Tuesday, November 9, 2010

Hva ser du i speilet?

Noen er nok mer spente enn andre hva jeg kommer til å blogge om i kveld, etter at jeg la ut en liten liste på Facebook med alternativer for bloggeinnlegg.
Heldigvis for de som elsker penger over alt annet, så skal jeg ikke kritisere de i kveld.
Ikke fordi jeg ikke har tenkt å gjøre det, men fordi jeg er i så godt humør, at jeg ikke orker å komme med edder og galle.
Livet er for kort til å gå å irritere seg over alt mulig hele tiden, og jeg lever i troen på at tenker man positive tanker, vil positivt skje.

Her om dagen skrev en bekjent av meg på Facebook: Dette ligger an til å bli en møkkadag!
Jeg svarte at: Om du bestemmer det for det, så blir det det!
For det er jo slik det er!

Du kan selv påvirke hjernen din til å tenke positivt. Bare ved å se seg selv i speilet 7 ganger hver dag og si: Jeg er så fornøyd med megselv fordi.....

Også skal du finne på noe positivt å si, -og gjør du ikke det, så kan du bruke noen av mine flotte eksemler:
-Fordi jeg har verdens søteste kruseduller inne i ørene.
-Fordi jeg har tydelige tegn på at jeg er en munter person, og har smilt mye! ;)
-Fordi jeg har en nese med karakter (min er kjempeskjeiv!)
-Fordi jeg produserer navlelo av ypperste kvalitet.
-Fordi jeg har så mange mellomrom mellom tærne, og det mellom stortærne, DET er stort det!
-Fordi jeg syns jeg har verdens beste smak (hehe -alle skal jo syns det om seg selv!)

Ikke det at samboeren min deler den oppfatningen om smaken hele tiden, men han sier han liker at jeg kjøper klær til han, -for han syns det er velger ut er fint på han. (Kan legge til at han er svært nøye når han skal på ett eller annet arrangement, -det er verre når han sitter her hjemme i sofaen i Forsvarets lang-grønn-under-vinter....)
Derfor så bryr det meg sånn der midt oppi der bak, mellom stortærne at han ikke liker "potetsekk-putene" mine eller blondeduker og dill.
Hvem er det som bruker disse mest i 3-seteren foran tv'n forresten?
Og hvem er det som stikker av med mine fineste dekorerte fyrstikk-esker fra peishyllen hver gang han skal tenne på noe?
Hadde jeg bare hatt Nittedals-logoen på de, hadde han måttet lett etter i alle skuffer og skap, for den mannen er helt elendig i å finne, og putter alltis rot i nærmeste skuffe.
Når det gjelder roteskuffer, tror mannen min at vi er alene i verden om å ha sånne. Ex-militær som han er, er han fryktelig perfeksjonistisk og hater at noen avslører familiens svakheter.

Leon og en superslitt potetsekk-pute (flere år gammel)
Nina, derimot har flere år fått høre om å leve ut kreativiteten, og om kunsterisk galskap, og hatt en mengder av lærerer som prøver å lære bort "Less is More" uten å praktisere det hjemme hos seg selv.
Nina har også lært at stilleben betyr "Still leben", og at ett levende hjem er ett bevis på at noen bor der..... ;)
Ingen av lærerne til Nina har heller hatt støv på hjernen, men kanskje litt andre steder, -noe som etter min oppfatning beviser at man har morsommere ting på gang.

Når man er kreativ, flyter alt annet....
Og når man ikke rekker å se i speilet -hverken for å si positive ting til seg selv, eller finne ut at man har bommet litt med å prøve å få alt håret inn i hestehalen, -eller at man faktisk har fått en knallgul kvise på nesen, sier det litt om hybelkaninene.... ;)
Da er jeg glad for at jeg har en ex-militær som også kan å jakte på kaniner!
For det er ikke alltid like dumt å bo sammen med en perfeksjonist. ;)

Jeg er ingen blomsterdekoratør, men MÅ ha hjemmelagede dekorasjoner til jul. Mens jeg holder på med dette er det barnåler over alt!
Noen vil kanskje syns jeg høres ut som en forferdelig person å bo sammen med, rotete som jeg er (innimellom).  Men jeg tror at min mann ofte er fornøyd alikevel, for han ringer og spør meg om det utroligste, og han får aldri en stikkontakt montert uten at han ber om min mening.
Det er i allefall godt å ha en mann som en føler har tiltro til en, og setter pris på all den kunnskapen jeg sitter inne med. Jeg har tross alt noen flere år på rumpa, og har både flere forhold, barn, biler og hus bak meg, og har nok flere dårlige erfaringer.
Dårlige erfaringer er gode erfaringer på sikt. Da vet man hva man ikke skal gjøre neste gang!

Som bildet over illustrerer så hender det at jeg ser i speilet også, -og i leiligheten i Tyrkia der dette bildet er tatt, er det jo umulig å ikke se seg selv i speilet, da det dekker en hel vegg....
Her hjemme henger speil mest til pynt, for jeg er så fornøyd med tilværelsen alikevel, jeg!

Jeg tror det er viktig å trekke frem det positive i hverdagen, samme hvor grå og kjedelig den er. Så når samboeren er nedfor fordi vi har så altfor mye og gjøre, og ikke råd til å leie inn hjelp, sier jeg: Slutt å furte, det er jo ingen som har dødd, og vi har jo fremdeles hverandre som vi enda elsker så høyt at vi må bruke stige for å nå opp!
 Men jeg foretrekker å bruke trappen for å gå opp der jeg nå skal finne senga.

Ha en riktig god natt, og husk å se i speilet!

21 comments:

  1. Flott innlegg igjen, Nina
    Og en klok person har sagt: Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det....... Det er nok du et godt eksempel på!
    Klem, Prusseluskan

    ReplyDelete
  2. Nå må jeg innrømme at først tenkte jeg dette psykologi surret har jeg hørt før, men der tok jeg feil gitt:DDDD
    For et herlig innlegg å ramle inn til en tirsdagsmorgen!
    Er helt enig med deg i at dagen blir slik man vil at den skal bli- tankene gjør mye de..
    Nå skal jeg ta med meg lista di foran speilet, men tror ikke jeg kommer lenger enn til kruseduller i ørene før jeg begynner å le:DD
    Ha en flott dag!
    klem Laila

    ReplyDelete
  3. Takk for den Nina ;)
    for som man reder ligger man !!!
    Fin liten vekker det innlegget der ja !!!

    Ha en flott tirsdag!!

    Hilsen Maren i det snøødekte nord (-10) på mårran brrrrrrrrr

    ReplyDelete
  4. Takk for en god start på dagen både med latter og til ettertanke.
    Kos deg i Paradiset og gleder meg allerede til å lese mer fra deg;))
    Gun Westad

    ReplyDelete
  5. Flott innlegg nina :) å jeg liker veldig godt slike fine bilder tatt i speilet :) innlegget er herlig det e helt sikkert :) ha en fortsatt fin å super dag - klem -

    ReplyDelete
  6. Takk skal du ha :o) Flott innlegg!!
    Klem Randi

    ReplyDelete
  7. Godt innlegg på en dag som var "grå" for meg. Nå fikk jeg et spark i rumpa og smiler litt av meg selv, herre min, jeg har jo fri idag, det brenner i peisen, tekanna er full og syrommet er klart til bruk.

    Dessuten så ser jeg i speilet at jeg har ledd mye i mitt liv ;-)

    ReplyDelete
  8. herlig innlegg og må si jeg sitter her og smiler for meg selv, og jupp speilet skal jeg huske på.
    Og dagen blir akkurat som man vil ha den, min var dårlig helt til min vennine som alltid vet når hun skal sende meg meldinger, skrev; glad i deg! og dagen er reddet-

    Kos deg du også i Paradiset:)

    Klem fra Eli

    ReplyDelete
  9. HERLIG innlegg Nina - og en viktig påminnelse til oss andre:-D
    Ha en fin dag,
    klem Hege.

    ReplyDelete
  10. Så herlig et innlegg Nina. Jeg er av samme oppfatning som deg og koser meg hver dag i Paradiset mitt blant blyanter, papir og hybelkaniner.Ha en kjempefin dag! Solskinnsmil fra meg ;)

    ReplyDelete
  11. Utruleg bra sgrevet!! Ein fin tankevekker:)

    ReplyDelete
  12. For ett utrolig fint og tankevekkende innlegg! :D Likte godt det med at dårlig erfaringer blir gode erfaringer på sikt. Utrolig godt og sant sagt.

    ReplyDelete
  13. Vilken fin blogg med så fina bilder! Hit kommer jag snart tillbaka! Kram Nina

    ReplyDelete
  14. Koslig innlegg og et artig bilde av dere! :o)

    Ha en fin kveld videre.
    Klem Jenny

    ReplyDelete
  15. Jeg er så enig, så enig!
    Kjempefint innlegg og nydelige bilder.

    Ønsker deg en fin kveld.

    Klem fra Bente

    ReplyDelete
  16. Så skjønn du er:) et fantastisk flott innlegg!! Blant blonder, kopper, kar, dill & dall er det godt å lese noe som treffer...;)
    Smil & klem fra Jeanette:)

    ReplyDelete
  17. Herlig!
    Spørsmålet er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det! :)
    Ha en flott dag!
    Mumseklem fra Vibece :)

    ReplyDelete
  18. For et herlig innlegg!! Takk Nina, jeg er så glad du er så Dønn ærlig!! Noen trenger å høre akkurat dette.

    "Du er selv ansvarlig for din egen lykke. Gjør det du er glad i som får energien og kreativiteten til å blomstre", sa Vennen min til meg da jeg satt inne i en dipp for noen år tilbake. Og det var akkurat de ordene som fikk meg til å se klinkende klart. Siden har jeg tatt tak i det, og nå gleder jeg meg over livet. Uten å være rik av penger, men rik på livets små gleder.

    Varm klem
    Aina

    ReplyDelete
  19. Hehe berta...Dere er så søte alle sammen.. Smil så smiler verden til deg, eller vare det ikke sånn det var??? En kan jo lure til tider... ;o) Har du noen varer til meg snart????

    Ha en toppers dag berta.

    Klem klem ;o)

    ReplyDelete
  20. Mye klokt i det du her skriver.Den enkle fine jule dekorasjonen du har laga likte jeg godt.Vil prøve å lage en sånn til jul.Ha en fin kveld.Hilsen meg.

    ReplyDelete
  21. Så bra å lese :-) Tenker alltid at de med slike boligsider har d strøket og ryddig til en hver tid (utenom oppussing da..) Godt å høre at flere kan ha både kaniner og rot ;-)Du har flotte sider og bilder og en herlig livsfilosofi!!! Ha en flott førjulstid! Marita i Malangen, Troms.

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)