Tuesday, May 26, 2009

Fremgang!

Vollgraven er borte, og det er like greit, siden jeg ikke har så mange trusler som prøver å invaderer mitt lille drømmeslott.

Hagen er ett ganske trist syn med fryktelig med fryktelig mye rot, lort og plaskregn, men vi skal nok få dreis på den etter hvert. Gravemaskinen måtte returnere til sitt opprinnelige arbeid denne uken, nå i kveld, men jeg har en liten deal med han som kjører den til daglig, så det gjenstår bare å smiske med onkel... Tvi, tvi på pinsa!

Nå ser det ut som at jeg holder på å få ett basseng i hagen, men dette skal bli noe annet...

Dette skal bli plattingen vår!
Oppskriften på hvordan man støper skiferplatt gav jeg Lene i går, og det er langt i fra så enkelt som å fuge mellom hellene med sement! Det første vi skal gjøre er å legge ett lag med pukk, så isopor og plast, betong og armering, for så å støpe hellene fast, og til slutt fuges.
Den svarte lekre sandfangerkummen skal skjules i plattingen, og få avtagbar skiferhelle som lokk.

Jeg gleder meg til vi kommer så langt, men i mellomtiden skal jeg kose meg med å reordne rosebedd og beddet foran verandaen, samt plante i nytt bedd ved innkjørselen. Tok noen bilder i kveld, men de ble for dårlige til å legges ut.

PS ikke alt er flott her da! Bakgården vår består av en åpen grøft med ett rør i, samt en enorm haug med jord og lort! ;)
Pytt, pytt!

Nye planter kom i posten i går, og skal ned i min nye hage sammen med noe av det jeg har stående, og noen nye roser.

Bregne:
Athyrium niponicum var. pictum

Busker:
Ilex aquifolium 'Argentea Marginata'
Philadelphus 'Innocence'
Philadelphus 'Schneesturm'
Sambucus racemosa 'Sutherlands Gold'
Sorbus koeheana

Stauder:
2 Pulmonaria 'Sissinghurst White'
Pulmonaria longifolia 'Bertram Anderson'
Phlox maculata 'Omega'
Heuchera 'Can Can'
Heuchera 'Mini Mouse'
Hosta 'Blessingham Blue'
Hosta 'Devon Green'
Geum 'Beech House Apricot'
Geranium sang. Elke'
Chamaemelum nobile 'Plenum'

Øverst på ønskelisten nå står pent vær!
Vi har jo hatt det så flott lenge, men i natt og i dag har det vært endel regn. Klissete og sleipt å jobbe.

Så vil jeg sende en stor takk til min kjære tante på Samuelsen Maskin som har fått mengder av fortvilte telefoner fra meg, Volvo for å ha skapt en fantastisk maskin, CocaCola-Company for falsk energi (virket lenge nok!) -og min fantastiske stefar, for å være ett uerstattelig geni og en mester på ALT!!!

Nina

15 comments:

  1. :-) Cola er undervurdert, ja:-) Lykke til med planter og smisking for å få gravehjelp, god uke fra Marianne:-)

    ReplyDelete
  2. Hei på deg...
    Føler med deg, for drenering er noe forferdelig møkka greier. Jord, jord og atter jord og sand og diverse overalt. Men det blir penere, og dreneringen gjør godt for huset.

    Kos deg med de nye plantene dine. Snart er det helg og vi satser på strålende solskinn.

    Klem C

    ReplyDelete
  3. Heia Nina! Det er jo aldri kjekt med mye lortete gjord men dennne hagen din kommer nok fort til å bli en DRØM for oss!
    Ha en fin dag og finværet kommer i morgen ettermiddag!
    Klem!

    ReplyDelete
  4. Hei Nina ;)Det skjer mye her hos deg ser jeg..Så trasig at du har problemer med bloggen..håper det er i orden nå :)Gleder meg til å se hagen din når du har fått plantet alle de vakre plantene dine..det blir nok en vakker hage!!!Håper forma di er fin..og jeg ønsker deg en fiiin dag i Molde!!!Klem til deg ;)Anne***

    ReplyDelete
  5. Husk det Nina,..det er i mobakke det går oppover! Neste år har du glemt alt rotet som er nå:)
    Du er vel i grunna i særstilling,som har så mye hjelp fra SM...og John e jo et unikum av klarsyn og løsninger...men mest på bortebane...du har vel hørt om skomakerens barn..de uten sko..?
    Nå venter vi på sola begge to,gjør vi ikke? Klem.

    ReplyDelete
  6. Tusen takk for svar hos meg, det setter jeg stor pris på:) Jeg ser at dere også jobber med hagen,litt av et prosjekt:)men du så flott det kommer til å bli,og du er jo så dyktig med planter og busker!!Jeg skal møte min venninne på hagesenteret i morgen kveld,og det passer jo bra nå som det er lovet finvær til helgen!
    ha en fin onsdagskveld,Nina!

    ReplyDelete
  7. Herlighet så flinke dere er! Her går det jammen unna ja :0) Hagen din kommer til å bli fantastisk fin når du er ferdig, du er jo så flink med planter!!
    Selv om Cola kan gjøre underverker håper jeg du tar deg litt tid til å slappe av også? Jeg blir helt matt jeg over alt du rekker og får til! Rene Duracell-kaninen ;0)

    ReplyDelete
  8. Dette blir nok en fin hage:)

    ~Natalie~

    ReplyDelete
  9. Du Nina, jeg er helt sikker på at hagen din kommer til å bli en drømmehage i likhet med huset, der tviler jeg ikke et sekund. Dessuten synes jeg den er flott nå og jeg da.
    Så du er lei regnvær? Her har det striregnet i et par dager og jeg har vært kjempeglad for det. Da har jeg passet på å gjødsle og jeg gleder meg når sola og varmen slår til for da regner jeg med at mye av blomstene i hagen åpenbarer seg på sitt beste. Akkurat nå er det ikke så ille ute og sola har skint mye av dagen så jeg tror det går mot bedre tider nå.
    I dag fikk jeg forresten sendt pionen din, men jeg måtte sende den som brev slik at den kommer fortest frem til deg. Sendte jeg den som pakke ville det ta 2-6 dager og det turte jeg ikke å ta sjansen på i frykt for at den da ville komme til å ligge på posthuset til over helga. Klems!

    ReplyDelete
  10. Så mye det skjer hos deg.

    Hagen din blir nok super. Gleder meg til å følge deg på bloggen.

    Hilsen ingunn

    ReplyDelete
  11. Treskoene er vel egentlig forholdsvis dyre, ja. De koster kr. 998,- Men i svenske nettbutikker kan du få de til ca 849,- (men da kommer jo toll og tull i tillegg, så jeg vet ikke helt hva som lønner seg). Jeg syns egentlig det er bare tull å bruke så mye penger på ett par sko, men det er veldig, veldig sjelden jeg gjør det da. Så denne gangen ville jeg unne meg det. Og de ER veldig gode å gå i altså!

    ReplyDelete
  12. Kommer til å bli så flott atte...Trenger ikke plast og isopor når du skal lage platting, holder med å rette av med pukk, støpe en plate, legge heller i sement og fuge etterpå...

    ReplyDelete
  13. Du er jo hagedamen...så takk for peonlærdommen!!! Ha en fin helg og husk å ikke slite deg ut...hilsen fra Anette:-)

    ReplyDelete
  14. Karna:
    Jeg vil satse på å følge min stefars oppskrift på plattingen min, og bruke litt isolasjon. Han er murer og har aldri hatt en reklamasjon på noe av det han har gjort.
    Mulig det er mindre tele hos deg, enn det er her, langt inne i fjorden??
    Naboens skiferplatt flasser iallefall...! (aner ikke hva som er under den, jeg altså)

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)