Sunday, April 18, 2010

Interiør, menn og eksteriør....

Jeg får ofte spørsmål om hvordan min kjære samboer takler min hvite og rosa verden her i Paradiset.
Jeg er ikke verre enn at jeg prøver å ta hensyn, -ved å prøve å spørre og rådføre meg med mannen i seriøse avgjørelser som nye gardiner, eller supplerende sofaputer, men blikket jeg får sier sitt og svaret at: "Ta her e like dumt som når i spør de om subba, effektforsterkere og surround-recivera det, Nina!"

Og da skjønner jeg at jeg heller burde blogge om det, enn å åpne munnen min til samboeren.

Andreas har sitt eget revir ute, og i kjelleren, -som også blir større etter at garasjen kommer opp, og hjemmekinoen i kjelleren står ferdig. I tillegg har han alle tre bilene våre, i allefall BMW'n og arbeidsbilen. Min kan han godt overse i perioder....

Pynt og dill i stua bryr han seg ikke om, annet enn at jeg får ikke ha på det lilla trekket på sofaen, (-fikk det med på kjøpet) og at alt det tekniske må matche den hvite tv'n hans! (-den er min også, men det var han som kjøpte den, mens jeg betalte huslånet i fire måneder alene! ;)). Nå har han også kjøpt seg hvit mobil også! (Jeg vil også ha....!)


Andreas påstår selv han ikke er hjernevasket, men heller litt metroseksuell, noe jeg har litt problemer med å se når han kommer gående i Forsvarets lang, grønn, under (eller lang, under, vinter -går litt i surr med disse militære uttrykkene! Grønt, nuppete ull-undertøy med stygg gylf, er det i allefall!) Ikke det minste lik hverken Beckham, eller noe i den dur....

For de som ikke vet hvem samboeren min er, er han altså tidligere skarpskytter og minerydder i Telemark-Battaljon som nå har byttet ut skytevåpenet med motorsag, og jobber i skogen. Ikke akkurat så metrofilt, kanskje?

Men etter nesten en time på badet, så sklir han faktisk rett inn i en Calvin Klein reklame.
Ja, jeg syns han er kjekkere enn reklame-saken her jeg da....

Jeg liker at Andreas bruker tid på å stelle seg. Men jeg tror jeg hadde dødd om han hadde brukt sminke, og rosa skjorte får jeg ikke på han! -ikke det at jeg prøver heller, for jeg syns det blir bare rart. Sminke på menn er vel for metro for oss begge, så lenge vi ikke skal leke Pirates Of The Caribian! ;)
Om to uker skal mannen min være hjemmeværende pappa i mer enn ti uker.

Jeg gleder meg til å slippe å ha ansvaret for hybelkaninene og tellekantene her i huset, og vet at endelig vil hjemmet vårt være strøkent.

Nazi-Kleve (som han ble kalt i Forsvaret) har nemlig disiplin på kaninene, og en snodig evne til å få alt rotet på stua til å fordufte. At jeg må lete etter PC'n min under sjeselongen, gjør ingeting, så lenge jeg får nye synet av noe som kunne ha vært klippet ut at ett interiør-magasin (om en ser bort fra enkelte mangler da, som en fraværende taklist ol.)

Nei, jeg klager ikke over mannen min, for jeg er utrolig lykkelig, og enda mer fornøyd over å ha frie tøyler her hjemme, samt å kunne kjøpe det jeg ønsker meg uten videre diskusjon.

Siden jeg er så heldig, prøver jeg å glede kjæresten min litt hver dag.
Å tilby han kaffe etter middag er en selvfølge, men de siste 9 månedene har han så og si alltid takket nei....
Men en dag fant jeg ut grunnen da. Han har nemlig vært redd for at jeg skulle tulle med han, og putte morsmelk i kaffen hans! ;)


Til tross for motstand mot lilla sofa, drikker han lett av rosa kaffekopper. I tillegg han spiser opp alle de lilla Opera Mints'ene mine, fordi han tror jeg foretrekker å ha de hvite og de rosa liggende lengst mulig som pynt i skåla. Men han har enda ikke kommet hjem med hvit sjokolade fordi det passer bedre sammen med tv og mobil....! ;)

Konklusjonen er at jeg liker den moderne mannen.
Jeg liker at han foretrekker ett plettfritt hus når det kommer folk på besøk, og at han bryr seg om detaljer, samt respekterer mine ønsker. Jeg elsker at han kan svinge seg på kjøkkenet, og lage velsmakende middager, og tar ett stort ansvar i huslige sysler når jeg ikke kan. Og at han styker og vasker mer nøye enn meg.
Så da får det bare være at jeg selv må tørke støv av hyller og karmer fylt av dill & dall, for det er jo jeg som fyller de....

Hvordan ønsker du at din partner skal være?
Er jeg altfor gammeldags og umoderne som ikke liker sminke og neglelakk på menn, og syns rosa skjorter blir rart? I tillegg syns jeg også at menn som bruker mye botox blir litt for glatt, liksom... Men liker en gylden balansegang mellom motorolje-fingre og hårvoks, trimming av kroppshår, og velstelte tenner. Man må jo kunne sette litt krav, når de setter krav til oss! ;)

Ha en flott uke, med eller uten en mann!

18 comments:

  1. Du har jammen meg funnet prinsen... Kom han på en hvit hest? =) De nymoderne mannfolka kan man ikke klage på, er godt når de tar i ett tak i hjemmet også, så slipper man å ha ansvaret for både interiør og hybelkaniner :)
    Ha en fortreffelig uke =)

    ReplyDelete
  2. Godt skrevet, Nina!
    Jeg er så enig, så enig... Sminke, neglelakk og rosa skjorte er ingenting for min mann heller. Men nå eier ikke jeg et rosa plagg en gang...

    ReplyDelete
  3. Dette var igrunn litt gøy å lese,for akkurat slik er min også:) Han kan være med brukthandel, og finner skatter jeg har oversett. Maler gjerne møbler sammen med meg, og kan til og med komme med ideer til hjemmet.

    Men noen kokk, det er han ikke da. Men det gjør ikke no, for jeg elsker å diske opp på kjøkkenet for min kjære:)

    Ha en flott uke:)

    Wenche

    ReplyDelete
  4. så bra skrevet. og jeg er også enig med deg at mannfolk, rosa skjorte, sminke og neglelakk hører ikke sammen.hjemme får jeg også lov til å gjøre som jeg vil, er utrolig glad for det. han hjelper til hjemme både med å male, sette sammen og kjøper blomster andre pynteting jeg elsker til meg. han lager også middag hver dag. og er veldig flink pappa. *smelt* så jeg skal heller ikke klage.

    ReplyDelete
  5. Heihei! Han mannen din er jo litt av et "scoop" ;)
    Jeg har alltid sagt at jeg skulle jammen meg finne meg en mann som kunne lage mat, snakkeT nordlending og hadde ordentlige mannehender (nei takk til pusekattfingre :)). Jeg fant ham da til slutt, så nå vasker jeg med glede både gulv og klær mens han disker opp med middag. Luksus, sier nå bare jeg :)

    Hehe, dette kommentarfeltet blir jo som et lite "manneskrytefelt", men det må jo være lov til å være litt stolt av noe av det viktigste man har i livet?

    Takk for en super blogg, Nina!
    Klem fra Kari

    ReplyDelete
  6. For en herlig hyllest til mannen din. Høres ut som at dette er en du må passe godt på :-) Kjekt å høre at noen har en så fantastisk mann!

    ReplyDelete
  7. godt skrevet Nina, virke som du har skutt gullfugelen når det gjelder mann. Har heldigvis en mann som heller ikke legger bort i mine interiørvalg, deilig. kjempe koselig blogg Nina, du er en inspirasjonskilde.

    ReplyDelete
  8. Du skriver alltid ting på en snerten måte som gjør at det er så morsomt å lese ☺ Høres ut som du og mannen din har det flott sammen i Paradiset; toppers! Ingen ting som er bedre enn at man kan utfylle hverandre og hjelpe hverandre. Her i huset er det mannen som liker å lage mat og derfor er det han som lager middag hver dag. Jer såå glad for det, for jeg hater å lage mat. Ellers så gjør vi nå så godt vi kan, men kommer kanskje aldri helt i mål...
    Ønsker deg en flott dag ☺ Hilsen fru Strøm

    ReplyDelete
  9. Siden han er med på den hvite trenden, er vel husfreden berget ;-)

    Rosa er hverken han'er elle hun'er begeistret for her i heimen, men innredningen foretrekker jeg å dandere! Vi liker gamle, sjarmerende ting begge to.

    Har forresten lagt merke til at mange (særdeles maskuline) menn er begeistret for rosa roser...

    ReplyDelete
  10. Hehe så bra berta. ;o)

    Heldig du som har en slik en god og kjekk kar. Ja for jeg har jo settn. ;o) hehe

    Ha en superduper dag berta.

    Klem fra mæ. ;o))

    ReplyDelete
  11. Min samboer kan ha rosa skjorte, om han har maks tre og balanserer med litt mørkere farger. Ellers likte jeg avslutningen din, siterer: "Men liker en gylden balansegang mellom motorolje-fingre og hårvoks, trimming av kroppshår, og velstelte tenner. Man må jo kunne sette litt krav, når de setter krav til oss! ;)"

    ReplyDelete
  12. Så herlig at du er så lykkelig:) Jeg tror vi bloggedamer er litt i samme situasjon der. Ikke at jeg har så mye rosa, men har fryktelig mye nips. Men min mann er lykkelig så lenge jeg er fornøyd og at vi har det hjemmekoselig som han kaller det, ryddig, rent og pent og en smule praktisk oppi det hele, å det har vi prøvd og kombinere så best vi kan. Sminke og greier er ikke for ekte mannfolk.. Fysjom! men som du sier at de er velstelte (lettstelte.. hehe) er positivt!
    En annen ting jeg lurte på var om du som er så flink med hage og uterom kunne laget et innlegg om hvordan du griper dette ann, fra bunn av. Hvordan gjorde du det? Tegnet du en plan? Hva tenkte du først og fremst på? Hva var viktig? Hvor begynner mann? Grunnarbeid osv. Hadde vært nyttig i disse tider:)
    Ellers må jeg bare berømme deg for bloggen, den er inspirerende og veldig morro. Du skriver godt og fremstår for meg som wonderwoman, med alt du har i gjære til en hver tid.. Hehe;)
    Klem J.

    ReplyDelete
  13. Jeg tror også det går best om man har vær sine interesseområder og lar hverandre få bestemme litt fritt der. Er veldig glad for at jeg får kjøpe gardiner og stæsj helt uten å konferere med gubben. -og at han igjen kjøper det han vil av tv og hi-fi osv. Jeg hører(nesten) like gjerne på kjøkkenradioen som på et anlegg til flere hundre tusen. Kjøkkenradioen er enklere å håndtere i farta :-). Når det gjelder bil får jeg bestemme utseende og han motor. Liker motor jeg og da.
    Det er godt vi er ulike på mange områder og utfyller hverandre.
    På en annen side er det godt vi har samme terskel for feks hybelkaniner. Den er nok blitt litt høyere med åra, enn det deres småbarnshjem er. Det går seg til.

    ReplyDelete
  14. Enig med deg !! Vi vil da ha MENN- ikke sant- ikke skruller som sminker seg og ser ut som noe Ivo Caprino har mekket sammen..
    Har det slik hjemme jeg også- har keh kjøpt nye puter- ser ikke han det engang.. men så ser ikke jeg at han har byttet til zenon lys på bilen vår heller da.. :o) Hurra for den store forskjellen på oss !!
    Marita

    ReplyDelete
  15. Hehe, enig med deg i at det er kjekt med menn som steller seg litt, men de må jo fortsatt være menn! Blogget faktisk om menn og interiør jeg også for noen uker siden, de fleste kommentarene jeg fikk tydet på at mange interiørfrelste damer fikk det som de ville i heimen;-)

    Gos mandagskveld til deg og mannen!

    ReplyDelete
  16. For noen vakre ord om din mann. Jeg er ganske så enig med deg, det er veldig kjekt å ha en mann som tar et tak i huset, som liker det ryddig og som klarer og lage ett godt måltid:)

    Ble litt inspirert av deg her til å vise min mann at jeg setter stor pris på at han er som han er!

    Ønsker deg en flott dag.

    ReplyDelete
  17. Så morsomt du skriver!
    Og for en fin mann du har, heldige er dere som har hverandre.
    Godt det finnes ordentlige karer.
    jeg har bare ikke møtt en enda hehe :)
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  18. http://larstangen.blogg.no/

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)