Sunday, December 16, 2012

Arv fra bestemor.....

Svigermor syns Andreas måtte ha noe etter sin bestemor, da de delte boet nå i vinter, og jeg ble utrolig glad da jeg fikk se bildene de hadde valgt ut til han, for jeg har selv stått og beundret de da de hang på veggen hos henne.
Beklager, elendig kvalitet på bildet mitt. Knipset ett minutt før jeg dro på jobb i går....
 Det ene bildet er av huset til oldefaren til Andreas, Andreas Kleve.
Det lå akkurat der Bar A på Hotell Alexandra ligger i dag. Huset brant ned under krigen, og Andreas solgte tomta til Alexandra Hotell.
 Det andre bildet er av oldemor Josefine Kleve i stua inne i det samme huset.-Josefine var født i Fræna akkurat hundre år før jeg ble født. Hennes dåpsdag var forresten den 28/9, min fødselsdag. ;)
Jeg ble så fasinert over palmen, og i tillegg ser jeg at det står en parian-skulptur som jeg kjenner igjen fra ett bilde oppe hos Ingrid. Oldefaren til min kjære hadde også en stor samling av kunst, men det aller meste gikk selvsagt tapt i brannen.
Noen som klarer å se hvilken palme det er, forresten??
 I tillegg til de to bilden fikk vi to bilder av Molde.
Dette over her er hele 73cm langt og i perfekt stand. Vet ikke hviket årstall bildet er tatt, men det er Erling Birkeland som er fotografen.
Det siste bildet er ikke så stort, og av litt nyere dato.
Vittig å se hesjene som står der Domus er i dag, og de svære åkerene der Roseby er. Helt forrerst i bildekanten, der fjera er, ligger Glamox i dag.
I tillegg til bildene, så jeg fått en hel sekk med duker....(!)
Pga julesalg, hybelkanin-jakt og flislegging av bad, strekker ikke tiden helt til. Savner en ekstra søndag! ;)

1 comment:

  1. hei, Josefine er min tippoldemor og Andreas Kleve er min tippoldefar. vet du noe om Johan Kleve? han er min oldefar. driver med slektsforsking.
    hilsen Silje Bullgård

    ReplyDelete

All the comments have to be approved by me!
(Spam will never get published!)