Sunday, April 4, 2010

Hageinspirasjon i hvitt....

Jeg er i full sving ute, så derfor lite blogging, og tør ikke tenke på hvor mange e-mailer jeg burde svare på....
Men jeg har ett hus som trenger 4 strøk med maling, og en hage som sakte men sikkert dukker frem fra snøen, og kan trenger omsorg. Dessuten er været deilig, og det er en skam å være inne nå.
Siden mine egne hagebilder ikke er så fristende, har jeg funnet frem noen fra Nettet som kanskje kan inspirere noen. Jeg har nemlig en forkjærlighet til hvite blomster, hvitbroket og sølvfarget bladverk, og verdens mest kjente hage i denne stilen er Sissinghurst Garden:
Men jeg fant også bilder fra andres hager, som dette:
(Bildet er fra Nancys Gardening Gone Wild)
Det ser ut til å være en hvit Wisteria (blåregn) som vokser over buen. Ikke studert siden hennes så mye, men jeg får ta det en regnværsdag!
Mer fra The White Garden (Sissinghurst)
(Bildet er tatt av Ian Forbes)
Jeg legger planer i hodet hele tiden, og burde vel egentlig skrive de ned og skrive prioriteringsliste, for jeg klarer umulig å rekke over alt i år!
Det er nemlig flere ting som er viktigere enn andre, men noe er også morsommere.....
(Bildet er lånt herfra -der det også er flere fine bilder)
Å lage nye bedd er morsommere enn å legge kantstein på gangene som allerede er laget.....
Innkjøp av planter bør også planlegges, for spontankjøp har en lei tendens til å bli stående leeeenge i plastpotter og lage rot i hagen, i påvente på at jeg skal finne ut hvor den passer best.
Har også funnet ut at vi må ha gravemskin hit denne måneden, så vi håper det er en ledig en helg broren min har tid til å grave. Andreas har store planer her, men det ene begynner på garasje....
I dag har vi spist årets først måltid ute alle sammen, (minus storesøster som er på familiens gård i nabokommunen) og har hatt foreldrene mine her på middag.
Har funnet mengder av snøklokker og krokus under snøen, og fullt av andre spirer presser seg frem i det hvite. Charlotte og Maria følger spent med på blomstene som dukker opp, og jeg håper de arver min store lidenskap. De plukker i allefall alt av blomster som dukker opp rundt oss, -også i naboens hage! ;) (mens de tør ikke plukke mine uten å spørre!)
Håper bildene falt i smak, og takk for lånet!

13 comments:

  1. Ja, her er det også store planer for våren og sommeren.
    Huset må vaskes og males, utvendig.
    Og kanskje må noe borkledning skiftes også.
    Mye å gjøre på et gammelt hus.
    Legge duk og gruse hele oppkjøreslen må vel også gjøres.
    Og HAGEN..
    Den kunne jeg virkelig tenke meg å gjøre en del med.
    Masse planter og blomster, -i hvitt og grønt selvf.

    Ang leverandører...
    Ja, jeg har også bestilt til flere før jul faktisk, og ser at kunder som bestilte på messen har fått vare før meg...
    Surt!
    Men, men, mange av varene kom på mandag da. Endelig.

    Nyt godværet og siste fridagen
    Klem

    ReplyDelete
  2. Kjempe flotte hagebilder. Gleder meg veldig til å få egen hage, driver å planlegger allerede, men må nok ta hensyn til svigermors hagelidenskap, når vi skal ta over gården deres..

    Her vi bor nå, i nabohuset, leier vi bare, så det går hovedsaklig i potter, kurver og urner med blomster. Men jeg koser meg veldig med det så lenge. :)

    Klem Monica

    ReplyDelete
  3. Som tatt ut fra min hage....drømme-drømme. Fra spøk til alvor, helt superflotte bilder, hadde man bare hatt en sååå flott hage. Du er ihvertfall flink til å planlegge du Nina, her går alt mer på måfå desverre, noe som ofte resulterer i ikke så altfor fornøyde resultater. Men flotte bilder var det ihvertfall.
    PS: Vet ikke om du fikk med deg det jeg skrev til deg i et tidligere innlegg, men jeg har noen nye frøplanter som jeg har overskudd av dersom du er interessert.
    Ha en strålende dag!

    ReplyDelete
  4. Så fine bilder:) Ja med våren dukker prosjektene opp, men det er godt å komme i gang:) Her ramlet prosjektene på i helgen og vi er i gang:) Lykke til, og gleder meg til å følge med:)

    ReplyDelete
  5. VAKKERT ! En utrolig inspirerende reise i drømmehager som er gode å hvile øynene på... I går plantet jeg ut litt stemor, men her ligger snøen i hauger ennå - desverre...
    HIlde

    ReplyDelete
  6. Nydelige bilder! Nok av planer skjønner, jeg... Masse lykke til!
    Klem

    ReplyDelete
  7. hei på deg.
    åå så nydelig bilder dette er,det er såå gøy med planlegging og planting å ordning i hagen,tenk nå kan det starte,
    ønsker deg en herlig 2 dag påske,
    klem fra sylvia

    ReplyDelete
  8. Hei :) Så fine hagebilder du viser.
    La meg som følger av denne flotte bloggen.
    Hilsen Elin

    ReplyDelete
  9. Flotte inspirasjons bilder..Det må bare være så gøy å kunne planlegge slik en flott hage som du har..Og ikke minst ha grønne fingre!! Sku gjerne hatt en slik fin hage selv jeg men..klems..

    ReplyDelete
  10. For noen flotte og inspirerende bilder! Gleder meg til hagen våkner til liv igjen ja...
    Fin blogg du har!

    Ha en fin 2.påskedag.

    ReplyDelete
  11. Å den wisteriaen var bare rå. Skulle gjerne hatt en slik. Enig i at hvite blomster er nyyydelig. Herlige og inspirerende bilder.

    ReplyDelete
  12. Hmmmm ikke værst dette her nei. Kanskje jeg skal lage min hage sånn. hehe
    Nei da får jeg vel finne meg en kjekk anleggsgartner først. ;o)

    Men gleder meg masse til å begynne her ute nå. ;o))

    Klem klem

    ReplyDelete
  13. Ridiculous quеst thегe. What hаppenеԁ аfter?
    Τhanκs!
    Feel free to surf my blog ... hrs

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)