Friday, April 23, 2010

Litt mer hage-inspirajon m.m.

I de siste dagene har vi så og si bodd i hagen.
Været har vært ganske bra, i allefall i går da jeg knapt klarte å få ungene til å ha på genser eller jakke, og vips så var også sko og sokker borte. Mistet tellingen på hvor mange ganger jeg bad de kle på seg....
Når middagstiden nærmet seg, var alle tre jentene enige om at vi måtte ha piknik med baguetter, egg og røkelaks i steden for middag. Slik vi hadde på omtrent samme tid i fjor, se her. Ikke noe i veien med hukommelsen på disse ungene!
Krydrer litt med bilder fra i fjor sommer her, for det er ikke så innmari mye å se ute enda.
Men jeg har plantet litt i det nye beddet jeg har laget bak paviljongen. Hadde noen klatreplanter stående fra gamlehagen, og noen fra salget i fjor høst.
Jeg skal ha mange hvite og rosa blomster, mer i denne stilen: Riddersporer er supervakre, men står dessverre litt for kort tid. De må alltid støttes opp, for det kommer bestandig regn eller vind som knekker de når de står på sitt fineste. Jeg har en lei tendens til å glemme å støtte de opp, før det er for sent.....

Klatreplanten jeg satte i det ene hjørnet av paviljongen er en pipeholurt, -en sånn:
Men med det vekst-klimaet som er her, dekker den vel hele paviljongen på en sommer....
Den får stå her inntil jeg finner på noe annet, i hvertfall.
Jeg måtte flytte en flikbladet hyll fra området ved dammen, fordi den vokste over en meter for mye i fjor. Der jeg nå plantet den, sto det en 'Louise Odier' rose, ypperlig for det nye beddet mitt. Blir spennede å se hvor mye rosene mine vokser i år, for jeg har så lite erfaring med dette klimaet enda. Alt annet ble omtrent dobbelt så stort som i trønder-hagen min.
I det andre hjørnet plantet jeg en hvit klematis, 'Mrs Bateman' (bildet er lånt av Marit her.)
Fant også en annen klematis uten lapp, men jeg tror det er en maken til den under her, for jeg syns å huske det fra i fjor. Utrolig hvor en lang vinter får en til å glemme.....
Puttet også denne i samme hjørnet, -i eget hull, men den så litt tafatt ut, så jeg vet ikke om den kommer seg.
Det er viktig å grave dype hull når man planter klatreplanter. Det er vel litt logiskt at ting som vokser i høyden, også har dype røtter, så sørg for god grobunn. Kugjøtselkompost-sekken er alltid med når jeg planter roser og klematis, og jeg er ikke sparsom. ;)
Det hvitstripete gresset til venstre i bildet er kjempefint, og er av typen som ikke sprer seg vilt og uhemmet med underjordiste røtter. Har en stor tue av dette stående i staude-åkeren min, så jeg skal se om jeg finner en passende plass til litt.
Dette har jeg vist før, men jeg blir ikke så fort lei av det.....
Liker sammensetningen og fargene her, selv om det ikke er så mye som blomstrer akkurat da bildet ble tatt.
Ett lite tips til de som vil ha klematis på husveggen, men har skikkelig drenering:
Plant i kasse!
Her er alt nyplantet da, men lover å komme med nye bilder i år.
Når det er litt vind og trekk, slik som de dagene her, er dette den beste sitteplassen på denne tiden av året. Singel er dog ikke det beste underlaget for hagemøbler, men det for duge denne sommeren, og mulig neste, så får vi se hvor mye skifer som er til overs.
Jeg er på utkikk etter flere typer Bruddleja, eller sommerfuglbusk som de også kalles, for jeg ser hvor godt de trives her.
Denne heter Bruddleja salvifolia, men vet ikke hvor herdig den er. Bildet fant jeg i en google-runde på nettet.
Kjempefin er den i hvertfall!
Bruddleja er enkel å stiklingsformere, og vokser fort. Skal ta stiklinger av min hvite slik at jeg får en busk i mitt nye bedd.

Denne Phlox'en er også fra en google-runde. 'Sorbet' heter den, og ser virkelig flott ut! Men hvor finner man den da?
Må vel skaffes i utlandet, sikkert....
Nei, jeg skal opp tidlig og sende 3 prinsesser på 2 forskjellige bursdager i morgen, for så å ha åpen butikk, jobbe i hagen og rydde hus til Lone og ungene kommer på overnattings-besøk.
Mannen er svanger med ny bedrift, så han skal også jobbe, så kanskje jeg burde vurdere å ha Leon på ryggen som en annen risåker-arbeider! ;)
Vanligvis sitter han fornøyd og ser på, men når jeg skal fly inn og ut, blir det litt verre.
Ha en god natt!

17 comments:

  1. Jammen litt av ein hage du har, herleg☺
    Og heldig som har så fint vårvær-her har det snøa heile dagen, deprimerande! Er heilt kvitt ute no! Vårfølelsen er ikkje akkurat tilstades :(
    Men det er alltids nok å gjere inne so får prøve grave fram litt motivasjon og sette igang med det..etter ei god natts søvn☺

    Fortsatt god helg☺

    Klem M♥

    ReplyDelete
  2. Hei, du har så flott hage.
    Helt fantastisk vakker!

    Jeg har laget ett innlegg inne hos meg ang hage osv og kanskje du kunne hjelpe meg med dette ? da hadde jeg blitt veldig gla.

    Ha en flott helg,
    Klem fra Jatte♥

    ReplyDelete
  3. Nina, Nina, du faar det jammen unna. Hagen din ser aldeles praktfull ut etter kun et par sesonger -det er litt av en bragd! Jeg gleder meg til aa foelge med utover sommeren. Selv har jeg jobbet i min nye "potagere" siden tidlig i formiddag. Naa senker moerket seg men hodelykten trenger nye baterier saa jeg faar fortsette i morgen.

    Vaarlig hilsen fra AG New York

    ReplyDelete
  4. Nyyyyydelig! Så deilig med så godt klima, ekstra stas når det vokser og blomstrer over all forventing. Herlig!

    Likte utrolig godt den floksen, tenk å hatt en slik en i hagen!! :o)

    Flink du er som står sånn på, du imponerer like masse som alltid. Du har gjør deg tid til alt du! Piknik i hagen hørtes herlig ut, her i huset blir det årets første grilling i helga! jippi!

    Ønsker deg en vidunderlig helg med familien!

    ReplyDelete
  5. Nydelig Nina =) Å så heldig som har fint vær, her har det kommet snø,masse snø full vinter igjen...

    Kos deg i hagen i dag =)

    ReplyDelete
  6. Jensen har en Phlox som heter Sherbet coctail som er i samme stilen som den Phloxen du viser bilde av. Dog ikke helt hvit..

    ReplyDelete
  7. Hina. Jeg fikk ikke opp noen bilder jeg. Nettet mitt er ultra tregt...
    Men det var sikkert mange lekre bilder, for du er jo så flink med hage. Beundringsverdig.

    Håper du får en finfin dag der oppe!
    Klem fra Anine

    ReplyDelete
  8. Hei.
    Vil bare si du har en flott hage.Dere har vært kjempe flinke.Fin blogg du har.
    Ha en flott helg.

    ReplyDelete
  9. Hei Nina!!
    Jeg vil bare si at du er en stor inspirasjon, jeg følger din vårforberedelse i hagen med STOR interesse!! Liker veldig godt at du deler tips og gode hageråd, med oss som er i nybegynner stadiet enda.. Så igjen TUSEN TAKK!!
    Ønsker deg og dine en flott helg!!

    ReplyDelete
  10. Flotte bilder bert. Jeg trenger masse inspirasjon så det er bra! ;o)

    Du kommer til å få det så fint atte.

    Klem og god helg til deg. :o)

    ReplyDelete
  11. Takk for inspirasjon. Imponerende å se hvor mye energi du har :-) Ha en fin lørdagskveld!

    ReplyDelete
  12. For et paradis, bokstavelig talt!

    ReplyDelete
  13. Utrolig flotte bilder!
    Dere har en så utrolig fin hage. Sånn ønsker jeg meg også...

    Du får fylt opp timene i døgnet skjønner jeg! :-)

    Ha en fin kveld.
    Klem fra Line

    ReplyDelete
  14. Nydelige bilder fra hagen igjen Nina! Gleder meg til å se bilder fra hagen din utover våren og sommeren! Her er vi igang med "ny" hage- fint å kunne hente inspirasjon underveis.

    ReplyDelete
  15. Planteliste.net har en aldeles nydelig phlox som bør passe bra inn i din stil....;-)
    Sherbet cocktail:

    http://images.google.com/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=1T4GUEA_enNO332NO332&q=Phlox+%27Sherbet+Cocktail%27+
    Har bestilt den selv i dag.

    ReplyDelete
  16. For en utrolig fantastisk hage og blogg du har. Skal si du/dere er flinke.

    la meg til som følger. Skal bli kjempe gøy og følge med utover sommeren.

    Gleder meg

    Ha en flott mandag.

    Klem

    ReplyDelete
  17. Nina fra Hagegal26 April, 2010 20:21

    Utrolig hvor mye dere har fått gjort med hagen, det er blitt sååå flott!
    Kan jeg spørre hvor du har kjøpt rosebuene dine? Sliter med å finne noen av god kvalitet, så jeg trenger tips!

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)