Sunday, November 21, 2010

Bytte bil, mann eller lampe??

Jeg vet om de som bytter ut ting litt oftere enn meg.
Biler, sofa, parfyme og menn, for den saks skyld.
Jeg tror jeg er litt kjedelig av meg, for finner jeg noe jeg liker, har jeg det liksom til det er utslitt. Slik har det vært med både biler og sofa.
Når det gjelder menn, er det vel jeg som har vært utslitt, og derfor byttet de ut, og jeg har brukt den samme parfymen i omtrent 20 år.
Spør du barna mine hva Chanel no 5 lukter, får du svaret: Mamma!

Lampen over kjøkkenbenken min har jeg hatt i over 17 år, -bare byttet skjerm ett par ganger, og lampefeste en gang. 
I teorien er faktisk hele lampen byttet, -bare med en likedan en.
 Så siden jeg ikke har tenkt å bytte ut manne min, bytter jeg heller min gamle lampe. 

Hadde en fin en, i butikken jeg ikke helt ville gi slipp på. Solgte den nest siste, og kjente panikken bre seg når neste kunde tittet på den som hang igjen.....
Nå har det seg slik at jeg begynner å bli kresen på mine eldre dager, og syns en så vakker lampe burde ha en penere ledning, derfor spurte jeg min kjære om det var mulig å bytte denne i en bit som jeg har igjen etter vinduslampene på stua.
Andreas mente at dette ikke lot seg gjøre, fordi det så ut som plasten var støpt rundt ledningene etter montering, og han hadde ikke lyst å ødelegge den.

I to sekund fikk jeg lyst til å bytten han ut, men da jeg tenkte over hvor god han er til å rydde, og klø meg på ryggen, satte jeg meg heller ned og bytte de selv.
 For jeg kan om jeg vil, også med ledninger. Foretrekker heller å luke løvetann, men på denne årstiden er det utelukket, uansett.
Og min supersøte, snart så utbyttingsklare mann, hevdet da at når jeg klarte dette selv, kunne jeg også henge den opp selv. Hmmmm....
Faretruende nært der også, en kort stund! ;)
Så bare fordi jeg da hadde mest lyst til å slå han i hodet med ett balltre, bestemte jeg meg for å vise sofagrisen hva kjerringa duger til.
 I morgen skal jeg gi han en stor gave, og i den skal det befinne seg minst tre vasker med klær som skal brettes sammen! (Han lager jo verdens fineste tellekanter)

PS Du får alltid en så god følelse når du mestrer ting du kanskje ikke forventer at du klarer, så jeg anbefaler å prøve. Husker selv hvor lenge jeg koste meg over det første rommet jeg la hulkil-lister i taket, selv om jeg bannet sikkert en time før jeg fikk til ett ytre hjørne.

Nå får jeg se om jeg klarer å venne meg til glasskjerm her, hvor jeg er vant å se en hvit lampe.....
 Jeg fikk ett koselig besøk fra Trondheim i ettermiddag.
Oddbjørg har lest bloggen min i lengre tid, og kom også innom butikken to turer i sommer. I dag hadde hun med seg ekte Selbu-sokker til meg, fordi hun har fått med seg at jeg alltid fryser på føttene.
Disse passet perfekt, og jeg må bare si at jeg definitivt ikke fryser nå! :)
Er de ikke flotte??
 Tusen takk!
Og takk igjen for hyggelig besøk.
PS Alle som kjenner meg, vet at jeg overhode ikke er sur på mannen min fordi han vil at jeg skal ordne ting selv. Han liker så godt å ha en samboer som fikser ting selv, og kritiserer andre kvinner  høylydt når de ikke kliper i hverken en sag eller hammer på disse oppussingsprogrammene på tv'n. ;)

23 comments:

  1. Bra berta. Du er som meg du, klarer selv om man vil og må...hehe Det skal jeg love deg. ;o))
    Lampa ble fin den da, du blir nok fornøyd se. ;o

    Klem klem

    ReplyDelete
  2. Hehe, knallbra innlegg som ga meg en god latter! Så flink du er, handywoman!! Stå på og god søndag:-) Klem

    ReplyDelete
  3. Kjempe artig innlegg:) og flott lampe:)
    hvorfor sitte å vente på at ting skal bli gjort om man kan gjøre det selv:)bra innsats, og bra resultat:) ha en flott søndag:)
    klem

    ReplyDelete
  4. Så flott det ble! Og belysningen ble jo helt annerledes også.
    Vet hvordan det er det der med å bytte ut menn. Jeg har funnet ut at jeg klarer det meste selv jeg også :)
    Stikker innom bloggen din i ny og ne, og liker godt det du skriver :) Gøy med litt humor og ironi.

    Hilsen fra Liza

    ReplyDelete
  5. Så flott den nye lampen ble! Synes det ble mye finere enn med den gamle...
    Jeg har helt siden jeg begynte å snakke, sagt "klarer meg selv"...og sånn har det også blitt.
    Hos oss er jeg handyman og mannen en husmor ;)
    Men mekke bil fikk jeg, for mange år siden, beskjed om å la han gjøre, så han kunne få være litt mann også...det er hans store lidenskap...så at jeg også kunne det ble litt mye for ham...men han er glad for å slippe snekring, maling, montering, og kobling av elektriske dingser.
    Så stå på...du klarer det du vil bare du vil det nok ;))

    ReplyDelete
  6. Nina!

    Det er alså bare en fornøyelse å lese innleggende dine. Me love! Tror jeg snart må ta turen nedover å besøke butikken din. Helt fantastisk!

    Klem Anne Cath

    ReplyDelete
  7. Jeg er maleren her i huset,spesielt inne. Jeg kan slå i en spiker om det trengs, og jeg er knallgod på å holde panel, enten det er på saga eller når det skal opp på veggen. Jeg er min manns høyre hånd i oppussing, og kommer løpende om han roper på meg. All vår oppussing er et samarbeidsprosjekt, selv om jeg glatt innrømmer at mannen gjør mest av grovarbeidet.

    Har man gammelt hus som trenger full renovering så mener jeg at alle må trø til. Skulle bare mangle.

    ReplyDelete
  8. Flink du er. Handywoman, you go girl!!

    Klem.

    ReplyDelete
  9. Så fornøyelig :) Kjenner meg veldig igjen, bortsett fra det med tellekantene, der kommer gubben i heimen til kort :) Men der er jo potensiale :)) Lampen var nydelig, forresten, jeg ser at jeg må ta turen til butikken din etterhvert!
    hilsen Annette

    ReplyDelete
  10. Jeg ler, du er bare herlig. Lekker lampe å ledning!

    ReplyDelete
  11. Ja hva trenger vi mannfolk til
    ;-)))))),når vi klarer det meste selv !!! Jobber sammen med noen som ikke kan å skifte lysrør eller skifte sikringer :O) Fin lampe og god søndag :-)

    ReplyDelete
  12. Synes det gjorde seg med den nye ledningen. Handy du :)
    Selbusokker er en HIT her hjemme også. Mamma strikker masse av de, og jeg ELSKER de :)
    Har og noe klær til barna i Selbustrikk :)

    Klem Nina

    ReplyDelete
  13. Jeg er nå ganske så sikker på at du kan klare det aller meste ;)bare du bestemmer deg for det Nina.
    Lampen ble kjempefin, passet utrolig godt på kjøkkenet deres !!!

    Ha en fin søndagskveld i paradiset !!!

    ReplyDelete
  14. Lampa ble kjempefin!
    Så flink du var som fikk til dette selv.

    Klem fra Bente

    ReplyDelete
  15. Eg legg merke til at i mange bloggar må ein forklare sin eigen ironi på slutten av innlegget for muligens å unngå hets-innlegg etterpå. Du treng absolutt ikkje forklare deg, iallefall eg skjønnar at du er veldig glad i mannen din :-)

    Lampen var veldig fin. Eg har to lampar over spisebordet som liknar og eg er kjempefornøgd.

    ReplyDelete
  16. Artig innlegg Nina.

    Ha en fin uke.

    Klem Ingunn

    ReplyDelete
  17. Skomakerlamper!!
    Husker godt for ca 25 år siden, guri som jeg bare elsket dem. Noe av det beste jeg hatt i hus. Elsker dem fortsatt, kanskje jeg har en på mørkloftet...

    Takk for en fin side!

    ReplyDelete
  18. Knegg knegg. Veldig bra innlegg snuppa.=))
    Og den lampen passet veldig godt.

    ReplyDelete
  19. Takk for inspirasjonen Nina!!!!
    I dag har endelig jeg og skiftet ut kjøkkenlampa! Det skulle vært gjort for leeeenge siden!... Med bittelitt hjelp fra mannen (jeg syns strøm er skummelt og er livredd for å gjøre noe feil som kan resultere i brann!....)
    Jeg har fulgt bloggen din i høst - Du er veldig inspirerende og skriver utroligt bra! Takk;)
    God kveld;)

    ReplyDelete
  20. he he he,... jeg er også akkurat lik, og ja mannen min er uttbyttbar innimellom, men bare i et kort sekund :-) Han også liker at jeg tar "skjeen i egen hånd" og både maler, pusser opp, fikser lamper +++
    sysn du er kjempe flink og driftig dame. stå på..

    klemz Birte

    ReplyDelete
  21. Hehe... bra skrevet!

    Du er så utrolig flink fikser!!!

    Skrev nylig innlegg om min egen lille udugelighet - men min sambo liker heldigvis å ordne opp når jeg bedende spør om hjelp. Han fikser, mens jeg betaler med skryt og beundrende blikk. That's the deal :-)

    Veldig koselig kjøkkenkrok du har der... men spm.... har du to stykk kjøkkenkraner?

    Ha en strålende dag!
    Klem fra Linda

    ReplyDelete
  22. Supert innlegg!! :))) (PS: Jeg skjønte godt at du ikke hadde planer om å bytte ham ut)


    Ble et lite øyeblikk bekymret for at du skulle bytte til HVIT ledning, så gleden var stor når den var ferdig byttet.

    Flinke Nina!!

    ReplyDelete
  23. Om å bytte mann...nei, det hadde eg ikkje orka, hehe.
    Men forandring fryder og då er det heimen som får det, med malingsstrøk og ommøbelering og sånn:)
    koser meg med å lese bloggen din:)

    Trultemor

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)