
  21. Hei! Jeg blir så imponert over hva du får til- hagen din er virkelig vakker og spennende! Gleder meg til å se hvordan du støper kantsten. Vi har laget grusganger, men er ikke ferdig med kanting ennå- greit å få litt tips underveis!
    Ps. har du noen bilder av varene i butikken? Hadde vært artig å ta en titt.

    ReplyDelete
  22. Synes hagen din ser flott ut allerede. Gleder meg til å følge med her utover sommeren! Tusen takk for inspirasjon

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  25. SPAM is not aloud in my blog, and they will NOT pass my filter!
    Please leave!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)