Thursday, November 11, 2010

En liten forvandling....

Da vi kjøpte huset vart i mai 2008 så stua slik ut!
Det ser kanskje ikke så ille ut i første øyekast, men noe var det nok å gjøre her.....
Om du studerer gulvet på bildet over, ser du en skjøt der det en gang var en skillevegg...
I tillegg var det svikt i gulvet og 5 centimeters halling på det, -og det er jo ikke ett våtrom med sluk....

Isolasjon var det dårlig med, og jeg kaller det tomromsbetennelse, det som eksisterte inni veggen. Reisverket var kledt med rupanel på begge sider, og inni der var det ingenting.
De fine veggplatene, -som for øvrig besto av huntonittplater med baksiden frem, havnet ut av vinduet, etterfulgt av en haug av rupanel og selvfølgelig alt det elektriske anlegget.

Etter at vi hadde isolert, var det gulvet sin tur. Dette skar Andreas opp i passende lengder og vi fylte det i sekker etterhvert som vi tok det opp.
Gjenbruk er tingen, og vi fyrte i flere måneder bare på dette gulvet!

Etterpå måtte vi få opp den gamle isolasjonen: Sagflis!
Det ble noen lass, for å si det slik....
Forklaringen er enkel: Han som bygde huset eide eget sagbruk....

Legg merke til hvor dårlige vinduskarmene er på dette bildet! ;)
Etterpå så det slik ut, men jeg syns det ser litt rart ut....
Syns liksom at det ser bedre ut denne veien:
;)
Dette "undergulvet" var lagt for at sagflisen ikke skulle renne ut, for nede i kjelleren var det jo ett annet tak.
Derfor fant jeg ut at dette også måtte opp, for da fikk vi lagt i mede isolasjon.
Det ble litt ved av disse bordene også.....
(Dette er ikke alt)
Vi fyrte faktisk hele vinteren på "gulvvarme" i tillegg at foreldrene mine fikk minst 14 sekker de også.
Men pga svikt og skjevhet i gulvet, måtte vi rette det opp, og jeg og Andreas holdt på i over to kvelder etter jobb med å skru fat nye dragere til de gamle.
Drittjobb! Supernøye på vatring og all ting.
I glassverandaen var det taklekkasje og råteskader.
Her river Curt platene for å se på skadene.
Curt er kompisen til Andreas og var her hver dag og hjalp oss i en lang periode.
Vi bodde her med 3 barn i 6 måneder uten stue og uten tv....
Vi valgte å legge det samme gulvet som det opprinnelige: selvbærende furu.
Gulvet er utrolig mykt de første årene, så stuegulvet vårt har mange flere hakk enn det fra 1932 som ligger i gangen. Fordelen med disse gulvene er jo at de kan slipes med ørten ganger, men vi skal vente til ungene blir større.
Er i allefall glad vi ikke har hund, for å si det slik.....

Jeg hater å tørke støv av utenpåliggende el-anlegg, og med åpne vegger fikk jeg viljen min her også.
Får gåsehud av dette synet!
Siden jeg ikke liker ledninger, eller å rydde generelt, var det helt klart at å slipe alle takdragerne for Jotaplast, samt fuge og male de var min jobb. Å stå med en stor tung slipemaskin oppunder taket, gravid og kvalm, var ikke så veldig fornøyelig.
Så det er utrolig godt å se tilbake på dette og sukke lettet over å være så og si ferdig. Mangler bittelitt maling og listing enda, men det er ting som er viktigere her i huset, og vi klarer fint å leve med det.
Jeg har valgt perlestaff-panel på veggene fordi jeg syns det er for langt mellom perlene på MDF-panelet. Kan ikke fatte hvorfor dette ikke produseres, men de som selger trelast sier at det ikke er etterspørsel etter det.
Oppfordrer derfor alle til å etterlyse dette hos sin lokale forhandler, -gjerne hver gang dere er der!! ;)
Jeg er veldig glad i gamle ting, orginalt listverk og beholde det opprinnelige, men her var jo alt unntatt tak og gulv fjernet uansett, og nå er det bare taket igjen. Listverket ble derfor bestilt fra en forhandler sørpå for i Molde har de kun vanlig profil fra Moelven slik alle har i nye hus i dag.
Jeg har ikke nytt hus, og valgte å svi av en liten formue på dette. Det sureste var vel frakten.....
1500 kroner, takk!
(blæh!)
Vedovnen vår er gjenbruk, og steinene under den er gave fra arbeidsgiver. Omrammingen er også utrolig billig, derfor kjøpte vi flaggskipet fra Pioneer siden vi var tv-løs i 6 måneder. Tenkte egentlig jeg skulle ha en mindre en, men angrer ikke ett sekund. Slipper å bruke briller for å se på denne.
En svart tv er mye mer dominerende enn en hvit, -men den er penere når den står på, altså... (stygt med svart skjerm)
Mannen har kjøpt inn hvit lakk for høytalerne sine, men ikke fått lakket de enda.
Dette er også ett gammelt bilde, -for jeg ser at min 14 cm høye gulvlist, ikke har kommet opp enda.
PS vi har gjort absolutt alt selv, -med bare hjelp fra litt familie til rydding/riving, min stefar til muring av brannmur, en elektriker som min kjære har bistått bra, og noen venner.
Men på den måten slipper vi besøk av Bygg & Bedrag da, og det er jo fint.


19 comments:

  1. Wow..ekstrem forvandling. Ble jo kjempe nydelig. For ett arbeid dere har hatt, er skikkelig imponert.
    Resultatet var jo bare helt utrolig vakkert:0).

    Ha en flott kveld videre.

    Klem Alfa

    ReplyDelete
  2. Nøj jeg er imponeret.Super flot er lige kommet på din blog som fast læser med stor fornøjelse :-) Forsat rigtig god aften i det Svenske.Kan nu bare sidde og drømme moig tilbage til Sverige er opvokset i Trollhattan

    ReplyDelete
  3. Gud bedre for en jobb dere har gjort! Dere har virkelig stått på! Og så nydelig det ble etterpå. Flinke, VELDIG flinke har dere vært. Dere fortjente virkelig en tv etter så mye jobb. Men nå kan dere sitte og kose uten at dere fyrer til kråka. Hi,hi..

    Ha en fin kveld!

    Klem Ingunn

    ReplyDelete
  4. Det får man si var ekstrem forandring:))
    Sagflis som isolasjon var det her også...så det var kjente bilder...masse jobb, og masse støv:((
    Men utrolig flott ble det hos dere.
    Ha en fin kveld!

    ReplyDelete
  5. Så utrolig stor forandring :) kjempe fint ble det:)
    Forelsket i diovanen din med herlig quilte teppet :)
    Var innom deg i sommer i butikken, og håper på å komme snart igjen :)
    Kjempe koselig blogg du har:)ser frem til å følge deg videre:)
    ha en magisk kveld videre:)

    ReplyDelete
  6. Et nydelig hjem du har Nina! Og så sant så sant, at når man har gjort det selv vet man at det ikke er noe "bedreg" så får man d slik man vil!
    Kjenner meg igjen i mange av bildene dine ikveld, vi kjøpte huset til min samboers besteforeldre og har totalrenovert det (3 etasjer) så det har vært mye fyring med gammel bordkledning, saging av rukledning som gikk igjennom(!) etasjene for sikkerhetsskyld, skifting av tregulv,sette opp dragere osv...hehe, men dette vet vel du også det meste om :)
    Er i allefall utrolig godt å ha et hus man trives i om vet man har gjort en innsats for å få akkurat slik!!
    Kos deg resten av kvelden!

    ReplyDelete
  7. Gusja meg!! S
    kal si dere har gjort en stor jobb!!!
    Nydelig ble det! Har jo sett det "live"!!
    Ha en fin kveld!

    ReplyDelete
  8. Oi oi oi, for en jobb dere har gjort!!!! Og så flott dere har det nå! Virkelig lekre valg dere har tatt, både gulv og vegger er nydelige! Inventaret også selvsagt, virkelig kooooooselig:)

    Klem;)

    ReplyDelete
  9. Så flinke dere har vært, mye jobb men bedre å gjøre det ordentilg med en gang en å angre etter på :) Det har blitt så fint og koselig, liker rammen rundt ovnen din kjempe godt.

    ReplyDelete
  10. Dette er virkelig en ekstrem forvandling - litt av en jobb dere har hatt! Fantastisk vakkert har dere fått det i stua deres :)
    Klem fra Bekka

    ReplyDelete
  11. Utrolig jobb, Nina.
    Har selv bodd midt i en byggeprosess, og gjør det helst ikke igjen. Vet hvor mye arbeid som ligger bak, selv om vi hadde profesjonell hjelp til gjenoppbyggingen. Det ble jo mye jobb med riving av gamle gulv/tak som inneholdt leire.

    Jeg spør gjerne etter panel med perlestaff for det synes jeg også er lekkert, i tillegg til flotte profilerte lister. Da vi skulle ha lister til huset vi bor i nå, hadde jeg en rundreise på et par timer i omkrets for å finne de rette, og havnet på et lite sagbruk som lagde de jeg ville ha.

    Fantastisk flott har du fått det ihverfall.

    Klem
    Jorunn

    ReplyDelete
  12. For en jobb dere har hatt,bra med hjelp av familie og venner.Men så ble det fint til slutt.
    Ha ei god helg :-)

    ReplyDelete
  13. Wow! For en megajobb dere har hatt, men så ble jo resultatet utrolig flott også da.. :)) Kjempelekkert!
    Ha super fredag og god helg!
    -Hilde

    ReplyDelete
  14. Er så imponert over alt arbeidet dere har lagt ned! Ikke få timer (eller skal vi telle uker i stedet?)
    Men det ble helt fantastisk!

    Koselig å handle hos deg på onsdag, neste gang skal jeg beregne enda mere tid:)

    ReplyDelete
  15. wooow, en fantastisk fin blogg. Du har en utrolig morsom måte å skrive om ting på.
    Utrolig flott hus og interiør også. Deg må jeg følge :o))

    ReplyDelete
  16. Hei..
    Først og fremst må jeg jo bare kommentere den blomsten som er med på mange bilder, ganske morsomt at den fikk henge under renoveringen..hahaha!

    Men gud Nina så fint dere har det, det ble jo bare helt kanon bra etter mye arbeid :))
    Me Like A Lot!!!!!

    God helg.
    Klem

    ReplyDelete
  17. Wow! Det ble virkelig bra! For en fantastisk jobb dere har gjort!!

    ReplyDelete
  18. É simplesmente MARAVILHOSO!!!
    It's just wonderfull!!!
    I'm from Brasil...and I loved your house

    ReplyDelete
  19. Sitter å ler av store sterke mannfolk som smyger seg mellom blomster med brekkjern og annet verktøy :-)) Nydelig stue ble det :-) M.v.h Jeanette

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)