Friday, July 1, 2016

Herlige kombinasjoner i hagen, og hjemmelaget klematis-stativ

Jeg var bare nødt til å ta noen dager fri da Junior ikke har så mange dager på SFO, fordi han kun har ettermiddagstilbud, og dermed bare 50% plass. Så etter å ha sittet oppe i sengen og bestilt varer til klokken var over 2 i natt, kunne jeg ofre noen timer til hagen. Jeg trodde vi ville få dårlig vær i dag, slik at jeg kunne jobbe litt på mail, men så ble det smellfint og dermed en fotosesjon av produkter i steden.
Det ble litt pendling mellom bildetaking i hagestua, og flytting av vannslanger i hagen, for MYE var tørt, og begge slangene ble tatt i bruk. Takk og lov for at vi ikke har vanningsrestreksjoner for her er det mye som er glad i vann!! 
 Hosta er jo skyggetålende planter, men står de i sol som her, drikker de også selvsagt mer.
Det er ikke så innmari mye som blomstrer på denne siden av dammen min akkurat nå, før liljene kommer, -og etter at tulipanene har takket for seg. Men dette flotte bladverket er dekorativt i seg selv.
Min favorittkombinasjon av bladverk består av noen brede blader (her: hvitbroket hosta) noen smale blader (her iris og en type gress som jeg selvsagt ikke klarer å huske navnet på Halec...?? Hjelp, Line Cathrin!!) Og flikete bladverk (her: bregne og flikbladet skogskjegg 'Kneffi')
Blomstene fra irisen og skogskjeggen er prikken over i'en, og snart kommer liljene.... <3 nbsp="" p="">
For to dager siden oppdaget jeg at ett metallstativ jeg hadde en klematis på, hadde knekt sammen og tilstått, pga alder, vind og en overvektig 'Blue Angel'. Min kjære jobbet selvsagt overtid, og byggvaren var stengt, så jeg måtte "tage hva man haver" og lage en ny plantestøtte. Dekorativt og naturlig, og kostet kun noen skruer, laget av tynne stokker.
Halvparten av planten hadde knekt, så den ble litt mer redusert, men men....



2 comments:

  1. Ser ut som Micanthus sinesis. Ikke så lett å se. I så fall har du sikkert fått den av meg. jeg sådde den for mange år siden og har gitt bort en del. :)

    ReplyDelete
  2. Så koselig hage du har,
    ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)