Sunday, November 14, 2010

Det er vel ikke noe problem å skaffe seg pene ting når man driver butikk!!

Det er sikkert flere som har tenkt tanken, eller uttalt seg om hjemmet mitt på denne måten.
Det har jeg selv gjort om hjemmet til andre butikk-eiere.
Men etter min mening så er det det sjeldne og unike som skaper karakter og særpreg i ett hjem, ellers blir det som min venninne Ingrid uttalte seg om diverse blogger: "Det ser ut som de alle handler på den samme butikken!"
Det er helt klart umulig å ikke plukke med seg noe av tingene i butikken for å ta med opp, men nå er det også slik at for å få dette til å gå i rundt, er jeg avhengig av å selge, og jeg kan ikke ta ut alt jeg vil ha (til innkjøpspris) for da har jeg jo ikke fortjeneste på varen. Og når man lever på kontantstøtte, er jo ikke lønnen særlig fet....
Derfor ønsker jeg å trekke frem ting jeg har som dessverre ikke finnes i butikken min!
Det er ting jeg har samlet på i årevis, forhandlet meg frem til, eller funnet på bestemors mørkeloft.
Slike ting skulle jeg gjerne selge i butikken, men klarer ikke å skaffe de til en så fin pris at videresalg er mulig med god samvittighet.
Populæriteten har jo økt betraktelig, og dermed også prisen fra selgerne. (PS jeg skaffer av og til noe småtteri, men det fyker så fort ut igjen at jeg står bare og gaper)

Det første bildet her (over) er fra gangen min.
En salig blanding av nytt og gammelt på en vegg egentlig uten særlig funksjon. Det henger en klokke der som jeg aldri husker å se på, og når jeg en sjelden gang kommer på det, oppdager jeg at den ikke går rett... (fremdeles sommertid)
De gamle skoene er ett minne, og ett lite funn, og kostet ingenting mer enn 5 år med slit... Kofferten er fra bestemorsloft, hentet ned av den da 15 år gamle Nina på jakt etter gamle skatter. Hyllen er bare 6-7 år gammel, men malt i senere tid.

Spisestuen min meklet jeg til meg da jeg kjøpte huset her. Den tilhørte den forrige eieren og skulle sendes til brukthandleren i Molde.
Jeg fikk den på en betingelse: At jeg også tok resen av de gamle møblene som sto her i huset, deriblandt dette bordet:
Akk så trist, sier jeg bare... ;)

Sjenken her var også med, mens bildet er bursdagsgave fra kjæresten min. (Fikk to like rammer, med machende bilde, men dessverre får de ikke henge sammen nå)
Under varmepumpen, -som før øvrig er en av de bedre innen design, henger hyllen jeg kjøpte i julegave til med selv for 5 år siden.
Denne hyllen her ny, men laget på samme måte som de gamle antikke fra Orkdalen. Selv om den ikke er gammel, later jeg som den er det ;) og stæsjer den opp med gamle ting kjøpt på auksjoner og en bruktforretning. Det billigste her er vel den hånddekorerte lyspakningen fra Jeanne d'Arc Living, og det sier vel litt.... (JDL-produktene er jo kjent for å koste litt...)
På soverommet har jeg deler fra ett soveromsmøblement jeg kjøpte på Finn.no. Nattbord og denne toalettkommoden. Resten av møblene står på rommet til tvillingene, unntatt sengen som står uoppusset i kjellere. Litt synd egentlig, for den er innmari fin, problemet er jo lengden på den, men slik er det alltid. Men det er jo ikke verre enn å bytte ut side-bordene.
Budalsstolen er fra bestemors hus, og putetrekkene er også gamle. Sinkbøtten ble funnet på uthuset vårt, og håndspeilet (liggende på toalettkommoden) ble funnet i kjelleren på det forrige huset mitt. Speilet er knust, så det ligger med "nesen" ned.
På min egensnekrede kjøkkenhylle, står det flere ting som betyr noe for meg. Flaskene med patent-topp kjøpte jeg i Trondheim da jeg var 15 år og gikk på skole i Nord-Trøndelag. Iskremformen er fra Brukt & Antikk i Orkdal og kopp + fløtesett fra bestemor. (Jeg vokste opp i huset hennes, -eller bodde der til jeg var 9 og foreldrene mine & jeg flyttet inn i nytt hus på nabotomta)
I den rosa hyllen, -som ser gammel ut, men er ny og hentet opp fra butikken. Der står det askjetter fra auksjon og mugge fra Bruktlåven. Boken Junkstyle er en gave fra en god venninne.
De rosa muffinsformene bruker jentene til lørdagsgodtet sitt, og jeg innser at jeg om ikke lenge må hente opp en maken i blått til den lille godtegrisen, som i dag strakk seg opp på tå og fisket tak i smågodtposen fra kjøkkenbordet. Han gliste bra fornøyd da, mens han mumlet nammenam! (Leon er ganske dårlig til å prate enda, -stort sett mamma, pappa og Nina det går på.)
Husker at min førstefødte ikke fikk smake på godteri før hun sikkert var 3 år, så jeg må innrømme at jeg bare blir mer og mer slepphendt med årene...
Jeg har også flere sånne hyller rundt omkring på kjøkkenet, men nytt og gammelt om hverandre. Muggesamlingen min står på en, og andre ting jeg er glad i på en annen. Mugger blir jeg nok aldri lei av.
Jeg liker gamle ting, men kan ikke la det bli som å leve i ett museum. At all pynten som står fremme ikke egner seg til noe annet enn å samle støv, blir litt for enkelt for meg. Jeg foretrekker å ha bilder av mine kjære, kunne tenne lys, fylle vaser og krukker med blomster, eller å ha ting i de for oppbevaring.

Eksembelvis inneholder en av de tingene jeg har blogget om i dag, mynter i påvente av neste Tyrkia-tur. Ingen store verdier, akkurat, men man kan jo ikke kaste de heller! ;)

18 comments:

  1. kjempe koslig innlegg Nina, det er så koslig å spennende med gammle ting, en kan kjøpe seg masse nytt som er kjempe vakkert, men det gamleste av det gamleste er gull vert for meg også :)

    Ingrid

    ReplyDelete
  2. Nettopp! Sånn likar eg det og! Gammalt og nytt, og ting som betyr noko, ting eg har samla over lang tid, kjøpt brukt, arva og fått litt her og der osv. Og litt nytt innimellom, som på eit vis må harmonere med det som er der frå før..Og det må vere praktisk, men eg må innrømme at eg har eit museum i kjellaren, men likevel såpass praktisk at eg kan bruke det til litt anna enn museum og ;-)

    ReplyDelete
  3. Kjempekoselig innlegg..........så koselig med gamle ting og en fin mix av nytt og gammelt))))

    ReplyDelete
  4. Ja takk, begge deler sa Ole Brum :-) Din blanding av nytt og gammelt, funnet, kjøpt og fått er helt nydelig Nina! Det er det som gjør et hjem både unikt og kjemmekoselig!

    Og så er det litt ekstra ved ting man kjenner historien på - saker som kommer fra familie f.eks. med masse minner knyttet til seg.

    Klem Tone

    ReplyDelete
  5. Mye fint du viser som vanlig:) Blir du med til Hamar på brukt og antikk messe i april kanskje?

    ReplyDelete
  6. Dette var en herlig og fantastisk blogg, Nina, som vanlig og helt deg. Selv om jeg er så mye eldre enn deg så setter vi pris på de samme tingene. Hver gang jeg leser bloggen din så tar det lang tid, for jeg må studere nøye alt, for du er så flink å sette sammen ting.
    Klem fra Kirsten

    ReplyDelete
  7. Hei Nina!

    Det høres ut som for meg at du har fått kritikk og derfor MÅ forklare deg på et vis....Det trenger du ikke:-) Alle som følger litt med i timen må se at ikke alle tingene dine er kjøpt i butikk. Du har et nydelig hjem og har vært flink til å jakte på og få tak i gamle saker (de som mener det er lett for deg fordi du driver butikk, er vel bare litt misunnelige). Selv Har jeg også skaffet meg mye gammelt gjennom familie, kjente og kjære, noe fra FINN.no og endel fra loppis. Noe er selvfølgelig også nyinnkjøpt. Det er jo denne salige blandingen som gjør det spennende:-) Gamle ting har en historie og gjør tingene enda mer sjarmerende (skulle vi bare gått til innkjøp av alt ville vel ikke dette hatt samme betydningen?) Stå på Nina, fortsett som du gjør og nyt hjemmet ditt:-) Det gjør jeg (nyter hjemmet ditt mener jeg) Og kos deg med butikken din. Ta med hjem det du har lyst på (og har råd til) Takk for at du deler hjemmet ditt og litt av deg med meg:-) Ønsker deg en flotters søndag:-)

    Klem Nina

    ReplyDelete
  8. Du har virkelig et inspirerende hjem med masse skatter! Likte utrolig godt salongbordet ditt, de beina på det var "to die for" :) Digger gammelt og nytt stilen din! Ha en strålende søndag.) Klem Linda

    ReplyDelete
  9. Så mange flotte skatter du har:).
    Ha en riktig god søndag.

    Klem Alfa

    ReplyDelete
  10. du har så nydelige gardiner i stova di..kan eg spørre kor eg får tak i slike? du har eit kjempekoslig hus og virker så kjekt med egen butikk i kjelleren:-) masse lykke til;-)

    ReplyDelete
  11. Jeg er så enig, så enig!

    Og huset ditt er nydelig dekorert, i en fin blanding av nytt og gammelt. Rett og slett vakkert!

    Ha en fin søndag!

    Klem fra Bente

    ReplyDelete
  12. Må bare si det igjen, du har det utrolig lekkert!

    Også har vi samme gamle sofabord, jeg fikk tak i mitt på finn.no etter å ha lett lenge. Heldig du som bare fikk det, sammen med masse annet i samme stil :)

    ReplyDelete
  13. Hehe, er det ikke noe som heter noe nytt noe gammelt noe lånt og noe blått.... er nok i en litt annen sammenheng, men dog.

    Jeg synes iallefall at noe nytt og noe gammelt er det som skaper sjarme i et hus. Man må sette sitt personlige preg på det hele.

    Ha en fortsatt flott dag så snakkes vi.

    Stor klæm til deg og dine

    ReplyDelete
  14. ..noen frynsegoder har vel alle jobber Nina ;)
    jeg liker også best å blande inn gammelt med det nye..vi finner alle vår egen stil heldigvis :)
    ha en fin farsdagsøndag!!
    klem Anne♥

    ReplyDelete
  15. Det vanskelige er vel å ville selge noe og ikke beholde al sammen selv kan jeg tenk meg, det sliter jeg med. Jeg hat løpt rundt på loppis og kjøpt masse gamle fine ting, med plan om å selge tingene etterhvert som jeg har pusset de opp, men neimen om jeg har solgt en eneste ting, jeg elsker alle tingene og har ikke klart å selge en eneste liten ting hitil...nydelig bilder du viser, det er såååå koselig hos dere.
    -Jeg stemmer og stemmer :-) Lykke til!
    Klem Line

    ReplyDelete
  16. Hei
    Jeg driver også butikk og vet akkurat hvordan du har det ;-)
    Du har det kjempefint, og med en flott blanding av nytt og gammelt :-)
    Ha en god kveld :-)
    Klem Hilde

    ReplyDelete
  17. Ja slik er det her og. Arvet, selvlaget eller et spesielt minne. Det er sjarmen sin det.

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)